Aktuális

Elárasztják az internetet az önimádók

Hunyadi Áron

Létrehozva: 2014.05.10.

Unja már azokat az ismerőseit a Facebookon, akik azt is közlik, mit reggeliztek? Elege van a megmentendő kutyusokból és a világmegváltó gondolatokból, a vicces videókról nem is beszélve? Nincs egyedül! Megfejtették, kik árasztják el ezekkel naponta az üzenőfalunkat.

Sokan úgy tesznek, mintha a való élet már nem is létezne, minden idejüket a közösségi portálokon töltik, mindenről van véleményük, mindent megosztanak, mindenkit lájkolnak, mindenhez hozzászólnak. A kutatók hatféle alaptípusba sorolták őket.

A trendi hipszternek az életstílusához tartozik a közösségi média, a karrierista önmagát menedzseli, a megmentő mindig valamilyen jó ügyet népszerűsít, a hírhozó összegyűjti nekünk a nap (szerinte) legfontosabb híreit, a bumeráng mások posztjait osztja meg, a nyomuló pedig még azt is ismerősnek jelöli, aki egyszer ráköszönt az utcán.

- Egy átlagos embernek 500-600 ismerőse van, posztjainkkal azonban csak a hozzánk legközelebb álló néhány személynek üzenünk. Van, aki önmagát me­ne­dzseli, más a családjára büszke, me­gint más a párkapcsolatainak üzen. Az emberek jelleme a Facebookon is megmutatkozik – segített megérteni a kutatást és az emberek indítékait Radisics Milán, a socialdaily.hu alapítója.

A legtöbben amúgy csak kukkolnak, tehát mások megosztásait figyelik. – Mindenki arra kíváncsi, hogy azok, akikhez tartozónak érzi magát, hozzá képest hol tartanak. Ő a Balatonon nyaralt, de én Görögországba mentem, viszont a harmadik a Seychelle-szigetekre: már fel is állította a sorrendet, amibe beleillesztette magát – magyarázza a közösségi oldalak szakértője.

Posztjainkat csupán ismerőseink 5-7 százaléka látja rögtön az üzenőfalán, őket a Facebook egy különleges algoritmussal választja ki.

– A program a személyek közti interakciókat vizsgálja, tehát azt, hogy valakivel milyen szoros a kapcsolatunk, mennyi üzenetet váltunk, hányszor nézzük meg, esetleg osztjuk meg a posztjait, vagy lájkoljuk ezeket és szólunk hozzájuk. Ha tehát valakinek a tevékenysége számunkra idegesítő, ne írjuk ezt meg neki, mert a Facebook nem érzékeli a kritikát, csupán az interakciót rögzíti, így legközelebb is látni fogjuk megosztásait. Aki nagyon zavaró, azt vagy tiltsuk le, vagy ne reagáljunk rá. Ez esetben egy idő után magától eltűnik a falunkról – ad néhány hasznos tippet Radisics Milán.

Vigyázat, lájkvadászok!

Egyre több álhír jelenik meg a Facebookon, a napokban például Schumacher felébredése, Sarka Katáék házi pornófilmje és Bajor Imre halálhíre. Mind hazugság.

– Ha rákattintunk az ilyen hírekre, egy olyan weblapra visz, amin előugrik egy ablak, és csak akkor láthatjuk a tartalmat, ha előtte lájkoljuk az oldalt. Ezzel a lap üzemeltetői közvetve tudnak csak pénzhez jutni, mert ha sok követőjük lesz, akkor könnyebben köthetnek hirdetői szerződéseket. Ha olyan hírt találunk, aminél az olvasás előtt lájkolnunk kell, gyanakodjunk – mondja a jelenségről Radisics Milán.

A facebookozók hat típusa

1. Hipszter

Azt a manapság igen népszerű életstílust képviseli, amit a tavalyi Eurovízión feltűnt ByeAlex is. Kreatív, fiatal és népszerű. Nemcsak a Facebookon aktív, de más közösségi oldalakon is. Követi a divatot, mindig elsőként értesül az újdonságokról.

2. Karrierista

Szelfit készít fontos emberekkel a háttérben. Önmaga nagyszerűségét kihangsúlyozó posztjai nagyon idegesítőek. Saját magát menedzseli a közösségi oldalakkal, hiperaktív megosztó.

3. Megmentő

Nála mindig megmentendő kutyákat, cicákat és hasonló társadalmi problémákat láthatunk. Világmegváltó. Posztjai rendszeresen ugyanarról a témáról szólnak. Hihet az összeesküvés-elméletekben is.

4. Hírhozó

Önjelölt szerkesztőként híreket gyűjtöget. Ő az, akitől először tudunk meg érdekes és fontos dolgokat. Véleménye legtöbbször a megosztott témákból körvonalazható. Precíz és rendszeres.

5. Bumeráng

Aktív, de nem túl kreatív. Mások általa érdekesnek vélt tartalmait osztja újra. A legrosszabb vicceket, játékokat és videókat általában rajta keresztül kapjuk meg. Tőle jönnek a vírusok és az álhírek is.

6. Nyomuló

Mindenkit bejelöl, neki van a legtöbb ismerőse. Profi kapcsolatépítő. Hogy használja-e ezeket a kapcsolatokat, az meghatározza a sikerét is. Segítőkész, bármikor fordulhatnak hozzá a többiek.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek