Hiába várja a gazdasági csodát Varga Mihály tárca nélküli miniszter, nem vesznek tömegével új hűtőt és tévét a magyarok. Pedig a fideszes politikus szerint ez lesz a gyógyír a vergődő gazdaság számtalan bajára.
Előbb-utóbb a hűtőszekrény elromlik, előbb-utóbb lehet, hogy a tévét is ki kell cserélni. Attól, hogy valaki két évig nem vesz meg valamit, mégiscsak eljön az az idő, amikor meg kell ezt tennie. Azt gondolom, hogy az emberek két évig a válság okozta sokk és bizonytalanság miatt kivártak, de 2013-ban ez már változhat – ezt mondta Varga Mihály tárca nélküli miniszter a Duna Tv Közbeszéd című műsorában arra a kérdésre, hogy mitől indulhat be a fogyasztás, ha azon az egykulcsos adó sem segített.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2006-ban összesen 117 milliárd forintot költöttek a magyar vásárlók tartós elektromos háztartási gépekre, azaz többek között hűtőkre, tévékre. A kiadások a 2008-ban kitört gazdasági válság miatt alaposan visszaestek, 2009-ben csupán 69 milliárd forintot tettek ki. Ha van is növekedés, az még nominálértéken, vagyis az áremelkedések hatását figyelmen kívül hagyva is rendkívül lassú: tavaly 77 milliárd forintot, idén az első félévben 36 milliárd forintot költöttek elektromos háztartási gépekre az emberek.
Varga szerint azért fordulhat meg ez a trend, mert az elromlott gépek helyett kénytelenek leszünk újat vásárolni. A szakember tapasztalata azonban mást sugall. Egy névtelenségét kérő hűtőgépszerelő a Borsnak elmondta: nincs annyi pénzük az embereknek, hogy akár négy-öt évente új hűtőt vegyenek. – Ha elromlik, akkor javíttatják, akár többször is. Egy átlag hűtő egyébként márkától függően nagyjából tíz évig bírja, de persze sokszor ez idő alatt is kell javítani – tette hozzá.
A KSH adataiból az is kiderül, hogy miközben a tartós fogyasztási cikkekre keveset tudunk költeni, más termékekre sokkal több pénz megy el, mint 2006-ban. A tisztítószerek, az élelmiszerek, az üzemanyagok, a gyógyszerek, a cigaretta és az alkohol az, amire többet vagyunk kénytelenek költeni, hiszen ezeknek az ára jelentősen megnövekedett. A családok egy jelentős részében ma sajnos luxusberuházásnak számítana egy új tévé.