A norvégiai Bergen Egyetem pszichológusai több mint négyszáz diákot kérdeztek ki, hogy kiderítsék, jelentkeznek-e náluk a közösségi hálótól való függőség jelei. A vizsgálódás során néhány megkérdezettnél egyértelműen megállapítottak olyan jellegű Facebook-függőséget, ami a drog- vagy alkoholfüggőséghez hasonlatos - ismertette kedden tanulmányukat a The Daily Telegraph online kiadása (telegraph.co.uk).
A kutatók szerint a fiatalabbak könnyebben válnak a Facebook rabjává, mint az idősebbek, és a nőknél nagyobb a függőség kockázata, mint a férfiaknál. A szorongó, társadalmilag bizonytalan helyzetű emberek jobban ragaszkodnak a közösségi hálóhoz, amit a kutatók annak tudtak be, hogy valószínűleg könnyebb nekik a Facebookot használni, mint szemtől-szemben kommunikálni valakivel.
Kiderült, hogy az extrovertált személyiségűek ugyancsak könnyebben válnak Facebook-függővé, míg a jól szervezett, ambiciózus emberek kevésbé vannak kitéve ennek a kockázatnak, ők ugyanis elsősorban a munkához és kapcsolatépítéshez használják a szájtot.
A Facebook-függőség szimptómái alapján egy skálát is felállítottak a bergeni kutatók. Hat
kritériumot osztályoztak egytől ötig terjedő mércével, ahol a legalacsonyabb fokozatot a "nagyon ritkán", a legmagasabbat pedig a "nagyon gyakran" leírással határozták meg.
A megkülönböztető jegyek között szerepelt a késztetés a Facebook túlzott használatára, a sikertelen önkorlátozás a közösségi oldal használatában, és a nyugtalanság, ha valaki nem fér hozzá a Facebook-oldalához.
A négy kritériumban begyűjtött "gyakran" vagy "nagyon gyakran" jellemzés már jelezheti a Facebook-függőséget - jelentették ki a Psychological Reports folyóiratban publikált tanulmány szerzői.
MTI
Kilenc és féléves lányom gyakran nyúz azzal, hogy ő is szeretne már fent lenni a Facebookon. Érdekesnek tartja a sok lehetőséget, amit a közösségi oldalon lehet csinálni, és ő is szeretné kipróbálni. Talán van még pár évem, amíg nem kattan rá ő is. Mert én sajnos függő vagyok.
Tünde
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.