Érdekesség: 50 éve adták át az Európát Ázsiával összekötő első Boszporusz-hidat

mitológia
PUBLIKÁLÁS: 2023. október 28. 15:02

Az Európát Ázsiától elválasztó tengerszoros, a Boszporusz a Márvány-tengert köti össze a Fekete-tengerrel, hossza 30 km, szélessége 750-3700 méter, mélysége 36-124 méter között váltakozik. A Boszporusz név ökörgázlót jelent, mert a görög mitológia szerint itt kelt át a Zeusz által elcsábított, majd fehér üszővé változtatott Io argoszi királylány, amikor a főisten felesége, Héra istennő bosszúja elől menekült.

Boszporusz szoros Forrás: Wikimedia Commons/NASA Earth Observatory

A szoros már az ókorban jelentős közlekedési csomópont volt, i.e. 667-ben itt alapították meg a megarai görögök Büzantiont, amely 330-tól volt a kelet-római birodalom központja. Bizáncot 1453-ban foglalta el II. Mehmed oszmán szultán és Isztambul néven az Oszmán Birodalom fővárosának tette meg. Bár az 1923-ban létrejött Török Köztársaság kormánya Ankarába tette át székhelyét, a 13 millió lakosú Isztambul ma is Törökország legnagyobb városa, kulturális, művészeti és gazdasági központja, földrajzi fekvése miatt az ország kapuja.

A két földrész találkozásánál fekvő, stratégiai fontosságú metropoliszban az átkelő forgalmat sokáig kompok biztosították, de a múlt század elején egyre nyilvánvalóbb lett, hogy a vízi út tehermentesítését csak hídépítéssel lehet megoldani. A gondolatot már 1900-ban felvetette II. Abdul-Hamid szultán, de döntés csak fél évszázaddal később született, a nagyszabású beruházást jóváhagyó dokumentumot 1957-ben írta alá Adnan Menderes akkori török kormányfő.

A híd madártávlatból Forrás: Shutterstock.com

Az acélpilléres függőhidat a brit Sir Gilbert Rogers és William Brown tervezték, a mérnöki munkát a szintén brit Freeman Fox and Partners végezte, a kivitelező török építőipari cég volt. A munkálatokat 1970. február 20-án kezdték meg és 1973. június 1-jén fejezték be, a hidat 1973. október 30-án, a Török Köztársaság kikiáltásának 50. évfordulóját követő napon Fahri Korutürk köztársasági elnök jelenlétében adták át a forgalomnak. A 2016. július 15-i, kudarcba fulladt puccskísérlet során a lázadó katonák először a Boszporusz hídjait zárták le, az események polgári áldozatainak tiszteletére a híd hivatalos neve 2016 óta A július 15-i vértanúk hídja.

Az 1560 méter hosszú, 1074 méteres nyílású híd átadásakor Európa leghosszabb és a világ negyedik leghosszabb függőhídja volt.

Az átkelő 33,4 méter széles, irányonként három, 3,5 méteres közúti forgalmi sávval és 2,5 méteres gyalogjárdával, pilonjainak magassága 165 méter, a hídpálya 64 méter magasan ível át a vízfelszín felett, így a legnagyobb hajók is átférnek alatta. A parti íves hídszerkezetek az európai oldalon 231, az ázsiai oldalon 255 méter hosszúak.

Forrás: Shutterstock.com

Az első Boszporusz-híd megépítése 200 millió (mai árakon több mint egymilliárd) dollárba került, de forgalma olyan nagy volt, hogy a járművek áthaladásáért szedett hídhasználati díjból a költségek alig két és fél év alatt megtérültek. 1980-tól a forgalom gyorsítása érdekében csak a kelet felé haladó járművek fizetnek, de dupla díjat, így visszafelé megállás nélkül tudnak áthajtani. A közlekedési sávok irányát a forgalomhoz alkalmazkodva napszakonként változtatják, munkanapokon reggel négy sávban az európai oldal felé, kettőben az ázsiai felé lehet autózni, este pedig fordítva.

A hídon 1997. december 27-én haladt át az egymilliárdodik jármű, átlagos napi forgalma 180 ezer gépjárműre tehető, a híd maximális terheléskor az ív közepén 90 cm-re hajlik be. A híd díszvilágítását 2007-ben számítógép vezérelte LED-lámpákra cserélték.

Az első Boszporusz-hídon ma már sem a gyalogos közlekedést, sem a kamionok áthaladását nem engedélyezik, alkalmanként azonban rendeznek rajta exkluzív eseményeket.

Az egyik ilyen hatalmas rendezvény a világ egyetlen két kontinensen zajló maratoni futóversenye, az 1979 óta megrendezett Isztambul Eurázsia Maraton, amit Ázsiai oldaláról indítanak. Egy másik neves esemény pedig 2005. május 15-én történt. Ekkor játszotta a hídon az első kontinensközi bemutató teniszmérkőzést az amerikai Venus Williams és a török Ipek Senoglu.

Forrás: Anadolu Agency via AFP/2022/ Muhammed Enes Yildirim

Az első Boszporusz-híd jelenleg a 41. helyen áll a függőhidak pilonok közti távolság szerint mért hosszúsági rangsorában. Az első a 2022-ben átadott szintén török, a Dardanellákat átívelő 1915 Canakkale híd, amelynek főnyílása 2023 méter. (Összehasonlításként: a budapesti Erzsébet híd támaszköze 290 méter.)

A két testvér is rekordokat dönt

Az első Boszporusz-híd testvérét, a Győzedelmes Mehmed szultán (Fatih Sultan Mehmet) hidat 1988-ban adták át. Ez a híd az elsőtől öt kilométerre északra áll, fesztávja 1090, hossza 1480 méter, kétszer négy sávja az Ankaráig vezető autópályában folytatódik.

Az I. Szelim szultánról elnevezett harmadik Boszporusz-híd építését 2013 májusában kezdték meg és 2016. augusztus 16-án nyitották meg. A 2164 méter hosszú átkelőn nyolcsávos autóút és kétpályás vasútvonal van, 322 méteres magasságával a világ ötödik legmagasabb hídja, 58,4 méteres szélességével a világ egyik legszélesebb függőhídja.

Forrás: MTVA Sajtóarchívuma

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.