Mozdonyportré állít emléket az egykori balatoni vasútnak

Balatonalmádi
PUBLIKÁLÁS: 2021. október 02. 14:56

Nagyméretű mozdonyportré díszíti péntektől Balatonalmádiban az egykori Alsóörs-Veszprém helyiérdekű vasút hídjának még ma is álló pillérét. Döme Péter Balatonalmádiban élő festőművész alkotása a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa (EKF) program támogatásával készült el - írja a veol.hu.

Már több mint 50 éve nem jár a helyiérdekű vasút Balatonalmádi és Veszprém között, az almádiak mégis nosztalgiával emlékeznek rá, és a vasút részben megmaradt építményei ma is szerves részét képezik Balatonalmádinak.

A Balatonalmádi Aranyhíd Polgári Egyesület másfél évvel ezelőtt kérte fel Döme Pétert, a városban élő és alkotó festőművészt, hogy álmodja meg és alkossa meg a több mint hét méter hosszú és csaknem három méter magas emlékfestményt.

A festmény modellje, a 375.680-as számú gőzmozdony a vasútvonal egy másik szakaszán, a balatonalmádi-öreghegyi vasúti hídon áll.

A kép mostantól az Alsóörs felé vezető 71-es főút kivezető szakaszán látható, pontosan ott, ahol a Balaton partjára futottak le a sínek, emlékeztet az egykor népszerű, a Bakonyt és a Balatont összekötő vasútvonalra.

OKtóber 1-én volt 52 éve, hogy megszűnt a Veszprém és Balatonalmádi közötti vasúti közlekedés, mely a mai kerékpárút nyomvonalát követte.

A vasúti forgalom 1909-ben indult el itt, a környékbeliek pedig örültek annak, hogy könnyen megközelíthetik a Balatont, nemcsak postakocsin.

Emellett más haszna is volt az útvonalnak, ugyanis gyakran itt próbálták ki az új mozdonyokat, mert hirtelen emelkedett és sokat kanyargott a pálya – mondta el Kovács István helytörténész, a Honismereti és Városszépítő Kör elnöke a veol.hu-nak még két éve.

Kovács István helytörténész, a Honismereti és Városszépítő Kör elnöke a mozdonynál Forrás: Sági Ági/Veszprémi Napló

Bár hivatalosan gazdaságtalanság volt a vasút megszüntetésének oka, a helytörténész szerint inkább valamelyik nyaralótulajdonos nagy embert zavarhatta a vonatfütty. 1969-ben megszüntették a Meggyespuszta-Alsóörs szakaszt, majd 1972-ben a megmaradt Veszprém-Meggyespuszta szakaszt is. A pályát 1974-ben végleg felbontották, ma csak pár száz méternyi, belvárosa felé kanyarodó rövidke szakasz emlékeztet a veszprémi vasútállomásnál a hajdani vonalra - olvasható a Wikipédián.

Veszprémből először Meggyespusztán, aztán Szabadiban (Szentkirályszabadja) állt meg a vonat. Majd a sárkutai, később remetevölgyi állomás következett, aztán az öreghegyi állomás. Itt még megvan az állomásépület, mely most családi házként funkiconál. Vele szemben pedig még áll az a kis vöröskő-épület, ahol a hajtányokat tárolták.

A vonat megállt még Káptalanfüreden, majd az alsóörsi végállomás következett. A honismereti kör kezdeményezésére 1992-ben közadakozásból helyreállították a Budai Nagy Antal utca felett áthaladó, vörös homokkőből épült régi vasúti hidat. Itt látható az a 375-ös számú szertartályos gőzmozdony, amellyel a város a régi vasútra emlékezik.

A címlapképen Navracsics Tibor kormánybiztos és Körmendi György, az Aranyhíd egyesület társelnöke látható, háttérben a festménnyel - forrás: Balogh Ákos/Napló

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.