Kevésbé borúlátók a magyarok

bizalom
PUBLIKÁLÁS: 2013. május 03. 14:00
Másfél éve nem volt ilyen magas a fogyasztói bizalmi index Magyarországon, mint az idei első negyedévben – mutatja az AGB Nielsen felmérése, azaz az emberek elkezdtek bizakodni. Az okokat kerestük.
Hu-Zo

Félig tele vagy félig üres a pohár? Szemlélet kérdése. Úgy tűnik, egyre többen hajlamosak félig telinek látni, hiszen három hónap alatt 16 százalékkal nőtt a fogyasztói bizalmi index, így a korábbi 37 helyett most már 43 ponton állunk. Ez azt jelenti, hogy sokkal reménytelibbnek látják az emberek az előttük álló egy évet, mint az elmúlt másfél esztendőben, igaz, így is a világ sereghajtói között vagyunk. Az AGB Nielsen piackutató azonban hangsúlyozza: felmérésében a 100 pont alatti végeredmény pesszimizmusra utal.

Az ördög a részletekben lakozik: három hónap alatt 12-ről 17 százalékra nőtt azoknak a száma, akik a következő egy évben helyzetük javulását várják, s 8 helyett 11 százalék reméli, meg tudja venni mindazt, amire szüksége van. Korábban 3, most már 4 százalék ítéli többé-kevésbé jónak a munkahelyét. Ezzel szemben a magyarok 93 százaléka elégedetlen az állásával.

A Bors villámfelmérése is hasonló eredményről tanúskodik: – Nem fogok jobban élni. Mitől kerülnék anyagilag jobb helyzetbe? Talán ha nyernék a lottón, de már abban sem bízom, úgyhogy nem is veszek szelvényt. Talán ha Bende fiam jövőre oviba megy, többet dolgozhatok. De csodát csak magamtól várhatok – vélekedik László Kyra.

Zsilinszky László­né viszont reménykedik.  – Bízom benne, hogy jobban élek. A mostani kormány három év alatt annyi mindent megvalósított, ami a nehézségek ellenére nekem bizony reményt ad – magyarázza az asszony. Böhl Zalán viszont nem hisz a pozitív változásban.  – A politika a következő tizenkét hónap alatt semmit nem old meg. Márpedig minden a vezetőkön múlik. Még az is lehet, hogy egy év múlva rosszabb lesz, mint most – kesereg.

Saághy Pál, az Equilor Befektetési Zrt. vezető üzletkötője úgy véli, azoknak van igazuk, akik bizakodnak.  – A Magyar Nemzeti Bank növekedési és hitelprogramja javíthat az országon belüli fogyasztás mértékén. Szintén optimizmusra ad okot, hogy hazánk fő kereskedelmi partne­reinél, így Németországban – ahol az exportra szánt termé­keink negyede talál piacot – és Franciaországban is gazdasági növekedés tapasztalható, ami újabb lendületet adhat a magyar gazdaságnak.

A forint némileg erősödött, ráadásul az ország kockázati felára csökkent, így vevők a külföldi befektetők a magyar állampapírra. Mindezek pozitív spekulációkra adhatnak okot –magyarázza a szakember.

Bod Péter Ákos közgazdász más szempontokra hívja fel a figyelmet. – Az emberek 2009-ben nagyon pesszimisták voltak, aztán egy évre rá javult a mutató, majd 2011-ben megint visszaesett. A mostani számok arról tanúskodnak, hogy a borúlátók kevésbé azok. Ezt befolyásolhatja a választások közeledte, mert ebben az időszakban a kormánypárt a kedvezőbb arcát mutatja. Ráadásul ilyenkor az ellenzéki pártok is igyekeznek népszerű javaslatokkal ­elő­ruk­kolni – érvel a szakember.

– A 2012-es esztendő kifejezetten nehéz volt, a gazdaság zsugorodott. Szerencsére a csökkenés megállt, így már ez a tény is biza­kodásra adhat okot. Az öreg kontinens országainak többsége, köztük hazánk, jórészt feldolgozta a nehézségekkel járó sokkot. Ám azt el kell fogadni, hogy a javulás nem mindenhol és nem azonos mértékben következik be.

Egyes exportcégek nem tapasztalják azokat a nehézségeket, amelyekkel bizony az építőipar még mindig küzd. Ugyanakkor elkeserítő, hogy a magyaroknak mindössze négy százaléka tartja többé-kevésbé jónak a munkahelyét. Kulcsfontosságú volna, hogy akárcsak az Egyesült Államokban, idehaza is értékeljék az emberek, hogy van állásuk, s ne azért keseregjenek, hogy kevés a bér vagy rigolyás a főnök – véli Bod Péter Ákos.
 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.