Iskolaigazgatói körökben erősen megoszlanak a vélemények arról, jó-e az, hogy az iskolák fenntartását és a munkáltatói jogok egy részét január elejétől átvette a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ. A tanárok felvétele és elbocsátása, a szabadságok, a gyorssegélyek kiadása, de a kréta megvásárlása is az állam hatáskörébe került.
Az eddigi fenntartók, az önkormányzatok pedig az iskolák gazdasági működéséért, például a konyhások és a takarítók béréért, az épület fenntartásáért felelnek.
Az átadás-átvétel sehol sem volt zökkenőmentes. Az igazgatók szívesen beszélnek is róla, de csak név nélkül. Körlevélben figyelmeztették őket, hogy most már a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ a munkáltatójuk, ezért csak úgy nyilatkozhatnak, ha az újságírói kérdéseket és válaszokat előtte jóváhagyatják az intézmény vezetésével.
– A magam részéről jónak tartom az új rendszert, szükséges a külső kontroll – fogalmazott egy fővárosi általános iskola igazgatója. – Engem az sem zavar, hogy egyeztetnem kell a személyi kérdésekről a tankerületi vezetővel, mert a döntés az enyém marad, csak be kell jelentenem. Ez utóbbitól egyébként sokan tartanak.
– Csak remélni tudjuk, hogy a tanárok felvétele és elbocsátása tényleg a mi kezünkben marad, és nem felülről döntenek majd errôl – fogalmazott egy fővárosi gimnázium igazgatóhelyettese. – Sok a bizonytalanság, nem tudjuk például, ki vegye a tintapatront a nyomtatóba, mert egyrészt az oktatáshoz szükséges, és akkor az államtól kell kérnem. Másrészt a konyhások bérpapírját is ezzel nyomtatjuk, tehát vehetné az önkormányzat is. Tartunk az új közoktatási törvénytől, és az életpályamodelltől. A legtöbb tanár attól fél, hogy a kötelező óraszámemeléssel munkahelyek szűnnek meg, de legalábbis csökken majd a fizetésük.
Mások viszont nem így gondolják: sok igazgatót felháborít, hogy fontos, az iskola életét érintő kérdéseket központilag szabályoznak. – A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megbízott elnökének, Marekné dr. Pintér Arankának javaslattételi joga van a tanárok felvételével és elbocsátásával kapcsolatban. Kell ennél többet mondanom? Az új szabályozás lehetővé teszi, hogy ne az igazgató döntsön a tanári kar összetételéről, hanem felülről mondják meg neki, kivel kell együtt dolgoznia – háborgott egy vidéki iskola igazgatója.
– A hetvenes-nyolcvanas évek rendszerét építették ki újra. Elszoktunk mi már ettől, és nem is szeretnénk újból megszokni – szögezte le Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke. – Ez egy nagyon jó konstrukció arra, hogyan lehet központilag minél több pénzt kivonni a közoktatásból. Csak bizakodhatunkabban, a következő kormányt érdekli majd annyira a jövő nemzedéke, hogy változtat ezen. Tiltakozásul sztrájkot szervezünk február második felére. Főbb követeléseink a béremelés, az életpályamodell és az államosítás átgondolása.
Egyre több a tisztázatlan kérdés
Honlapot indított a Hálózat a Tanszabadságért (HAT) szervezet, amelyen az átállás okozta kaotikus eseteket gyűjtik össze.
A legfontosabbak a következők:
- Kevés tanárnak maradt cafetériája, de januártól tőlük is elvették. Ez van, akinél százezer forintos bevételcsökkenést jelent éves szinten.
- Az utazásiköltség-térítést nem fizették ki előre, aki ingázik, annak saját zsebből kell finanszíroznia, és csak később folyósítják számára. Az összeg akár a fizetés negyedére is rúghat.
- Megszűnt a házipénztár, így nem lehet tudni, miből finanszírozzák majd egy betört ablak kijavítását, vagy épp azt, ha egy megszorult tanár fizetéselőleget kér.
- Egyes iskolákban az is kérdéses, mikor és hogyan kell befizetni az ebédet – egyelőre még nem éheznek a gyerekek, hiszen a januárit már decemberben befizették, de komoly utánajárást igényel, hogy a február is zökkenőmentes legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.