Érdekességek a repülőgépekről 2. rész: Színek, formák, dizájn

repülés
PUBLIKÁLÁS: 2022. december 10. 08:11
Sorozatunk első részében a repülőkön alkalmazott titkos fényjelzésekről és rejtett helyiségekről meséltünk. Ezúttal a repülőgépek kialakításáról, a színekről és formákról tudhattok meg néhány érdekességet. Tartsatok velünk!

Egy gép fedélzetének a kialakításakor mindenekelőtt az utas biztonságát, kényelmét tartják szem előtt a repülőgépek tervezői. De ne csak az ülés formájára vagy a lábtér méretére gondoljatok, hanem a repülőgép színeire, mintáira, formáira, beleértve az üléseket, szőnyegeket, tálcákat és a mennyezetet, sőt, még az utastér világításának árnyékát is!

Miért a kék szín dominál a legtöbb gépben?

Egy repülőgép belső terének többségét kék színű üléshuzatokkal, szőnyeggel és kék színre nyomott mintákkal díszítik. Miért? A válasz az, hogy a kék nem csak megnyugtató szín, hanem a hozzáértést, a megbízhatóságot és az intelligenciát is képviseli – mindazokat a tulajdonságokat, amelyekkel rendelkeznie kell egy repülőgépnek és természetesen a személyzetének.

A kék szín megnyugvást ad az utasoknak - a kép illusztráció Forrás: Daniel Jedzura/Shutterstock

A Boeing tervezői szerint a különböző kultúrák között a kék és a zöld is szinte egyöntetűen a békéhez kötődik. Tényleg működik? A szakértők szerint a kék a tisztaságot és a frissességet is szimbolizálja. Mivel a repülés sok utas számára stresszel jár, a kék szín jó választásnak tűnik ahhoz, hogy az idegek egy kicsit megnyugodhassanak.

Miért fehér a repülők többsége?

A fehér szín nemcsak biztonságosabbá teszi a repülést, hanem költséghatékonyabb és környezetbarátabb, mint más színek. R. John Hansman, az MIT Légiforgalmi és űrhajós professzora elárulta az egyik interjújában, hogy ez a festés hasonló a „naptej felhelyezéséhez". A fehér festék visszaveri a napfényt és a napsugárzást, ami hűvösen tartja az utastér hőmérsékletét, és némi védelmet nyújt a gépnek a napsugarak ellen. Ez pedig segít csökkenteni a repülőgép hűtési költségeit.

A fehér színű gépek környezetbarátabbak és akár biztonságosabbak is - a fotó illusztráció Forrás: Flickr.com

A fehér festék technikailag is „könnyebb", mivel kevésbé pigmentált, így csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Olcsóbb megvásárolni is, és nem romlik el a festék olyan gyorsan, mint az élénkebb színek esetében. A fehér festék használata az utasok biztonságát is elősegíti.

A világos színű géptesten ugyanis jobban láthatóvá válnak a sérülés jelei. A mérnökök így könnyebben megtalálják az olaj- vagy egyéb szivárgásokat, repedéseket és bármi mást, ami bajt okozhatna a repülőgépben. Ezenkívül a fehér szín kiemelkedik az égbolt kékjéből vagy sötétjéből, így a szembejövő repülőt is könnyebben észlelik a madarak, ami segít nekik az ütközés elkerülésében.

Miért kerekítettek az ablakok?

Ha megfigyelitek, akkor láthatjátok, hogy a karfáktól a tálcás asztalokig, a televízió képernyőjétől az ablakokig sehol nincsenek éles szélek, sarkok, és ennek nagyon jó oka van.

A repülőgép ablakai nem a dizájn miatt szögletesek Forrás: CK Foto/Shutterstock

Ahogy az utasszállító repülőgépek egyre népszerűbbé váltak az 1950-es években, a légitársaságok kezdtek egyre magasabban repülni a gépeikkel, ami lehetővé tette számukra, hogy pénzt takarítsanak meg. A magasban ugyanis kisebb a légellenállás és ritkább a turbulencia is, ami miatt kényelmesebbé vált az utazás. Akkoriban azonban a légitársaságok egy része nem hajtotta még végre a megfelelő tervezési változtatásokat az utasok biztonsága érdekében.

Meghagyták a szögletes ablakokat, ami végzetes hibák forrása lett.

A magasba emelkedés alatt a levegő nyomása és a repülőben érzett nyomás között egyre nagyobb a különbség, amelyet az egyenes vonalú tárgyak kevésbé tűrnek. Mivel az ablakok érzik meg leginkább ezt a nyomáskülönbséget az utastér és a levegő között, ezért kerekítettnek kell lenniük, ellenben komoly veszély forrása lehet.

Pontosan ez történt 1953-ban és 1954-ben, amikor két Comet repülőgép szétesett a levegőben, több tucat halálos áldozatot követelve. Az esetek kivizsgálása során kiderült: az ablakok alakja is felelős volt a tragédiáért.

De más, biztonsági okok is előtérbe kerültek. "Az élek felsérthetik a könyököket, a térdeket, a csípőt vagy a test bármely részét, amellyel érintkezésbe kerülnek" – mondta Anthony Harcup, a Teague tervezőház vezető igazgatója. Azon túl, hogy a lekerekített ablakok jól néznek ki, sokkal nagyobb biztonságban tartanak minket az égbolton. Ráadásul a felület az élek találkozásánál kophatnak el legjobban, a lekerekített felületen viszont ezzel sem kell számolni.

Forrás: businessinsider.com, simpleflying.com, travelandleisure.com

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.