Kétségbeesve kért segítséget a Facebookon egy budapesti apuka. Egy GPS-nyomkövetővel ellátott karórát rendelt a kislányának az internetről, ám alig kapcsolták be, szörnyű dolog történt. „
Az első pár percben, ahogy próbáltuk a működését, a kislány ordítva zokogott, hogy apa, ráz! Nem tudtuk elképzelni, mi történt, de ezzel egy időben borzalmas bűz volt. Azonnal levettem a kezéről, és tűzforró volt a fém hátlap, úgyhogy pár perc után így nézett ki a karja!” – osztotta meg a sérülésről készült fényképet az apuka, aki természetesen a céget is megkereste a hibás termék miatt.
Többször is kellett e-mailt küldenie, mire a társaság reagált, de azt írták, nagyon sajnálják a történteket, és visszatérítik a termék árát.
100-ból csak 10-et ellenőriznek le
Bár manapság kivételesnek számít, hogy egy cég szinte kekeckedés nélkül megtérítse a vételárat, a történetnek itt nincs vége. Az édesapa ugyanis elég gondnak tartja, hogy egyszer is előfordulhatott hasonló eset. Az internetről rendelt kütyüknél ugyanis – mint a Bors megtudta – fennál annak a veszélye, hogy a gyártók 100 darabból csupán 10 kiválasztott darab minőségét ellenőrzik le. A többiről feltételezik, hogy ugyanúgy működnek, mint átvizsgált társaik. Néha pedig komoly problémákat okozhatnak.
– Először mindenképpen a gyártóhoz kell fordulni, ha bármilyen baleset történt, majd a fogyasztóvédelemhez. Ők akár ki is vonhatják a forgalomból az adott terméket, ha közveszélyesnek ítélik – mondja a Borsnak dr. Salamon András ügyvéd. Peren kívül is meg lehet egyezni a gyártókkal, de ha nem sikerül, akkor bíróságra kell vinni az ügyet.
Jár a pénz, ha hibás volt a termék
Amennyiben sikerül felvenni a kapcsolatot a gyártókkal, és bizonyítottan a termék meghibásodása volt a baleset oka, akkor lehet kártérítést igényelni.
– Megkülönböztetünk anyagi és nem anyagi jellegű kártérítést. Ha a termék miatt kórházi ellátásra szorul a fogyasztó, mert akár égési sérülése lett, a kórházi számlát egyértelműen a termék gyártója fizeti – magyarázza a Borsnak Siklósi Máté, a fogyasztóvédelmi tanácsadást nyújtó CP Contact ügyvezető partnere. Ha egy rendelt játék miatt a kisgyereknek pszichológiai problémái lesznek, akkor nem anyagi jellegű kárról beszélünk, amiért ugyancsak be lehet nyújtani a számlát.
Csak az élelmiszert nem lehet kibontani
A vevőnek alapesetben joga van kibontani, átvizsgálni és bekapcsolni a kiszállított terméket – kivéve a romlandó élelmiszereket és a higiéniai okokból ki nem csomagolható termékeket. Viszont nem mindig van erre lehetőség, amiből félreértések adódhatnak.
– Köthetnek olyan szerződést a gyártók, hogy a futároknak nem kötelessége megvárni, amíg átvizsgálja a fogyasztó a terméket. Ilyenkor, ha bármilyen probléma merül fel a termékkel, nem tudják bizonyítani, hogy a vevő sértetlenül vette-e át az árut – mondja Siklósi Máté. Ám a bíróságon ilyen esetekben általában a fogyasztó nyer. Ezért szeretik jobban a cégek is azt, hogy a kiszállító előtt ellenőrizze le a vásárló a terméket, mert akkor megbizonyosodnak róla, hogy minden rendben zajlott az átvételnél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.