„Szelfizés” (önportrézás) és cuki házikedvencek levideózása: a Föld okostelefonos-mobilnetes népességében ez most a legnagyobb őrület. No, meg az ember elé tett étel fotózása és azonnali posztolása, legyen bár itthon vagy külföldön, szálloda éttermében, kávézóban, piaci lacikonyhásnál vagy strandbüfében.
Kajapornó (food porn) – ez a neve a meglehetősen idegesítő „társadalmi jelenségnek”, hiszen ki akar képeket nézegetni a neonfényes irodában senyvedve a kolléga fokhagymás-fehérboros feketekagylójáról, amit épp az Adria partján tol?
A neves francia séfeknek elegük is van ebből – adta hírül a német bulvárlap, a Bild. Szerintük ez öncélú és barbár dolog, merénylet az étel, a gasztronómia ellen, és felveti a szellemi tulajdon ellopásának kérdését is. Az ételkölteményeink nem a világhálóra valók! – tűzték tehát új mozgalmuk zászlajára a jelszót a Michelin-csillagos szakácsok. Az egyik francia online portál szerint több vezető étterem is szövetkezett, hogy fellépjen a „kajapornóképek” ellen.
És erre mindjárt van egy praktikus indokuk is: – Korábban a családjukat fotózták az emberek, most a tányérjukat. Addig szórakoznak ezzel, míg kihűl az étel, és teljesen élvezhetetlen lesz – érvelt Alexandre Gauthier, a La Manche-csatornához közeli felkapott étterem, a Grenouillère 34 éves séfje.
A három Michelin-csillaggal büszkélkedő Gilles Goujon egyenesen mobiltilalmat követel az éttermében: – Ha az ételeimről készült képeket feltöltik a közösségi portálokra, fotómegosztókra, azzal megfosztják a meglepetéstől a leendő vendégeimet. Ráadásul ellopják a szellemi tulajdonomat is. Miért ne koppinthatná le a kép alapján valaki a kreációmat?
A hannoveri egyetem professzornője, Eva Barlösius könyvet írt „az evés szociológiájáról”. Azt mondja: az ételfotókkal egyebek közt azt akarja üzenni a készítője és feltöltője, hogy „nézzétek, én ezt megengedhetem magamnak, és van rá időm, hogy kiélvezzem. Sikeres vagyok a társadalomban, az asztalomat barátok ülik körül.” De azt is közhírré teszi, hogy van műveltsége, értékeli a jó ételt. Az étkezés ugyanis kiváló terep, hogy az ember demonstrálja ízlését, életstílusát, értékrendjét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.