„Egy 8 éves kislány halála megrendíti az embert” - Megszólalt a Hableánynál mentő búvár

halálos katasztrófa
PUBLIKÁLÁS: 2025. június 04. 20:00 / FRISSÍTÉS: 2025. június 05. 19:13
Sosem felejti el a magyar hajózás történetének egyik legsúlyosabb balesetét Bánki Frigyes ipari búvár, aki maga is részt vett a mentésben. Most pedig, a Hableány-katasztrófa után hat évvel a legmegrázóbb pillanatokról is beszélt a Borsnak.

Megtaláltuk az egyik ipari búvárt, aki részt vett a hat évvel ezelőtti, 28 ember életét követelő hajóbaleset utáni műszaki mentésben. Mint azt a Bors is megírta, 2019. május 28-án a koreai turistákat szállító, Hableány nevű rendezvényhajót letarolta a svájci szállodahajó, a Viking Sigyn. A baleset után 27 holttestet emeltek ki a vízből, illetve az elsüllyedt hajóroncsból. Egy embert azóta is eltűntként tartanak nyilván, bár a szakértők szerint a sorsa sajnos nem lehet kérdéses.

Hableány
Bánki Frigyes
Bánki Frigyes búvár részt vett a Hableány-baleset utáni mentésben  
Fotó: Olvasói

A mentésben részt vettek rendőrök, a terrorelhárítás szakemberei, tűzoltók, és magáncégek ipari búvárai is. A helytállásukért közülük többen megkapták a Bátorságért Érdemrendet. Az egyik kitüntetett, a Moravcsik Zsolttal, Ádám Tamással és ifjabb Papp Zoltánnal közösen dolgozó Bánki Frigyes most a Bors kérésére felidézte a hat évvel ezelőtt történteket.

Közvetlenül a baleset után a TEK egységei megkezdték a mentést, de nem jutottak el addig, hogy a létrát elengedjék a víz alatt. Megjegyzem, hogy sodrásban nagyon nehéz ilyen körülmények között dolgozni, a rendőrség és a katonaság pedig akkoriban nem minden szükséges felszereléssel rendelkezett. Azóta természetesen már bevásárolt ezekből

 – magyarázta Frigyes.

Az ipari búvár a körülményeknek megfelelően sisakban, telefonos összeköttetéssel merült.

Ilyen speciális felszerelésben dolgoznak a búvárok  / Fotó: Olvasói

Száraz ruhát viseltünk a búvárruha alatt, amiben a víz hőmérsékletét nem lehet érzékelni. Nyáron egyébként még lent sem kifejezetten hideg a víz, de a speciális öltözet még télen is komfortos, főleg, ha dolgozunk benne. A hideggel tehát nincs probléma – mesélte Frigyes.

Az érintett folyószakaszon a vízmélység a baleset idején a búvár emlékei szerint 8-9 méter lehetett.

Nekünk egészen a fenékig, a hajóroncshoz le kellett merülnünk. A Hableány a sodrás irányának sréhen állt, ezáltal volt egy árnyékosabb, védettebb oldala, amibe a Duna nem tudott belekapni. Ádám Tamás István kollégám onnan emelt ki holttesteket az ablakon keresztül. A tetemek kivételét különben a koreai hadsereg szakemberei végezték

 – árulta el Frigyes.

A magyar búvárok elsősorban arra kaptak megbízást, hogy a négy erős kötelet átfűzzenek a hajó alatt, hogy aztán a Clark Ádám úszódaru kiemelhesse a roncsot.

Mi akkor nem mehettünk be a hajóba, így nem tudhattuk, hogy a fedélzeten van-e holttest – emlékezett vissza a tapasztalt ipari búvár, és hozzátette: a roncs felszínre hozásakor arra külön oda kellett figyelni, hogy az esetleges tetemek ne sodródjanak el.

A búvárok egy tömlőn kapják a levegőt Fotó: Olvasói

A Hableány-hajókatasztrófát a búvárok sem felejtik el
 

Bánki Frigyes azt is elmondta, hogy a folyómederben milyen testhelyzetben kell a búvároknak dolgozniuk.

A mélyén már hatalmas a víz ereje, ezért gyakorlatilag nem is nagyon lehet állni, csak feküdni. Az sem mindegy, hogy a folyó éppen apad vagy árad, a mi esetünkben pedig az utóbbi történt. Ez azt eredményezte, hogy a víz sebesen hozta a törmeléket, az iszapot, illetve farönköket. A látótávolság is rossz, akár mindössze 10 centiméter, igaz, mi képesek vagyunk teljesen vakon dolgozni

 – érzékeltette a körülményeket.

Odalent a búvár egyedül van, nincs mellette a főnöke. Senki nem szól rám, hogy mit, hogyan kell tennem, persze mindenre oda kell figyelnem, ha este haza szeretnék érni – szögezte le Frigyes.

A kérdés adja magát: hogyan oldják meg a folyami búvárok, hogy ne sodorja el őket a víz? A búvár egy létrán megy le a mélybe egy tömlővel, amit éppen a létra tart a fenéken. A légzéshez szükséges levegőt tehát fentről biztosítják számára, a hátra erősített palackot csak vészhelyzet esetén használják. A tömlőre rátekert kommunikációs kábelen keresztül tartja a kapcsolatot a felszínen dolgozó kollégákkal, akik a kérésére a tömlőn engednek, hogy nagyobb legyen mozgástere. 

A ruházatban a búvárok télen sem fáznak /  Fotó: Olvasói

Egy 8 éves kislány halála megrendíti az embert

– nyilatkozta Bánki Frigyes, akinek a mentésben való részvétele után nincsenek rémálmai. Ugyan tudatosult benne, hogy tőle méterekre holttestek lebegtek, igyekezett az érzelmeit kizárni, hogy a feladatra koncentrálhasson. Természetesen az is tragédia, ha felnőttek meghalnak, de ők nagyjából azonnal tudják, mi fog velük történni, ha süllyed a hajójuk. Egy nyolcéves kisgyermek azonban nincs ennyire tisztában a fizika törvényeivel. Ő még megfogja a vele levő nagymamája kezét, mert biztos benne, hogy segít neki. Talán ezzel magyarázható, hogy az egész katasztrófában a koreai kislány vízbe fulladása rendítette meg a legjobban.

 

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.