Még mindig sokan vernék a gyereket az iskolában

Iskola
PUBLIKÁLÁS: 2012. március 28. 11:00
Legalábbis egy mostanában végzett felmérés szerint. A www.diszlexiateszt.hu oldal által több, mint 1000 szülő és pedagógus részvételével lefolytatott kutatás arra kereste a választ, hogy mekkora a testi fenyítés iskolai alkalmazásának támogatottsága. Kazal Kolos, az oldal szakértője beszámolójából kiderül, úgy tűnik, sajnos nem csökken a testi fenyítés kultusza Magyarországon. Hiába, hogy hivatalosan minden formája tilos, otthon és az iskolában is.
'Smile, Emo Kid.' photo (c) 2005, Steven Orr - license: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

A válaszadók többsége (61%) szerint a verés nem elfogadható az iskolában.Akik szerint igen, azok akár nádpálcát-favonalzót is tolerálnák: iskolai verést támogatók legnagyobb része akár azt is elfogadhatónak tartja, ha a tanár segédeszköz segítségével náspángolja el a gyereket.

Az is kiderült, hogy a szülők kevésbé toleránsak, mint a tanárok, és a szülők válaszaiban több volt olyan, aki szerint a pofon, fenékre verés megfelelő eszköz bizonyos esetekben. A testi fenyítést támogató szülők 61%-a fogadja el a verés során az eszközhasználatot, míg a gyermektelen tanárok között ez a szám 55%, a gyermeket is nevelő tanárok között pedig csupán 28%.

Az iskolai fenyítést elfogadó válaszadók a verés hatékonyságáról is meglepően gondolkoznak: 51%-uk úgy véli, hogy a verés az alsó tagozatos diákok esetében a leghatékonyabb, de sokan közülük még középiskolában is elfogadhatónak tartják a diák megütését.

Részleteket és további összefüggéseket a grafikonokkal alátámasztott beszámolóban lehet olvasni.

Az elemzők nem tagadják, hogy veréssel is el lehet érni "eredményt". A verésnek van visszatartó ereje. Ez igaz. Azonban ez a visszatartó erő külső kényszer, nem a gyermek saját döntése. A gyerek, akit vernek, talán „szót fogad”, „jó” gyerek”, azonban ezt nem belső meggyőződésből, hanem félelemből teszi, és ha a félelem elmúlik, akkor megszűnik a visszatartó erő is. Ráadásul a verés, akármilyen szelíd is, megváltoztatja a gyerek jellemét, értékrendjét. Megtanulja, hogy fizikai erővel érvényesítse érdekeit, akaratát. A gyerek, akit vernek, azt érzi, hogy ő nem megfelelő, nem elég jó. Bizonytalan, önbizalomhiányos felnőtté válik.

A felmérés készítői szerint felnőve abból a gyerekből lesz együttműködő, megértő, empatikus ember, aki felé gyermekkorában kedvességgel, megértéssel, figyelemmel fordultak. Ráadásul régen bebizonyosodott, hogy léteznek a verésnél sokkal hatékonyabb eszközök is a nevelésre és a tanításra. Ilyenek például a bevonás, a tisztelet, az érdeklődés, a sikerélmény, az öröm vagy éppen a közös munka lehetőségének biztosítása. Ezekkel az elvekkel a jó pedagógusok nemcsak tisztában vannak, de alkalmazzák is őket. Nem lenne jó, ha tömegesen visszatérhetnének a körmöshöz vagy a nádpálcához.

Vakmacska

Forrás: www.diszlexiateszt.hu, www.varazsbetu.hu

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.