Elárasztják az internetet az önimádók

internet
PUBLIKÁLÁS: 2014. május 10. 13:00
Unja már azokat az ismerőseit a Facebookon, akik azt is közlik, mit reggeliztek? Elege van a megmentendő kutyusokból és a világmegváltó gondolatokból, a vicces videókról nem is beszélve? Nincs egyedül! Megfejtették, kik árasztják el ezekkel naponta az üzenőfalunkat.
Hunyadi Áron

Sokan úgy tesznek, mintha a való élet már nem is létezne, minden idejüket a közösségi portálokon töltik, mindenről van véleményük, mindent megosztanak, mindenkit lájkolnak, mindenhez hozzászólnak. A kutatók hatféle alaptípusba sorolták őket.

A trendi hipszternek az életstílusához tartozik a közösségi média, a karrierista önmagát menedzseli, a megmentő mindig valamilyen jó ügyet népszerűsít, a hírhozó összegyűjti nekünk a nap (szerinte) legfontosabb híreit, a bumeráng mások posztjait osztja meg, a nyomuló pedig még azt is ismerősnek jelöli, aki egyszer ráköszönt az utcán.

- Egy átlagos embernek 500-600 ismerőse van, posztjainkkal azonban csak a hozzánk legközelebb álló néhány személynek üzenünk. Van, aki önmagát me­ne­dzseli, más a családjára büszke, me­gint más a párkapcsolatainak üzen. Az emberek jelleme a Facebookon is megmutatkozik – segített megérteni a kutatást és az emberek indítékait Radisics Milán, a socialdaily.hu alapítója.

A legtöbben amúgy csak kukkolnak, tehát mások megosztásait figyelik. – Mindenki arra kíváncsi, hogy azok, akikhez tartozónak érzi magát, hozzá képest hol tartanak. Ő a Balatonon nyaralt, de én Görögországba mentem, viszont a harmadik a Seychelle-szigetekre: már fel is állította a sorrendet, amibe beleillesztette magát – magyarázza a közösségi oldalak szakértője.

Posztjainkat csupán ismerőseink 5-7 százaléka látja rögtön az üzenőfalán, őket a Facebook egy különleges algoritmussal választja ki.

– A program a személyek közti interakciókat vizsgálja, tehát azt, hogy valakivel milyen szoros a kapcsolatunk, mennyi üzenetet váltunk, hányszor nézzük meg, esetleg osztjuk meg a posztjait, vagy lájkoljuk ezeket és szólunk hozzájuk. Ha tehát valakinek a tevékenysége számunkra idegesítő, ne írjuk ezt meg neki, mert a Facebook nem érzékeli a kritikát, csupán az interakciót rögzíti, így legközelebb is látni fogjuk megosztásait. Aki nagyon zavaró, azt vagy tiltsuk le, vagy ne reagáljunk rá. Ez esetben egy idő után magától eltűnik a falunkról – ad néhány hasznos tippet Radisics Milán.

Vigyázat, lájkvadászok!

Egyre több álhír jelenik meg a Facebookon, a napokban például Schumacher felébredése, Sarka Katáék házi pornófilmje és Bajor Imre halálhíre. Mind hazugság.

– Ha rákattintunk az ilyen hírekre, egy olyan weblapra visz, amin előugrik egy ablak, és csak akkor láthatjuk a tartalmat, ha előtte lájkoljuk az oldalt. Ezzel a lap üzemeltetői közvetve tudnak csak pénzhez jutni, mert ha sok követőjük lesz, akkor könnyebben köthetnek hirdetői szerződéseket. Ha olyan hírt találunk, aminél az olvasás előtt lájkolnunk kell, gyanakodjunk – mondja a jelenségről Radisics Milán.

A facebookozók hat típusa

1. Hipszter

Azt a manapság igen népszerű életstílust képviseli, amit a tavalyi Eurovízión feltűnt ByeAlex is. Kreatív, fiatal és népszerű. Nemcsak a Facebookon aktív, de más közösségi oldalakon is. Követi a divatot, mindig elsőként értesül az újdonságokról.

2. Karrierista

Szelfit készít fontos emberekkel a háttérben. Önmaga nagyszerűségét kihangsúlyozó posztjai nagyon idegesítőek. Saját magát menedzseli a közösségi oldalakkal, hiperaktív megosztó.

3. Megmentő

Nála mindig megmentendő kutyákat, cicákat és hasonló társadalmi problémákat láthatunk. Világmegváltó. Posztjai rendszeresen ugyanarról a témáról szólnak. Hihet az összeesküvés-elméletekben is.

4. Hírhozó

Önjelölt szerkesztőként híreket gyűjtöget. Ő az, akitől először tudunk meg érdekes és fontos dolgokat. Véleménye legtöbbször a megosztott témákból körvonalazható. Precíz és rendszeres.

5. Bumeráng

Aktív, de nem túl kreatív. Mások általa érdekesnek vélt tartalmait osztja újra. A legrosszabb vicceket, játékokat és videókat általában rajta keresztül kapjuk meg. Tőle jönnek a vírusok és az álhírek is.

6. Nyomuló

Mindenkit bejelöl, neki van a legtöbb ismerőse. Profi kapcsolatépítő. Hogy használja-e ezeket a kapcsolatokat, az meghatározza a sikerét is. Segítőkész, bármikor fordulhatnak hozzá a többiek.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.