Az árvíz levonulását követően számos elintéznivaló marad. Lapunk ezért szakemberekhez fordult: mit tehetünk az egészségünk érdekében, illetve milyen úton-módon lássunk hozzá az esetleges anyagi károk rendezéséhez.
Dr. Bense Tamás családorvosnak sajnos a saját bőrén kellett megtapasztalnia, milyen károkat okoz az ár-, illetve a belvíz. A doktort esztergomi házában kereste fel a Bors csapata.
– A pincénkben térdig áll a víz, ennek ellenére úgy érzem, példátlan volt az az összefogás, amit az utóbbi napokban országszerte tapasztaltunk – mondta lapunknak az orvos, lapunk egyik állandó szakértője. – Mindenkinek azt javaslom, hogy az ártéri területeken a víz visszavonulása után tartson nagytakarítást, s az állatokat is csak akkor engedje ki, amikor – a lehetőségekhez képest – amennyire csak tudta, kitakarította a portát. Don Corleonét, a cicánkat addig mi sem engedtük ki, míg nem lett rend. Most már nyugodtan kalandozhat. Ami a zöldségeket, gyümölcsöket illeti, mindenkinek azt javaslom, többször mossa meg azokat, s a felhasználás, illetve fogyasztás előtt alaposan pucolja meg. Nagyon fontos, hogy ha hasmenés, hányás, rossz közérzet kínoz, azonnal forduljon orvoshoz, mert ilyenkor sajnos fennáll a veszélye annak, hogy az iszap áztatta, kertben termett, majd leszedett zöldség, gyümölcs fertőző is lehet.
Mit tehetünk ha bármilyen szinten érintett bennünket az árvíz? Elázott a pince, a kutyaól vagy a szerszámos sufni? – kérdezte a Bors Horváth Lászlót, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. alkusz üzletág területi vezetőjét.
– Amennyiben rendelkezünk lakásbiztosítással, és abban szereplő árvízkockázati fedezettel, akkor ezen szerződés terhére tehetjük meg a bejelentést az illetékes biztosítótársaságnál.
Hová fordulhatunk? Kit keressünk?
– A szerződést kezelő biztosítótársasághoz, akár ügyfélszolgálati iroda is rendelkezésre áll, de a sorban állás elkerülése végett telefonon és interneten is megtehetjük a bejelentést, adjuk meg az elérhetőségünket, amelyen a biztosító kárszakértője el-ér bennünket a szemle egyeztetése
céljából.
Milyen információs vonalak vannak?
– A biztosítók is készülnek a szokottnál várhatóan nagyobb számú bejelentésre, hosszabb ügyfélszolgálati iroda nyitva tartással és kapacitásaik átcsoportosításával annak érdekében, hogy gördülékeny legyen az ügyintézés lebonyolítása, és a károkat mielőbbi szemlézhessék és rendezhessék. Elérhetőségeik az interneten megtalálhatók.
Mikor fizet a biztosító?
– A kárrendezéshez szükséges jogalap és kárszakértői szemlét követően a dokumentumok – például számlás kárrendezés – benyújtása után. Fontos, hogy amennyiben lehetséges, a káreseményben érintett tárgyakat tegyük félre, ne semmisítsük meg, ne dobjuk ki, mert szemle alkalmával ezeket be kell mutatni.
Mennyi ideig tart a kárfelmérés?
– A kárbejelenetést követően a kárszakértő vagy kárügyintéző az
általunk megadott elérhetőségeken megkeres bennünket, és egyeztet a szemle időpontjáról. Minden esetben szükséges a kárenyhítés elvégzése és a keletkező további károk megelőzése miatt szükséges intézkedéseket megtenni; falak kiszárítása, víz kiszivattyúzása, elázott bútorok szárítása stb. A nagy számú bejelentés miatt legyünk türelmesek, mert a biztosítótársaságoknál torlódások léphetnek fel, és ez lassíthatja a kárrendezési folyamatot!