Kinek ajánlott és kinek nem való a Waldorf?

Kinek ajánlott és kinek nem való a Waldorf?

Iskola
PUBLIKÁLÁS: 2022. május 05. 07:00
Ez egy borzasztóan szubjektív, de azért objektív tényeket is tartalmazó írás lesz a Waldorfos létről, annak a felső tagozatig tartó részéről, mert másban egyelőre nincs tapasztalatom.

Mit tegyen az, aki játszadozik a gondolattal, hogy Waldorf intézménybe írassa a gyerekét?

Először is tájékozódjon. Olvassa Rudolf Steiner és Vekerdy műveit, nézze meg a szóbajöhető intézményt, keressen oda járó családokat és beszélgessen velük. Ha a belső hang ezek után biztató dolgokat mond, tájékozódjon tovább! Nézze meg minél alaposabban a pedagógusokat, ismerkedjen a szellemiséggel, és végezzen önvizsgálatot, hogy miért pont ide szeretné íratni a gyerekét. Az „a körzetes sulinak nagyon rossz híre van” vagy „bárhová, csak államiba ne” önmagában kevés. A waldorfos lét olyan sokat kíván az egész családtól – belefektetett időt, munkát, pénzt, lemondásokat -, hogy csak akkor lehet jó szájízzel végigcsinálni, ha az ember mélyen hisz benne, hogy ez a gyerek útja. Ha tájékozódás után nem szimpatikus a Waldorf intézmény, a pedagógusok vagy a szellemiség, keressen tovább a szülő, rengeteg – alternatív, egyházi vagy állami – remek iskola van szuper tanárokkal.

Kinek NEM ajánlom a Waldorf iskolát?

• aki nem szeretne a kelleténél többet foglalkozni az iskolával és azt végképp nem szeretné, ha az iskola túl sokat foglalkozna ővele

• aki rosszul van a gondolattól, hogy kevés szabadidejében iskolai munkát végezzen

• aki szerint a digitális jártasság fontos általános iskolás korban

• aki hisz abban, hogy teher alatt nő a pálma, írjon-olvasson decemberre az elsős, a készségtárgyak mellékesek és fontos, hogy a bizonyítvány számjegyeket tartalmazzon

• ha annyira ateista a család, hogy se bibliai történeteket, se Isten nevét hallani soha nem akarják

• ha a gyerek élsportol már ovis vagy alsós korában, vagy szándék van a versenyszerű sportolásra alsóban

• ha a gyereknek egyértelműen egy szigorúbb tanerőre van szüksége, aki „fogja” – Waldorf intézményben ennek eséllyel nem lesz jó vége

• ha a gyerek sejthetően vagy már igazoltan „problémás” – ezt mindenképp tisztázni kell az intézménnyel, mert nem mindenhol vannak felkészülve erre (viszont van már gyógypedagógiai Waldorf iskola, a Rózsaház!)

Milyen családoknak ajánlom a Waldorf iskolát ezek után?

• ahol átlagot meghaladó művészeti érdeklődés/hajlam van

• ahol a család alapból egy lassabb, gyerekbarátabb, természetesebb, kütyümentesebb életmódot él és fontos számukra, hogy az iskolai közeg is támogassa ebben őket

• ahol fontos a szülőknek, hogy az iskolával, a tanítókkal egy közelebbi viszony kialakuljon, ahol nem probléma, ha a tanító beleszól, hogy X könyvet ne olvassa a gyerek, mert még korai neki, viszont fontos, hogy a pedagógus nem felülről nyilatkoztat ki, hanem partnerként kezel és nemcsak évente a fogadóórán tudsz vele váltani két szót a gyerekről, hanem bármikor megkeresheted

• ahol fontos, hogy a gyerekeket egész emberként kezeljék és adjanak neki lehetőséget arra, hogy minél több mindent kipróbálva kiderüljön és kiteljesedjen az, amiben ő igazán jó

Mindezeket megfontolva jelentkezik a család az iskolába, ahol egy kiscsoportos közös tevékenység közben megfigyelik a jelentkezőket és a tapasztaltak alapján döntenek a felvételről. A szempontok között ott van, hogy a gyerek iskolaérett-e, megfelelő-e a feladattudata, tudott-e a csoportban együttműködni stb, illetve a szülőkkel is van elbeszélgetés, ami alapján fény derül arra, hogy a család mennyire tudna/akarna beilleszkedni az iskolába. Fontos még az osztály összetétele, hogy kiegyensúlyozott legyen fiú-lány arány és vérmérsékletek szerint is.

Folyt. köv.

Borzlány

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.