II. Rákóczi, Morgó és Vili - kisvasúti nap lesz Kismaroson

kisvasút
PUBLIKÁLÁS: 2016. május 06. 15:09
Magyarország harmadik legnagyobb forgalmú kisvasútja Budapestről még jól megközelíthetően, de már nem veszélyesen közel működik: a Börzsöny oldalában pöfögő szerelvények valóban a nyugodt, békés természetbe repítik az utasokat. Május 7-én szombaton kisvasúti napot tartanak.
Mózer Krisztián

1990-ig tizenöt éven át csak Verőcemarost találhattunk a térképen, Kismarost ugyanis összeolvasztották a szomszédos településsel. A rendszerváltáskor nyerte vissza önállóságát a kétezer lelkes község. A Duna partján, patakvölgyek összefolyásánál fekvő település legfőbb látványosságai az 1827-ben épült, klasszicista római katolikus temploma, a falumúzeuma és az 1999-ben felszentelt, ciszterci nővérek modern monostora. Na, és persze a kisvasútja.

Személyvonat Morgó állomásán Fotó: Gipszes / Indafotó

Bár nem volt zökkenőmentes a jó nevű Franken-Siersttorpff porosz gróf által 1893-ban építtetett kisvasút huszadik századi története, a vonatok közel azonos útvonalon szinte megszakítás nélkül közlekedtek. Az erdők fáinak kitermelésére, szállítására létesült üzemet a hetvenes években úttörővasúttá avatták, modernizálták. Majd ahogy csökkent a teherforgalom, úgy nőtt a turizmus. Mára kizárólag az idegenforgalom tartja el – ez a fejlődési ív szinte minden túlélő hazai kisvasút esetében megfigyelhető.

A Morgó-patak völgyében futó tizenegy kilométeres vaspálya a királyréti végállomásáig Szokolya települést érinti, ahol Szokolya-Mányoki megállóhelyen áll meg. Az állomásnév utótagjának magyarázata érdekes módon nem egy bizonyos Mányoki nevű településrész, hanem a magyar barokk egyik legkiemelkedőbb festője, Mányoki Ádám, aki 1673-ban a településen született. A legismertebb műve II. Rákóczi Ferenc portréja, amely a legutolsó papír ötvenforintost is díszítette 1953-as kibocsátásától éppen 20 évvel ezelőtti bevonásáig. Emlékét őrzi a Mányoki Ádám Tájház és a Viski-Mányoki Emlékszoba.

A végállomásról, Királyrétről számtalan jelölt túraútvonal indul el, mindenki az edzettségének és kedvének megfelelőt választhat: a könnyebbek közé tartozik a kisinóci turistaházig vezető zöld csík, amelyről Kóspallag felé letérve, egy kört téve visszatérhetünk a Duna-partra. A vállalkozó szelleműek a piros jelzést követve akár a 865 méteres Nagy-Hideg-hegyet és a Börzsöny legmagasabb csúcsának számító 938 méteres Csóványost is megmászhatják. Akik pedig csak egy rövidke körbenézésre, sétára vállalkoznak, azok is megtalálhatják számításukat: tavakat, forrásokat vagy akár egy kőbányát is fel lehet keresni pár perc alatt.

Egyébként maga a kisvasút is érdekes, nem csak a környék. Itt működik hazánkban az egyik legkiszámíthatóbb, legkényelmesebb menetrend: kétóránként – csúcsidőben óránként – indulnak szerelvények reggeltől estig, a téli időszak kivételével munkaszüneti napokon is. Ráadásul az indulási időpontok igazodnak a fővárosi járatok érkezéséhez, a megállótól pár perc sétával megközelíthető a kisvasút felújított állomásépülete.

Vili, a világ első napelemes vasúti motorkocsija Fotó: Gipszes / Indafotó

A járművek közt meghatározóak a dízelmozdonyok, és természetesen gőzmozdony is koptatja néha a síneket – a kisvasúti napon is ingázik majd –, de az igazi kuriózum Vili, a világ első, napelemes kisvasúti motorkocsija. A magyar cégek összefogásával, hazai fejlesztésben megvalósult különleges jármű zéró emissziós, azaz nem bocsát kis káros anyagot, és borongós időben is működik.

A május 7-én, szombaton megrendezett kisvasúti nap alkalmából az üzemeltető Ipolyerdő kitesz magáért, az egyébként is sok látványosságot, programlehetőséget kínáló vasút még jobban elkényezteti majd vendégeit. A legnagyobb szabású esemény a Királyrét–Nógrád aszfaltozott kerékpárút átadása lesz, erre 11 órakor kerül sor, ezzel ugyanis körbebiciklizhetővé válik a Börzsöny.

Minden kisvasúti napi program a királyréti végállomáson várja az érdeklődőket. A Duna-Ipoly Nemzeti Park a Hiúz Házban rendezett Börzsöny lakói címmel kiállítást, 11 és 13 óra közt pedig szakvezetéssel lehet végigjárni a királyréti tanösvényt. Egész nap kipróbálható a hajtánypálya, ahol kisvasúti, lábbal hajtható járművekkel lehet körbeérni, illetve a két éve átadott kerti vasút, ami pedig egy még kisebb, mindössze 650 méter hosszú vasút. Egy kör hajtányozás, vagy kerti vasút egyaránt öt perc.

Királyréti erdei gőzös Fotó: Gipszes / Indafotó

Nem csupán a kisvasúti napon, május 7-én, szombaton, de vasárnap is jár majd gőzös vontatású szerelvény a vonalon; könnyen megjegyezhető: minden páros órában gőzös, minden páratlanban dízel mozdony indul a hétvégén Kismarosról 9 és 19 óra között.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.