Míg a kormány korábban azt hirdette a válságadókkal kapcsolatban, hogy azt a cégek fizetik meg és nem tudják majd ráterhelni a fogyasztókra, a gyakorlatban az ügyfelek állják az új sarcokat. Az áthárítás trükkjeit vettük sorra.
„A válságadót nem a családokra, nem az emberekre terhelik, és nem lehet azokat áthárítani” – jelentette ki Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a válságadók bejelentésekor. A Telekom-cégekre kivetett távközlési adó augusztustól érvényes, a sárgacsekk-adót jövő januártól kell fizetniük a bankoknak. Már most biztossá vált: mindkettőt az ügyfelek perkálják majd ki.
Távközlési adó
Mit ígértek? „Nem lehet majd a fogyasztókra hárítani, nem fog sikerülni” – ígérte Matolcsy György 2012. május 11-én.
Mi történt augusztustól? Részben vagy egészében, de áthárították az adót. (Ahol megosztották, ott a kisebb részét a cégek lenyelték – átlagban a kivetett kétforintonkénti 60 fillért –, a többit áthárították.)
Hat piaci szereplő ajánlatait elemeztük. Közülük két cég nyelte le teljesen az adót, a többi nem. A főbb trükkök:
* Az egyik cég előfizetéses ügyfeleinél a havi díjak 100–890 forint között emelkedtek, a percdíjak pedig 2,-2,3 forinttal. Emelkedtek az ügyfélszolgálati díjak is (például a számcsere vagy hálózati korlátozás feloldása).
* Ahol a havi díj nem változott, ott nőtt az SMS-ek ára, igaz, kevesebbel, mint az adóként kivetett 2 forint. Ugyanilyen arányban a kártyás, azaz feltöltős telefonok percdíja is emelkedett (átlagban nettó 1,4 forinttal).
* Volt olyan szolgáltató, amelynél az ügyfelek eddig fix díjért belföldön korlátlanul hívhatták egymást, ám az adó bevezetésével a beszélgetések idejét korlátozták 1000 percre.
Tranzakciós adó
Mit ígértek? „Nyilvánvaló, hogy a tranzakciós illeték egy részének áthárítására képesek a bankok, de amennyiben ebben összehangolt cselekvés van, akkor én leszek az első, aki hajlandó ismét a versenyhivatalhoz fordulni” – mondta Rogán Antal november 5-én. Nagypál János pénzügyi elemző szerint a gyakorlatban az összehangoltság bizonyíthatatlan lesz, mert annyira sokrétű módon tolják át terheiket a bankok az ügyfeleikre.
Lapunk tizenhárom bank januári ajánlatát vette sorra: tizenegy áthárítja a sarcot, egy nem, egy pedig még nem döntötte el. A tizenegy bank közül négy teljesen áttolja az adót az ügyfeleire, hét a szolgáltatások közé bújtatja el.
A főbb trükkök
* Ahol megmaradt az ingyenes utalás, ott megszűnt az ingyenes pénzfelvétel.
* Ahol a szolgáltatások többsége ingyenes maradt, ott emelik a feltételek nem teljesítése esetén esedékes havi díjat.
* Csökkentették az ingyenes pénzfelvételek számát, több pénzintézet megszüntette az ingyenes netes utalást.
*
A gazdasági tárcától tegnap azt kérdeztük: miként tudják megakadályozni, hogy a továbbiakban egyik adót se hárítsák át az ügyfelekre. Válaszuk csak a bankokra tért ki, a Telekom-adóra nem kaptunk választ. Eszerint azok csak akkor módosíthatják kedvezőtlenül a számlaszerződéseket, ha az abban szereplő számítási módot nem változtatják meg. Ezt pedig a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete ellenőrzi majd.