Mintegy félszáz hajómodell és készítőik versenyeztek szombaton a szegedi Búvár-tavon; a nézők körében a legnépszerűbbek az osztrák-magyar haditengerészet csatahajói voltak.
Hüvös Ferenc, a tavalyi magyarországi rendezésű világbajnokságon ötödik helyezést elérő szegedi hajómodellező elmondta: a verseny nyolc kategóriában zajlik.
Méret alapján három külön csoportban versenyeznek a gyári alkatrészekből összeállított hajók, illetve a felhasznált alapanyagok típusai szerint az egyedi gyártású modellek. A hajók többségét elektromos motor hajtja, de néhány modell hajócsavarját három- vagy négyhengeres gőzgép forgatja, ezek saját kategóriájukban indulnak, s egymással mérik össze tudásukat az ifjúsági versenyzők is.
A hajókat műszaki paramétereik és küllemük alapján a zsűri tagjai pontozzák, ezért is van szükség a kategóriákra, hiszen nem lehet összevetni az akár kétéves munkával, az eredeti tervrajzok felhasználásával, rendkívül aprólékos munkával készített darabokat és az előre gyártott elemekből összeállított "dobozos" modelleket. Bár ezek között is vannak igaz különlegességek, hiszen alkotóik nem egyszer saját gyártású kiegészítőkkel látják el őket.
A küllemi bírálatot a távirányítású hajók versenye követi: a tavon bóják segítségével egy méter szélességű kapukat állítottak föl a szervezők, a hajóknak ezek között kell navigálniuk. A feladatot nehezíti az időnként feltámadó szél is. A pálya megtételére összesen hét perc áll rendelkezésére, ez alatt az egyik kapun tolatva is át kell haladniuk a hajómodelleknek.
Az utolsó feladat pedig a kikötés két párhuzamos, a vízen lebegő pálca közé úgy, hogy a manőver során egyikhez sem ér hozzá a jármű. A végső eredményt két ügyességi futam pontszámának átlagából és a zsűri értékeléséből számítják ki.
A Búvár-tavon vízre bocsátott mintegy félszáz modell között voltak kikötői munkahajók, második világháborús rombolók és korvettek, az orosz és kínai haditengerészet mai is szolgálatot teljesítő egységeinek kicsinyített másai, a nézők között a legnépszerűbbek mégis az egykori osztrák-magyar flotta egységei voltak.
Ezek közül is kiemelkedett az 1903-ban vízre bocsátott Szent György (SMS Sankt Georg) páncélos cirkáló, melyet rendkívül aprólékos munkával készített el a hajómodellezéssel mintegy húsz esztendeje foglalkozó Hüvös Ferenc.