Manapság nagy divat személyautókra nagyméretű könnyűfém felnik segítségével széles abroncsokat szerelni. Az autó megjejenését valóban jelentősen megdobja egy szép felni, egy alacsony profilú széles gumival, ugyanakkor sajnos kevesen számolnak ezen extrák káros hatásaival.
Természetesen jóval stabilabb, sima úton finomabb lesz a futása az autónak, de a „peres” alacsony oldalfalú gumik sok bosszúságot okoznak. Egyrészt a magyar utak kátyúit, repedéseit és útbordáit csillapítás nélkül továbbítják a futómű- és a teherhordó szerkezetekre, nem beszélve a hosszanti vályúkon való néha életveszélyes elvezetésekről, amikor a sofőrnek erősen kell markolnia a kormányt, hogy az autó egyenesben maradjon. Persze az autógyárak is egyre nagyobb kerekeket szerelnek az új modellekre, és ennek nem csupán esztétikai oka van.
Korunk autói egyre nehezebbek, és a nagy tömeg cipeléséhez szükség van a méretesebb abroncsokra, felnikre. De nem szabad túlzásba esni, mert egyrészt költségesen javítható károkat, másrészt balesetet is okozhatnak a látványosan nagy papucsok. A nagyméretű abroncsok természetesen jóval drágábbak, ráadásul hamarabb is kopnak. Régebben egy garnitúra kerékkel el lehetett autózni akár 80-90 ezer kilométert is, ma egy átlagos nyári szett teljesítménye jó esetben éri el a 70 ezer kilométert, de a széles, nagy teljesítményű abroncsok sportosabb igénybevétel esetén akár 20 ezer kilométer után is cserére szorulnak.
Mindezek alapján érdemes a csere előtt kikérni szakértők véleményét az adott autón még használható felni- és abroncsméretekről.
Energiacímkés abroncsok
Uniós szabályként idén már az abroncsokat is el kell látniuk a gyártóknak „energiacímkével”. Három kritériumot értékel az energiacímke, színes sávokkal, A-tól G-ig terjedő skálával. Az első egy számban kifejezett decibel érték, a második a gördülési ellenállásra vonatkozik, mely egy átlagos autónál, átlagos használat mellett az elégetett tüzelőanyag húsz százalékáért felelős, a harmadik a valós körülmények között, vizes aszfalton mért fékútteszt eredménye.