Mire elég egy nap Moszkvában?

Oroszország
PUBLIKÁLÁS: 2013. január 08. 11:12
Egy nap Moszkvában nem sok, de azért belefér a Győzelem Park diadalívestől, a Bolsoj és a Kreml kívülről, a Gum és a Boldog Vazul-székesegyház kívülről és belülről. Az Osztankinói tévétorony fentről és lentről. A Vörös tér pedig keresztbe és kasul, akár többször is. A nyelvtudás hasznos, de nem feltétlenül szükséges.

"Ázsiai célpontokra repülőjegyet keresve gyakran találni kedvező árfekvésben jegyet moszkvai átszállással. Ilyen találatokat látva menthetetlenül eljátszottam a gondolattal, hogy jó lenne „beszaladni" a városba: Csak egy napra! Csak a főbb nevezetességeket megnézni legalább!" - mesélte lelkesen egy kollégánk. Aztán a „két legyet egy csapásra" fellángolásokat legyőzte a józan ész, és választottak inkább olyan ajánlatot, ahol a két járat között nem fél napot, hanem csak néhány órát kellett valahogy elütniük a csatlakozásra várva.

Amg / Northfoto
Amg / Northfoto
Kirill Tulin / Northfoto
Vasily Shaposhnikov / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Northfoto

Bár én is imádom az ilyen "potya" félnapokat, Moszkvával kapcsolatban kifejezetten egyetértettem a döntésükkel, főleg azután, hogy ősszel az 1000 Út utazási iroda és a UTair meghívására eltöltöttem egy napot a városban. Egy teljes napot ráadásul, nemcsak két járat között nettó pár órát.

Tömegközlekedés és múzeum egyben: a moszkvai metró

Sok látnivaló belefér egy napba. De egy dolog semmiképp: a felszíni közlekedés! Csak araszol minden autó és busz a dugóban. Csúcsidőben épp úgy, mint csúcsidőn kívül. Bár teljesen felesleges ilyen kategóriákat alkotni: este tízkor ugyanúgy lépésben haladt a forgalom, mint reggel kilenckor.

Kötelező viszont a moszkvai metró. Gyors, olcsó, átszövi a várost, és néhány megálló híresen szép is. 1935-től szállítja a moszkvai tömegeket. Akkor még csak 13 megállóval nyitott az első vonal, ma közel 190 megállónál tartanak. Egy vonaljegy kb. 200 forint. Ami az egyik legolcsóbb múzeumi belépőjegy igazából! A moszkvai metró első állomásai ugyanis abban a szovjet szellemben épültek, hogy a nép palotái legyenek, így más városokban nem látható díszítettség és részletgazdagság jellemzi az állomásokat; többnyire eklektikus - barokkot, neo-klasszicizmust, szovjet realizmust ötvöző -, és később letisztultabb, art deco stílusban.

Amg / Northfoto
Amg / Northfoto
Kirill Tulin / Northfoto
Vasily Shaposhnikov / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Northfoto

Utóbbi leghíresebb példája az UNESCO által világörökséggé is választott Majakovszkaja állomás. Ezen a kettes számmal jelölt, egyébként kicsit nyelvtörő nevű Zamoszkvoretszkaja vonalon található a szintén alaposan, de már a szovjet realizmus stílusjegyeivel díszített Novokuznyetszkaja állomás is.

Ha nincs egy napunk a metró minden csodáját felfedezni, de a Majakovszkaja állomásnál azért többet szeretnénk látni, akkor jó választás az ötös vonal, ahol a különböző stílusú megállókban (Kijevszkaja, Krasznopresznyenszkaja, Beloruszkaja, Novoszlobodszkaja, Taganszkaja) tényleg egy különleges múzeumban érezhetjük magunkat.

Amg / Northfoto
Amg / Northfoto
Kirill Tulin / Northfoto
Vasily Shaposhnikov / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Northfoto

Gavaritye pa ruszki?

Azoknak, akik hozzám hasonlóan már nem tanultak oroszul, egy egyszerű metrózás is kihívás a kizárólag cirill megállóneveknek és figyelmeztető feliratoknak köszönhetően. Emiatt persze otthon maradni épp úgy felesleges lenne, mint csak ezért egy orosz nyelvtanfolyamra beiratkozni! De a cirill ABC megtanulása fél délutánnál még annak sem lehet több idő, aki évtizedek óta nem ült iskolapadban. (Ha pedig évtizedekkel ezelőtt ült ott utoljára, akkor a cirill betűket sem megtanulnia kell, legfeljebb felfrissíteni az emlékezetében őket.) És ez a minimális tudás is elég ahhoz, hogy ne lebegjen a feje felett a teljes kiszolgáltatottság érzése az úton!

Magabiztos orosz nyelvtudás hiányában a legjobb megoldás egyébként az, ha utazási iroda segítségével, még itthon minden szükséges iratot, fordítást beszerez; minden jegyet, szállást lefoglal, és ha szereti azt a pluszt, amit egy idegenvezető jelenléte nyújt, akkor még itthon lefoglalja a vezetett városnézést is.

Korábbi rossz tapasztalatok miatt nekem bőven vannak fenntartásaim az idegenvezetőkkel szemben, de moszkvai kísérőnk a szakmája legprofibb képviselői közül került ki; tökéletesen érezte, hogy milyen mennyiségben tudja a csoportja a száraz tényeket befogadni, és mikor érdemes valami érdekességet, vagy személyes élményt beszúrnia a monológjába ahhoz, hogy ne veszítse el a figyelmünket.

Amg / Northfoto
Amg / Northfoto
Kirill Tulin / Northfoto
Vasily Shaposhnikov / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Mark H. Milstein / Northfoto
Northfoto

Nagy város, kis idő

Az a probléma, hogy nem áll rendelkezésre több nap egy város megismerésére, még önmagában sosem volt elég ahhoz, hogy bármelyik megszállott világjáró ismerősömet is visszatartsa a csomagolástól! Persze nem érdemes ennyi időre az orosz irodalom összes moszkvai helyszínét tartalmazó, kicsit megszállott listánkkal érkezni, akármennyire szeretnénk is látni a pályaudvart, ahol először találkozott Anna Karenina és Vronszkij, vagy az azóta is híres sétálóutcát, az Arbatot, ahol a Mester megpillantotta Margaritát.

De belefér azért egy napba bőven sok látnivaló: a Borogyinói csata múzeuma, a Győzelem (Poklonnaja) Park diadalívestől. A Bolsoj és a Kreml kívülről. A Gum és a Boldog Vazul-székesegyház kívülről és belülről. Az Osztankinói tévétorony fentről és lentről. A Vörös tér pedig keresztbe és kasul, akár többször is. Utóbbi pedig nem is annyira kicsi, mint amilyennek azok mondják, akik szerint nem is olyan nagy, mint amilyennek a tévében tűnik. - Remek példaként arra, hogy hogyan működnek az elvárások. Ha pedig csak a saját szemünknek hihetünk, Moszkvát feltétlenül látnunk kell egyszer!

Kollégánkat az 1000 Út utazási iroda és a UTair utaztatta. Keressen oroszországi ajánlataik között, és máris közelebb lesz egy moszkvai úthoz, mint a Három nővér!

Újabb cikkünk ebben a témában:
Moszkvában már a buszokon és trolikon is ingyen wifi van - 2016.10.11.
Egységesített ingyenes mobilinternet-zónát hozott létre keddtől Moszkva tömegközlekedési eszközein két orosz szolgáltató, a MaximaTelecom és a NetByNet.
A város, ahol soha nem kell másfél percnél többet várni a metróra - 2017.05.18.
Többször választották már meg a világ legdrágább városának, és az itt élő milliárdosok száma alapján is dobogós a leggazdagabb települések listáján. Útjai szélén luxuslimuzinok parkolnak, de pár kockaladát is kiszúrhatunk. Na, hol járunk?

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.