A szülőnek a pénz miatt, a gyereknek meg a sok elvárás miatt fájhat a feje, amikor a különórák kerülnek terítékre otthon. A Pénzcentrum friss felméréséből kiderül, sokszor jó mélyen zsebbe kell nyúlni ahhoz, hogy a gyerek felzárkózzon, vagy felkészüljön a nyelvvizsgára, legyen akár általános vagy középiskolás gyerek.
Matricát mindenhová!
A Bors által megkérdezett szakemberek egyaránt kiemelték a memóriakártyák fontosságát. A kép-szó összefüggések egyszerre több érzékszervet is megmozgatnak, így gyorsabban és biztosabban vésődik be az emlékezetbe az elsajátítani kívánt szó vagy kifejezés. A memóriakártyák esetében a leírt szöveget hangosan kimondva a szem és a fül is ugyanarra a dologra koncentrál.
Egy másik módszer a képalkotás erejét használja ki: a lakás bútoraira ragaszthatunk olyan cetliket, amiken az adott tárggyal kapcsolatos szavak, mondatok szerepelnek. Mivel gyakran találkozunk a lakásban a szöveggel és a tárggyal együtt, az agyunk összekapcsolja a két dolgot, amivel észrevehetetlenül tanulunk.
Ki kell vívni az érdeklődést
Nehéz egyértelmű választ adni arra, hogy a gyereknek jó vagy sem az iskola mellett a pluszóra. Bojti Andrea gyermekpszichológus szerint ki kell vívni az érdeklődését. – Ha a szülő úgy látja, szükség van a több nyelvórára, akkor is érdemes olyan pluszprogramot betervezni mellé, amit a gyerek maga is szeretne, ami iránt ő érdeklődik. Szerencsés lenne, ha az iskolában úgy tanítanának, hogy ne kelljen magántanárhoz járniuk. De, ha a gyerek egy átlagos tanítási napja délután 2-kor ér véget, figyelni kell arra, hogy a különóra előtt legyen ideje kikapcsolódni, pihenni is – figyelmeztet Bojti Andrea.
Nem elég a szótár
A nyelvtanárok szerint a legnagyobb probléma az, hogy szinte lehetetlen egy 45 perces tanórán belül minden gyerekkel külön foglalkozni a nagy létszámú osztályok miatt. A külön- órának éppen az az előnye, hogy egyszerre csak egy gyerekre tud koncentrálni a tanár. Baratkai Violetta magán angoltanárhoz többnyire általános iskolás gyerekek és óvodások járnak. A Borssal megosztott tapasztalata szerint az, hogy a középiskolai nyelvórán hogyan teljesít majd a gyerek, csakis attól függ, milyen módszerrel tanították kisiskolás korában. – A tanáron sok múlik. Ha a gyerek úgy érzi, hogy kényszerítik a tanulásra, akkor sokkal nehezebben fog menni neki. A figyelmüket folyamatosan fent kell tartani. Az szerintem nem elegendő, ha a gyereket leültetik egy szótárral a kezébe, mert csak elveszik a kedvét. Ez a felnőtteknél sem működik, akkor miért várnánk el, hogy a gyereknél fog? – teszi fel a költői kérdést a nyelvtanár.
Pénz beszél?
A legolcsóbban 1000 forintért lehet különtanárt találni, aki ezért mindössze 45 percet foglalkozik a gyerekkel. De sokkal jellemzőbb, hogy ugyanennyi időért 2500–3000 forintot kérnek el. Ez heti két órával számolva havi 24 ezer forintot vesz ki a családi kasszából, gyerekenként. A legegyszerűbb az lenne, ha az iskolai tanórák keretén belül el lehetne érni, hogy minden egyes diák ugyanolyan szintű nyelvtudást sajátítson el plusz- órák nélkül, ám ez aligha megvalósítható.
• Memóriakártyákkal sok tanulási időt spórolható meg
• Olvasson, nézzen és hallgasson olyasmit, ami az anyanyelvén is érdekli!
• Használja akkor is a nyelvet, még ha kicsi is a szókincse
• Fordítsa le kedvenc dalszövegeit!
• Legyen mindig szótár a közelben, ha idegen szóval találkozna
• A frissen megismert idegen szavakkal alkosson mondatokat
• Munkába menet segít a hangoskönyv! Ez napi fél-egy óra észrevétlen tanulás
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.