Világszerte tisztelettel és megbecsüléssel emlegetik számtalan magyar író, filozófus, tudós és művész nevét, akikről viszont itthon a legtöbben azt sem tudják, kicsoda. Az Egyesült Államokban Szilárd Leó, a nukleáris láncreakció, vagyis az atomreaktor és az atombomba gyakorlati megvalósíthatóságát bizonyító tudós életéről Atomi címen Broadway-musicalt mutatnak be, itthon viszont legfeljebb annyit tudnak róla, hogy fizikus volt. Ennek okát a történész a tudatos történelemhamisításban látja.
– Azt, aki elhagyta Magyarországot, az egypártrendszer időszakában disszidensnek nevezték és bűnösként kezelték – magyarázta Lőrincz László, a Történelemtanárok Egyletének tagja, a tévhiteket és elfeledetteket bemutató tenyleg.hu szerkesztője. – De vannak ellenpéldák is: a szocializmus időszakában Asbóth Oszkárt kiáltották ki a helikopter feltalálójának, miközben az Amerikában élt orosz gépészmérnök, Igor Szikorszki érdemei sokkal jelentősebbek.
A szakember szerint az emberi emlékezet „lustasága” is oka, hogy megfeledkezünk nagyjainkról. – Akiket a szakmai emlékezet nem tart fontosnak, azokat könnyebben elfelejtik. Teller Ede például a rendszerváltást követően hazalátogatott, politikai nyilatkozatokat is tett, így sokkal jobban emlékeznek rá, mint az elméleti felfedezést jegyző Szilárd Leóra.
A Bors a teljesség igénye nélkül összegyűjtött néhány jeles elmét, akinek a neve a világon mindenütt ismerősen cseng, kivéve saját szülőhazáját.
Autózás a Holdon
Pavlics Ferenc a főtervezője az 1971-ben a Hold felszínét kutató holdjárónak. Pavlics 1928-ban született Sárvár mellett, Balozsameggyesen. Budapesten, 1950-ben vette át gépészmérnöki diplomáját, hét évvel később viszont már a General Motors (GM) kutató részlegén, Detroitban dolgozott. A GM Santa Barbara-i kutatóintézetébe 1961-ben helyezték át, ahol vezető mérnökként vett részt a bolygók felszínén közlekedő terepjárók fejlesztésében.
Ő volt a műszaki igazgatója az Apollo program hasonló kutatásának, amelynek sikereként a holdi talajviszonyokra tervezett terepjáró 1971-ben a Hold felszínén gurulhatott speciális kerekein. 1971-ben NASA-díjat kapott. Kapcsolatot tart szülőhazájával. A budapesti Műegyetemen 2000-ben arany-, 2010-ben pedig gyémántdiplomát kapott. A Magyar Mérnöki Kamara 2010-ben tiszteletbeli tagjává választotta. Santa Barbarán éli aktív nyugdíjaséveit.
Angol díjat neveztek el róla
Londonban ítélik oda a Lakatos-Awardot (díjat) azoknak, akik a filozófiatudományok területén maradandót alkottak. Ahogyan tette ezt a névadó, az 1922-ben Debrecenben született Lakatos Imre. A Lipsitz néven született fiatalember szüleit 1944-ben deportálták, ezért ő nevet változtatott, majd 1956-ban Ausztrián át el is hagyta az országot, és 1957-től már az angliai Cambridge-ben adta ki Bizonyítások és cáfolatok.
A matematikai felfedezés logikája című értekezését, ami áttörésnek számított a matematikafilozófiában. Sosem kapta meg az angol állampolgárságot. Londonban, 51 évesen halt meg agyvérzésben. Munkája nagy része kéziratban maradt fenn, amit csak halála után publikáltak.
Az atomfelhasználás atyja
Szilárd (Spitz) Leó a Terézvárosban született, 1898. február 11-én. A Budapesti Műszaki Egyetemen kezdte meg tanulmányait, de már 21 évesen Berlinbe költözött, onnan Londonba, majd az Egyesült Államokba ment. A neutronhasadás jelentőségét felismerve Albert Einsteinnel együtt levelet írt Rooseveltnek, amelyben figyelmeztették az elnököt, hogy veszélyes, ha először a náci Németország fejleszt ki atombombát.
A Manhattan-terven Teller Edével dolgozott. A német fegyverletétel után viszont minden tekintetben az atombomba bevetése ellen érvelt. Kaliforniában hunyt el, 1964-ben.
A Ford magyar nagyágyúja
A Ford T-Modell egyik főtervezője 1881-ben, Makón született. A szegény családból származó Galamb József műszaki rajzolóként dolgozott a diósgyőri vasműben, amikor elhatározta: eljut az 1904-es autó-világkiállításra St. Louisba. A Fordhoz 1905-ben szerződött le műszaki rajzolónak. Az ő találmánya volt az elsőként a T-modellnél alkalmazott bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor.
Galamb vezetésével tért át az üzem 1913-ban a mozgó összeszerelő-szalagon történő sorozatgyártásra. Galamb sosem felejtette el a gyökereit, 1921-ben ösztöndíjat is alapított tehetséges makói diákok számára. A politikai változások később elvágták családjától. A szíve vitte el 1955-ben.
Bíró a golyóstoll névadója
Angolul a golyóstoll neve biro (bájró), mert ezt a mindennapi eszközt Bíró László József, az 1899. szeptember 29-én, Budapesten született újságíró találta fel. Az első golyóstollat 1938-ban még a Magyar Királyi Szabadalmi Bíróság jegyezte be, de a zsidóüldözések miatt már Argentínában folytatta a munkát.
Az itt kapott elismerésbôl vett egy Bugatti sportkocsit, de elégedetlen volt a mechanikus váltóművel, ezért tökéletesítette, és feltalálta az első automata váltót. Egy dollárért adta el az Opelnek. Nevéhez köthető a golyós dezodor és a hőenergiát felhasználó mosógép is. Buenos Airesben halt meg 1985-ben, sírkövén a Ladislao José Biro név áll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.