Imádunk rettegni a moziban

hőskor
PUBLIKÁLÁS: 2013. július 07. 10:00
Miközben jó ideje a műfaj hanyatlásáról regélnek a szakértők, Brad Pitt éppen Budapesten forgatott zombi filmet. A vásznon megjelenő horror éppen 85 éves, és ebből az alkalomból felelevenítjük a kihagyhatatlan klasszikusokat. 
Bors

„A jó horrornak az álom és ébrenlét közötti szűk tartományba kell elkalauzolnia közönségét, arra a bizonytalan határvonalú területre, ahol még hallani a szavakat, de a jelenté­süket már nem érteni.” A fenti veretes szavakat nem más, mint Stephen King mondta, akinek műveiből tucatnyi hátborzongató horrorfilm született.

Bár a műfaj hivatalos megnevezése 1928-ból ered, amikor is a hivatalos cenzor legelőször alkalmazta a H, azaz horror címkét, mégpedig a Terror című film kapcsán. Ám a félelemkeltő filmek „ősatyját” mégis Georges Mélies forgatta 1896-ban Az ördög kastélya címmel. A kétperces etűdben egy denevér Mephistóvá válik, akit egy feszület segítségével semmisítenek meg. Képzelhetjük, milyen rémületet keltett ez az alkotás abban az időben, amikor a nézők már akkor is kirohantak a vetítőteremből, ha a vásznon egy gőzmozdony közeledett.

Az elmúlt kilenc évtizedben sok minden változott, csak a cél nem: a néző borzadjon el a látottaktól és reszkessen, mint a kocsonya. Felszabadító rémület ez, mondja a legtöbb pszichológus. A teljesség igénye nélkül nézzük, milyen csomagolásban tálalták számunkra a szörnyűségeket a filmkészítők.

Förtelmes alakok

A hőskorban elsősorban vámpírok és a meg nem értett tudósok által létrehozott emberi szörnyek arattak. Rendkívül érdekes, hogy a műfaj első kiválóságai az első világháborút és ezzel illúzióikat elveszítő Németország filmesei, illetve alkotásaik voltak, s tőlük a nagy gazdasági világválság „előestéjén” vették át a képzeletbeli váltóbotot az amerikai Universal stúdió alkotói: milliók gyötrődése ideális környezetet kínált a szörnyek inváziójához.

Az 1930-as évek leg-elején tomboló siker fogadta a magyar Lugosi Bélával leforgatott Drakulát, amelyet gyors egymásutánban követett a Frankenstein, a Dr. Jekill és Mr. Hyde, a Múmia, no és a rémséges ma­-jomóriás és a szépséges szőke szerelmét vászonra vivő King Kong. Ezekben a fekete-fehér filmekben elsősorban a fény-árnyék technikát használják fel egészen új módon a félelem felkeltésére. A klasszikus szörnyalakok amúgy a kilencvenes évektől visszaszivárogtak a mozikba,gondoljunk csak Coppola Drakulájára (1992), Kenneth Branagh Frankensteinjére (1994) vagy a Tom Cruise-zal fűszerezett Interjú a vámpírral.
 

folytatjuk

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.