Őrült ötlet Kádáréktól: hídon menjünk a Balaton fölött

Őrült ötlet Kádáréktól: hídon menjünk a Balaton fölött

városi legenda
PUBLIKÁLÁS: 2019. május 20. 10:30
<p>Balaton nélkül sokan el sem tudjuk képzelni a nyarat. Kádár alatt egészen hajmeresztő ötletekkel akarták „feldobni“ a magyar tengert: halszafarival, mesterséges gejzírrel, de ezekből végül nem lett semmi.</p>
B. B. A.

Sem alagút, sem híd

A hatvanas évek közepén találták ki, hogy hidat építenek a Balaton felé a tó legkeskenyebb részén, Szántód és Tihany között. Így akarták tehermentesíteni az ottani átkelőhajózást, valamint kiváló lehetőségnek gondolták, hogy ezzel a kevésbé aktív északi partot is kecsegtetőbbé tegyék az üdülők számára. A terv egészen 1972-ig folyamatosan terítéken volt, ám akkor Kádárék végül úgy döntöttek, a híd elcsúfítaná a tó látképét és teljesen ellehetetlenítette volna a kelet-nyugati irányú hajózást, míg az ország közlekedése szempontjából gyakorlatilag semmilyen jelentőséggel nem bírt volna.

Érdekesség, hogy attól viszont nem zárkóztak el, hogy ugyanezen a nyomvonalon létesítsenek egy alagutat. Kapóra is jött volna, mivel Budapesten éppen akkoriban fúrták a metróalagutakat – köztük a Duna alatt futó szakaszt is –, így a tapasztalat és a felszerelés is rendelkezésre állt volna a projekthez. Ez sem valósult meg végül, feltehetőleg túlságosan drága lett volna.

Revüklub 74 millióért

Hajszál híján úszott meg egy hasonlóan kreatív ötletet a Szántódhoz közeli Földvár. Ez akár még be is válhatott volna. 1966-ban az Országos Idegenforgalmi Hivatal és a Balatoni Intéző Bizottság közösen írt ki pályázatot egy világszínvonalú szórakoztató komplexum tervezésére az aprócska földdarabon, az úgynevezett Galamb-szigeten.

„Ugyancsak 1968-ban kívánjuk elkezdeni a balatonföldvári szállodasort. Földváron 74 millió forintos költséggel ezer vendég fogadására alkalmas szállodákat építünk. Ezzel egy időben hozzálátunk a balatonföldvári hajókikötőnél levő Galamb-sziget kiépítéséhez. Ezen a szigeten éttermet, táncos szórakozóhelyet, éjszakai mulatót szeretnénk létesíteni” – nyilatkozta még 1969-ben Somogyi Jenő, a Pannónia Szálloda és Vendéglátó Vállalat vezérigazgatója. A győztes pályázat – melyet 18 ezer forinttal jutalmaztak – cukrászdát, kerthelyiséget, bárt, kaszinót, cigányzenés vacsorázóhelyet és revüműsorok lebonyolítását lehetővé tévő, 300 fős lokált képzelt a szigetre. Az építkezés megkezdését folyamatosan tologatták, végül lemondtak róla, ahogyan a közelbe tervezett szállodasorról is.

Gejzír és tengeralattjáró

A tihanyi félszigeten régebben komoly vulkanikus tevékenység folyt, ami miatt tucatszám lövelltek a magasba a gejzírek. Mivel Izlandon ezek a látványosságok vonzották a turistákat, jó ötletnek tűnt a Balatonnál is megvalósítani. Annyi lett volna „csupán” a feladat, hogy jó mélyre lefúrnak, hogy újra működésbe lépjenek a hőforrások. A látványosság mellé egy Árpád-kori bőrsátrakból álló komplexumot is elképzeltek, ahol a gejzírnézésben megfáradt turisták szállhattak volna meg, majd a kikötőbe – a budavárihoz hasonló – siklóval ereszkedhettek volna le, megcsodálva a panorámát.

Természetesen ebből sem lett semmi, ahogy abból sem, amit egy vállalkozó szellemű hobbimérnök vetett fel: tengeralattjárót képzelt el a Balatonba, mellyel hal- és élővilágmegfigyelő túrákat lehetett volna tartani. Ez nem csak azért nem valósult meg, mert elképesztő pénz kellett volna hozzá, hanem azért is, mert a Balatoni Intéző Bizottság felhívta a mérnök figyelmét, a Balaton vize meglehetősen zavaros a tengerekhez képest, vagyis valószínűleg csak a sötétben tapogatózna a sok pénzes turista.

Le akarták csapolni az egészet

Mind közül a legirreálisabb terv egészen Mária Teréziáig nyúlik vissza, Krieger Sámuel hadmérnök éveket töltött azzal, hogy részletes tervet dolgozzon ki a Balaton lecsapolására. 1766-ban kézzel rajzolta meg a tó első hiteles térképét, ami még mai szemmel is hihetetlenül pontos.

Egyrészt úgy gondolta, a tó feleslegesen sok helyet foglal el, a mocsaras részeket fel kell számolni, ott pedig termőterületeket kialakítani. A királynő hajózási útvonalakat is kért rá, jóvá is hagyta a terveket, de az egészből nem lett semmi: a megvalósítást ugyanis a megyékre és helyi nemesekre bízták, ők azonban nem voltak túl lelkesek: futóhomokos, használhatatlan területeket nyertek csak volna.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.