Egész napra iskolába zárnák a felsősöket is?

Iskola
PUBLIKÁLÁS: 2011. augusztus 31. 13:00
Az általános iskola felső tagozatán is bevezetné az egész napos iskolát a közoktatási törvény új koncepciója, értesült a Magyar Nemzet, és értesülései alapján az index.hu és az fn.hu.
'Student at Work at Senior High School in New Ulm, Minnesota the Town Is a County Seat Trading Center of 13,000 in a Farming Area of South Central Minnesota...' photo (c) 1975, The U.S. National Archives - license: http://www.flickr.com/commons/usage/

A lap birtokába került, a kormány szerdai ülésén tárgyalt dokumentum korábbi verziójában
még csak az 1-4. osztályos képzésben szerepelt az egész napos iskola koncepciója, a 20
százalékban újraírt végleges koncepció szerint azonban ezt a felső tagozatra is kiterjesztenék.

A tervezet szerint a felső tagozatos oktatás feladata a nevelés, a kompetenciák fejlesztése és
a mindennapos testmozgás mellett a szaktárgyi tanulmányokba való bevezetés, valamint a
felkészítés a középfokú tanulmányokra, ezért szükséges az egész napos oktatás bevezetése. A délutáni foglalkozásokról a tanuló szülői kérésre, igazgatói engedéllyel távol maradhat, írja a
Magyar Nemzet.

Szóba került a tanárok óraszámának emelése kapcsán a heti 28 óra, a 32 órás iskolában
töltött idő, a mostani, 24 óra új elem. Ez közel 10 százalékos pedagóguselbocsátást
eredményezhet, véli az fn.hu. Hozzáteszi: a módszer eredetileg az egykori Szovjetunióból
eredt, ahol arra szánták, hogy a szülői ház káros ideológiai hatásaitól megkíméljék a gyereket.
Magyarországon a 60-as évek végétől történtek kísérletek bevezetésére, de nálunk az indok
már akkor is a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatása volt. A 80-as évek végére elhalt a
gyakorlat, akkoriban az oktatáskutatók azt mondták, az egész napos iskola csak nagyon erős
idegzetű gyerekeknek való. Később a modell új pedagógiai módszerekkel felvértezve egyre
több iskolában ismét teret kapott. Mára bizonyítottan az esélykülönbségek csökkentésének
egyik legeredményesebb módszere, amely Németországban is népszerű a cikk alapján.

Kérdés, hogyan lehet azt is megoldani, hogy a gyerek (főleg a felső tagozatra járó kiskamasz)
saját érdeklődésének megfelelő tevékenységet is választhasson – tizenegy éves korban
talán mégse kéne ajánlani az elfoglalt menedzserek este fél kilenckor kezdődő fallabda-
edzéseit. Könyörögni kéne az igazgatónak, hogy engedje a gyereket fogászatra, szemészetre,
gyógytornára, sakkversenyre? Az akvarisztika iránt érdeklődő gyerek ezután csak éjjel
nézegethetné a halait a hétvégi szünnapokon túl, a kutyásnak marad a hajnali séta, a
programozás iránt érdeklődő gyerek meg jó, ha bokszolni is tanul, hogy a többit elverhesse a
tanulószoba egyetlen gépe elől?

Persze, fontos a közösség, táborban lenni egész nap a többiekkel óriási élmény lehet, de a
legtöbb gyerek azért nem bánja, ha egy-két hét után haza lehet menni. A kötelező, állandó
közösségben levés meg terjed a felnőttek közt is – lásd egyterű irodák, amin ötvenen-százan
is osztoznak, papírfalú lakóparki lakások a százlakásos házban, tovább folytatva a lakótelepek
hagyományait, kötelező hétvégi csapatépítések és sorolhatnám. Tény, hogy van gyerek, nem
egy, nem kettő, akinek az otthoni körülményei nem éppen a fejlődést szolgálják. Kérdés,
hogy harmincadmagával egybezárva, szűkülő források és egyre túlterheltebb, a változásokba
belefásult tanárok mellett hogy fognak ők fejlődni (tessék elolvasni, épp most készül feladni
L. Ritók Nóra, a magyar alapfokú művészetoktatás és felzárkóztatás egyik „anyja”), miközben a pszichológusok egyre hangosabban hajtogatják: a túlingerlés káros, és gyerekeink meg a
magunk életéből is egyre fájdalmasabban hiányzik a CSÖND. Az az alkotó, gyógyító időleges
magány, ami a magnak is kell, hogy kicsírázhasson.


Vakmacska

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.