Minimálbérért vállalják a közutálatot

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2012. november 23. 07:55
Soha viszont nem látásra – ez a legudvariasabb formája annak, ahogy az „ügyfelek” elköszönnek egy közterület-felügyelőtől, aki kerékbilincset rakott autójukra. Utálják őket, pedig a szabályokat nem ők alkotják, csak betartatják.
M. Kovács Róbert

Tegyük a szívünkre a kezünket, a közterület-felügyelőket talán senki nem szereti. Pedig ők is hétköznapi emberek, akik csak a munkájukat végzik. – Ebben az évben már 3517 alkalommal szereltünk le kerékbilincset, naponta 10-12 alkalommal kerül sor erre az intézkedésre csak a mi illetékességi területünkön – magyarázza a Borsnak Szabó Ottó, Budapest Főváros Közterület-felügyelete 1. akció szolgálatának vezetője.

A jogszabályok változása miatt manapság ez lett a fő elfoglaltságuk, mivel az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezte a közösségellenes magatartásokról szóló önkormányzati rendeleteket, ezért az illegális árusokkal és hajléktalanokkal a felügyelők legfeljebb elbeszélgethetnek. A szabálysértési törvény viszont felhatalmazza őket, hogy rögzítsék a tilosban parkoló autókat, és a helyszínen bírságolják vagy feljelentsék a tulajdonosukat. Tegnapi körútjukra elkísérhettük a felügyelőket.

Meg lehet úszni

A kerékbilincsekkel megrakott autót Attila vezeti, aki már 16 éve felügyelő, és 23 éve egyenruhás, ha a börtönéveit is beleszámoljuk. – A büntetés-végrehajtástól mentem nyugdíjba, láttam már egyet s mást. Havonta egyszer megpróbálnak megverni, olyankor kénytelenek vagyunk rendőrt hívni. Hiába igyekszünk kulturáltan intézkedni, az emberek rajtunk vezetik le mérgüket.

Közben meglett az első szabályszegő: a Hermina úton egy fekete Toyota Yaris álldogál a megállni tilos tábla mögött. – Nem tehetünk rá azonnal bilincset, előbb ellenőriznünk kell, hogy a tulajdonos nem adta-e le az adatait az önkormányzatnál. Mert ha megtette, akkor felhívják, figyelmeztetik, hogy tilosban áll. Ha 15 percen belül ­vissza­ér, csak a szabálysértés miatti helyszíni bírságot kell megfizetnie, a 11 ezer 500 forintos leszerelési költséget nem – magyarázza Tibor, Attila járőrtársa.

– Ha valaki nem adja le az adatait, de visszatér a kocsihoz, mielőtt felrakjuk a bilincset, akkor csak a helyszíni bírságot lehet rá kiszabni. Ha viszont a tulaj bejelentkezése után mi nem szedjük le időben a bilincset, csökken a bírság. Ha ez két órán belül nem valósul meg, csak a felét kell fizetni, ha három órán belül sem érünk oda, akkor ingyen volt. Ez viszont még sosem fordult elő, pedig van, hogy erre utaznak a szabályszegők: pillanatragasztóval, gyufával tömik el a bilincs zárját, hogy ne lehessen levenni.

Mindenki vitatkozik

A Yaris gazdája nem kerül elő, így felrakják bilincset, és továbbgördülünk. A Széchenyi fürdő előtt egy autó a zebra mellett parkol, miközben a gyalogátkelő előtt öt méterrel mindenhol tilos megállni.

– De hát csak két percre álltunk meg! – magyarázza az előkerült gépkocsi-tulajdonos. De nincs, nem lehet kímélet. – A legtöbb autós ugyanazzal védekezik: nem láttam a táblát, csak egy percre álltam meg. Nem értik, hogy nem tehetünk kivételt – szögezi le Attila. A hölgypáros eközben tovább vitatkozik, nem ismerik el a szabálysértést, nem fizetnek a helyszínen, egyre ingerültebb hangon magyaráznak, és közben felvállalják, hogy a ­fel­jelentés után lefolytatott szabálysértési eljárás végén a helyszíni összeg dupláját fizessék ki.

Nem a kitolás a cél

A következő helyszín egy taxi-droszt a Kerepesi úton. Amikor megérkezünk, öt autó állja el a személyfuvarozóknak fenntartott helyeket, de mire a kocsiból kiszállunk, a járművek gazdái közül ketten viharsebesen előkerülnek, és igyekeznek elhagyni a helyszínt. Kapnak is egérutat. – A hiedelmekkel ellentétben nekünk nem az a fontos, hogy minél több pénzt szedjünk be – fejti ki Géza, az akciószolgálat helyettes vezetője. – Nyolc éve vagyok itt, és hiszem, hogy rendezettebb hellyé tehetjük a közutakat.

Nem csak mi követjük figyelemmel a felügyelők munkáját, leendő kollégáik is igyekeznek megtanulni a szakszerű intézkedés fortélyait. Egyikük sem az „utcáról” érkezett, korábban mind valamilyen hatóságnál (rendőrség, önkormányzat) dolgoztak. Vállalják a ­nehézsé­geket, pedig nyilván ­nincse­nek túlfizetve, hiszen ha valaki ­pályakezdőként, érettségivel áll közterület-felügyelőnek, akkor a minimálbért is alig keresi meg. Furcsa módon ugyanis az kereshet közülük viszonylag jól, akinek felsőfokú szakirányú végzettsége van.

Kivétel a luxuskocsi?

A Gundellel szemben tilosban álló X5-ös BMW láttán megkérdem, igaz-e az az általános elképzelés, hogy az ilyen drága autók gazdái előszeretettel tesznek-e rá, hol nem lehet megállni.

– Sokan azt hangoztatják, ha ilyen kocsit látnak: az ilyet úgysem bírságolják meg, nem merik, hátha egy másfél mázsás gengszter a gazdája. Ez nem igaz, az egyik legnyugodtabb hangnemű intézkedésem egy ukrán rendszámú luxusterepjáró mellett zajlott. Annak a gazdája egyáltalán nem akarta megkockáztatni, hogy felhívja magára a zsaruk figyelmét, szó nélkül fizetett – meséli Géza.

És az ő munkájukat is szigorúan ellenőrzik. Sőt: a megbüntetett autósok is igyekeznek „alájuk tenni”. – Legutóbb éjjel egy hölgy nem tudta pontosan kifizetni a 11 ezer 500-at, egy tízezres, egy ezres bankót és három darab kétszázas érmét nyújtott át – meséli a furcsa történetet Attila. – Mondtam neki, sajnos nem tudok visszaadni, kértem, váltsa fel. Ingerülten rávágta, hogy ő márpedig nem fog ezzel szórakozni, tegyük el a plusz százast. Erről a szolgálat végén meg is írtuk a jelentést. Néhány héttel később érkezett is a feljelentés, hogy korruptak voltunk, mert eltettük a többletet.

Közösbe megy a pénz

Közben befut egy jelzés: a Yaris gazdája előkerült, mehetünk vissza a Herminára. A helyszínen idős hölgy vár, és kissé bosszankodva, de nyugodtan tudomásul veszi: ez drága parkolás volt. – Tényleg nem láttam a táblát, az orvosi rendelőbe igyekeztem, és két kört tettem, mire találtam egy helyet a szemközti oldalon. Gyorsan visszafordultam, így nem is láttam a táblát, elkanyarodtam mellette. Nekik persze jó órabér ez így – csattan fel kissé Éva, amikor megtudja, mennyi a végösszeg, az viszont lecsillapítja, hogy ebből a felügyelők semmiféle prémiumot nem kapnak, sőt: az összeg a fővárosi költségvetésbe megy.  

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.