A világ legizgalmasabb sífelvonói

sífelvonó
PUBLIKÁLÁS: 2018. február 19. 11:24
Utazás közben körbe forgó gondola, két hegycsúcs között araszoló üvegaljú kocsi, és wifivel felszerelt, fűtött ülésekkel ringatozó felvonó. Ezúttal a legkülönlegesebb, égben lebegő, hegycsúcsok között kifeszített kötélpályákon közlekedő kabinokat gyűjtöttük össze.

A világ első körbeforgó gondolája

... és talán a legszebb panorámát nyújtó felvonója is egyben. Persze ezen lehet vitatkozni, mert a gyönyörű panoráma minden hegyvidéki területen alaptartozék, de ez Svájcra talán különösen igaz. Engelbergben több mint nyolcvan kilométer, köztük is többségében piros jelzésű pálya várja a síelőket, a csúcsokra feljutást pedig 24 sílift biztosítja. A környék leghosszabb pályája azonban a Titlis hófödte csúcsáról indul, ahonnan 12 kilométer hosszan Engelbergig lehet lecsúszni.

Forrás: .titlis.ch

A 3020 méteres tengerszint feletti magasságot jelentő csúcsra juttat fel a keresztségben Titlis Rotair nevet kapó felvonó, amellyel talán az utazás legutolsó szakasza a legszebb - vagyis az a része, amikor Európa egyik legmagasabb gleccsere felett halad el. A Titlis 1-es hegyi állomásán egyébként egy jégbarlangot járhatunk be ingyen, a csúcson pedig a kontinens legmagasabban felfüggesztett 98 méter hosszú gyaloghídján is átsétálhatunk, amely pont az előbb említett gleccser felett ível át (erről egy videót itt láthatnak). A Rotair kabinjait a tökéletesen fotózható panoráma érdekében szabták kör alakúra. És hogy ez az élmény minél kerekebb lehessen, az ötperces út során a felvonó 360 fokban szépen lassan körbe is fordul. A felvonó minden nap fél kilenctől délután öt óráig közlekedik.

A rekordokat döntögető

Karácsony előtt néhány nappal állt szolgálatba Németország legmagasabb hegycsúcsára, a Zugspitzere közlekedő, legújabb kötélvasút. A Bajor-Alpok Grainau községében, a Zugspitze-hegy lábától indul, és a rekordnak számító 1945 méter szintkülönbséget megtéve jut fel a szerelvény két kabinja a 2944 méteres tengerszint feletti magasságban lévő hegyi állomásra. A világ legnagyobb, alátámasztás nélkül 3213 méteres távolságot bejáró kötélvasútjának számít, amelyet egyetlen 127 méter magas acéloszlophoz függesztettek ki.

Forrás: Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG/Max Prechtl./ Zugspitze Facebook

A két nagy, négy oldalán fűtött üvegfelületű kabinnal közlekedő kötélvasutat három évig építették, hogy a Zugspitze látogatóit még látványosabb panoráma várhassa: köztük a Waxensteinem, az Alpspitze hegy és a festői szépségű Eibsee víztükrének pompája. A legfelső állomáson pedig négyszáznál is több alpesi hegycsúcsra lehet rálátni. Egy utazásért 45 eurót kell fizetni, egy út során 120 utas és egy kísérő fér a kabinba.

A két csúcsot összekötő

A kanadai Whistler település büszkélkedhet a világ egyetlen olyan felvonójával, amely két hegycsúcs között utaztatja a síelőket és a túrázókat. A Peak2peak névre keresztelt gondola mintegy 4,4 kilométeren közlekedik, és egészen az előbb említett Zugspitze felvonó beüzemeléséig tartotta a leghosszabb utat alátámasztás nélkül bejáró felvonók világrekordját a 3030 méteres távolságával. A CNN tavaly tavasszal a világ tíz legjobb liftje közé választotta egy másik, még mindig élő rekordja miatt: ugyanis ez az egyetlen kabin, amely nem tengerszinttől (ez hegyvidéki területen sokszor megtévesztő szokott lenni), hanem a földtől mérve számít a legmagasabbra közlekedő gondolának: egész pontosan 436 méter magasra viszi utazóját.

Forrás: Whistler Blackcomb / Facebook

Ennek a magasságnak a jelentőségét ráadásul a kabin aljának üvegfelületén is megpróbálhatják átérezni az utasok, egy fémráccsal elkerített négyzetméternyi területet ugyanis direkt ezért üvegeztek le minden kocsiban. A kötélen a 26 piros és két ezüstre festett teáscsészékként lebegő gondolákban egészen varázslatos látvány a síelőkkel és hópaplanba burkolt fenyvesekkel tarkított táj. A 2008-as megnyitó ceremónián egyébként a Red Bull extrémsportolói ezekből ugrottak le ernyővel a hátukon a sípályák közepére. Három éve egy bázisugró is követte a példájukat, őt a földre érés után letartóztatták illegális ugrásért, majd ötezer dollárra büntették meg az ajtó felfeszítésével járó rongálásáért.

Az egyik legfelszereltebb felvonó

Szintén Ausztriában, annak is a legnagyobb összefüggő sípályarendszerén, az egyébként 69 liftet működtető SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental területén találjuk azt a tízüléses kabinos felvonót, amely két éve a nyugdíjba vonult ellmaui Hartkasier siklót váltotta le. Óránként 3200 főt képes a hegyre juttatni, és még mindig a világ egyik legmodernebb felvonójaként tartják számon. Minden kabin akadálymentesített, wifivel ellátott és fűtött ülésekkel felszerelt.

Forrás: SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

A felvonó hegyállomásán egy gyerekparadicsomot hoztak létre, kifejezetten kiskorúaknak szánt étteremmel és gyerekmegőrzővel, mellette a síiskola bázisával. A völgyállomáson pedig sportbolt, ezerötszáz négyzetméteres sítároló, étterem, bár és egy földalatti parkoló kapott helyet.

+1 felvonó, ami semerre nem visz

Ezt a felvonót ugyanis a müncheni reptér 2-es termináljának Sportalm étkezdéjében találjuk, amely az alpesi hütték világát igyekszik minél hitelesen visszaadni farönkök, pajtaajtó és díszkőborítás segítségével. Mert a cél egyrészt az volt, hogy a vendégek a hegyekben érezhessék magukat, másrészt pedig az, hogy egyáltalán betérjenek hozzájuk. Ezért az étterem közepére beállítottak egy sífelvonó kabint, amelyben a vendégek pontosan azt fogyaszthatják, amit a hegyen is: kolbászt, császármorzsát és tésztaételeket. Így legalább már igazi vacsoraélményként gondolhatnak majd vissza a falatozóra.

Egy sífelvonó, amibe bekuckózhatunk a reptéren Forrás: YORCK DERTINGER / FLUGHAFEN MÜNCHEN/FACEBOOK
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.