Hidroplánnal ruccanni le Siófokra

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2013. március 01. 09:00
Kilencven éve nyitották meg Budapest egykori hidroplán-kikötőjét. Az úri közönség körében gyorsan sikk lett a Balatonra vagy Bécsbe légitaxizni. Kis hidroplán-történelem Varga Sándortól, a téma szakértőjétől.

Pár hónap múlva lesz kilencven éve, hogy megnyitották a főváros egykori hidroplán-kikötőjét. Akkoriban Junkers hidroplánok parkoltak a Dunán egy pontonon a Ferencz József, ma Szabadság híd déli oldalán, a jegyárusítás pedig a közeli Gellért szálló recepcióján történt.

Luxusdizájn nyitott pilótafülkével

A Junkers F-13 alumínium hullámlemezekkel borított, a világ első teljesen fémépítésű modern repülőgépe volt, szárazföldön kerekes futóművekkel, vizen úszótalpakkal üzemeltették. Egy futóműves példánya a sikertelen királypuccs szállítóeszközeként megtekinthető a Közlekedési Múzeumban. Zárt kabinjában négy felnőtt fért el kényelmesen. A korszak luxusdizájnját jól mutatja, hogy a kabin előtt a pilótafülke nyitott volt, mint kezdetben a sofőrülések az országúti limuzinokban. Rövid repülésekre az egyik pilóta helyére néha beengedtek utasokat is.

Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Dr. Varga Sándor

A hidroplán-kikötő 1923 tavaszán nyílt meg, hangulatáról idézzük az Est délutáni napilap akkori tudósítását. „A Dunának pár napja új szenzációja van. Ezüst madarak repülnek felette. A Ferencz József híd és a Műegyetem előtti Duna-part feketéllik a kíváncsiaktól."

Sétarepülés 5000 korona, egy kiló szalonna 1200

Minden délután – vasárnap egész nap – indultak a sétarepülőgépek, hogy a közönség hozzászokjon az addig ismeretlen légi utazáshoz. A Duna feletti sétarepülések 15-20 percesek voltak a Gellért szálló – Szabadság hegy – Rózsadomb – Rákos – Soroksár – Gellért szálló útvonalon. Egy jegy ötezer koronába került akkor, amikor egy kiló szalonnáért 1200 koronát fizettek. A cég pedig az esetleges balesetekből eredő károkat a jegyen teljesen kizárta.

Az első baleset viszonylag gyorsan bekövetkezett. 1923. május első vasárnapján Mandl Samu régiségkereskedő, ki feleségével, menyével és Hugó nevű fiával repült, meghalt akkor, amikor a gép a Csepel sziget felett egy forduló közben sebességét elvesztve a földbe fúródott.

Nagy divat lett légi taxizni

A balesetet az úri közönség gyorsan feledte, sőt a sétarepülések mellett sikk lett az év nyarán a Junkersekkel a Balatonra légi taxizni. A társaság kiterjesztette a repüléseket a Duna vonalára egészen Bécsig, majd később Münchenig, de repültek alkalmilag Szentendrére, Esztergomba, és rendelésre máshová is. A bécsi járat reggel indult és este jött vissza, üzletemberek, kormánytisztviselők vagy az új divat iránt érdeklődő úriasszonyok gyorsan a császárvárosba repülhettek vele.

Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Wikimedia Commons
Fotó: Dr. Varga Sándor

Mélyebben érdekli a téma? A Repülni JÓ Füzetek 2013/2 számában, Hidroplánok a Dunán és a Balatonon című írásában további érdekességeket tudhat meg a hidroplánokról.

Szöveg: Dr. Varga Sándor, a hidroplánblogger

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.