2016-os Pillangó utcai metróbaleset: József hiába fékezett, ütközött a két szerelvény

Megkezdődött minden idők egyik legnagyobb hazai metróbalesetének tárgyalása tegnap. K. József aligha büszke a rekordjára. A vád szerint 158 millió forintosnál is nagyobb kárt okozott azzal, hogy az általa vezetett szerelvény belecsúszott egy másik vonatba. 45 pótlóbuszt kellett bevetni, az intézkedések 164 menetet és mintegy 94 ezer utast érintettek. 21-en megsérültek, közülük 5-en súlyosan.
Megkezdődött minden idők egyik legnagyobb hazai metróbalesetének tárgyalása tegnap. K. József aligha büszke a rekordjára. A vád szerint 158 millió forintosnál is nagyobb kárt okozott azzal, hogy az általa vezetett szerelvény belecsúszott egy másik vonatba. 45 pótlóbuszt kellett bevetni, az intézkedések 164 menetet és mintegy 94 ezer utast érintettek. 21-en megsérültek, közülük 5-en súlyosan.

K. József egy igen jámbor ember benyomását keltette szerdán a bíróságon. Nagy rajta a teher, hiszen amennyiben bűnösnek mondják ki, több évre börtönbe kerülhet, arról nem is beszélve, hogy élete végéig aligha lesz esélye a nevével összefüggésbe hozott baleset miatti kár megtérítésére. A férfi a bíró kérdésére leszögezte: nem érzi magát bűnösnek, és igazából felelősnek sem.

K. József a baleset óta nyugdíjba vonult. A metróvezető szerint nem működött a csúszásgátló, ezért ütközhetett © Bors

De mi is történt 2016 december 5-én, egy nappal a Mikulás érkezése előtt?

K. József reggele ugyanúgy indult, mint bármelyik másik munkanapján. Felvette a szolgálatot, és a protokollnak megfelelően átnézte a szerelvényét. Megtudta, hogy egy másik jármű meghibásodása miatt borult a menetrend, de úgy gondolta, hogy a kétpercnyi késés még behozható.

© Bors arhív

Amikor az óra 6 óra 42 percet mutatott, az Örs vezér teréről a Pillangó utcára érkezett a K11-es számú szerelvény. Egy ideig várakozott az állomáson, hogy a szokásos forgalomszervezés miatt a vonatnak ne kelljen az alagútban megállnia. A mögötte levő K15-ös számú vonatot a vágányfelszabadítás céljából indította el a forgalomirányító az Örsről a Déli pályaudvar felé.

A szerelvény megcsúszott, majd 6 óra 44 perckor az állomáson várakozó szerelvénynek ütközött.

© Bors arhív

Abban a pillanatban úgy tűnt, hogy megpecsételődött a metróvezető sorsa. A férfi azóta nyugdíjba vonult. A tárgyaláson elhangzott: tudomása volt róla, hogy a pálya csúszik, ám ez a téli időszakban szinte mindennapos, a rutinos metróvezetőket ez nem különösebben zavarja.

– Nem volt érvényben sebességkorlátozás – szögezte le K. József.

– Amikor mintegy 300 méterre voltam az állomástól, el­kezdtem fékezni. Abban a pillanatban megcsúszott a vonat. A féket feloldottam, ami részben előírás is, de reflexszerű lépés is volt a részemről – mondta a vádlott, aki azután újra fékezett.

© Bors arhív

– A második fékezésnél megcsúszott a vonat, de akkor már elég nagy távolságot veszítettem, ebből pedig már lehetett érezni, hogy kicsi lesz a köve­tési távolság, és nem fogok tudni biztonságosan megállni.

2016-os Pillangó utcai metróbaleset számokban

  • 21 sérült
  • 158 milliós kár
  • 164 kimaradt menet
  • 45 pótlóbusz
  • 94 ezer érintett utas

A vezető azt is kifejtette, hogy a modern metrószerelvények sebességét egy számítógép határozza meg, amennyiben valaki annál gyorsabban próbál haladni, a rendszer azonnal vészfékezni kezd.

© Bors

– A csúszás miatt a vonat számítógépes rendszere sem működött, hiszen a rendszer úgy értelmezte, hogy a szerelvény áll. Ezért nem működött a csúszásgátló sem – szögezte le a vádlott. A perben egy forgalomirányítót is vá­dolnak.

9 mennyei zserbó karácsonyra – a klasszikustól a pohárkrémig

@borsonline

Elindult a Bors #dellatanc kihívása 💃 Töltsd fel a saját #dellatanc videódat a borsonline.hu-ra és nyerj Samsung fülhallgatót! #bors #reklam #nekedbe

♬ eredeti hang - Bors