Van, akinek áldás, másnak átok az all inclusive-nyaralás

nyaralás
PUBLIKÁLÁS: 2014. október 02. 10:30
Október végéig dübörög a last minute - all inclusive szezon. Egyszer már megpróbálkoztunk vele és vegyes benyomásaink voltak. Egy héttel ezelőtt ismét megpróbálkoztunk, és a végeredmény ismét vegyes. Összeszedtük a tömegüdülés előnyeit és hátrányait.

Az elején szögezzük le: ahogy van, akihez nem passzol a világutazás vagy a könnyed globetrotter-életmód, ugyanúgy az utazási irodáknál vásárolt tömegüdülés sem jöhet be mindenkinek. Mi most már egyértelműen tudjuk magunkról, hogy az utóbbiak közé tartozunk, ennek ellenére igyekeztünk objektíven összegyűjteni az all inclusive-nyaralás előnyeit és hátrányait. Fontos, hogy tapasztalatainkat nem Magyarországon szereztük, hanem a Földközi-tenger partjainál; pár éve három, idén négycsillagos szállodában.

Képünk illusztráció Fotó: mimi / Travelo

Mindkét alkalommal azért foglaltunk utazási irodánál, mert az utolsó utáni pillanatban döntöttünk a nyaralás mellett. Normális esetben mindent magunk intézünk a neten a szállástól az utazáson át a programokig.

-Reptér: itt kezdődik minden. A reptéren furcsa látvány fogadja az embert: hatalmas mű- és valódi körmökben (néha karmokban) végződő női kezek, töméntelen mennyiségű melírcsík, a férfiakon tetoválások, kínai boltból beszerzett gurulósbőröndök, nadrágok szára alól kikandikáló átlátszó nájlon titokzoknik. Azt még nem sikerült megfejtenem, hogy az elhízott emberek aránya miért nagyobb, mint a hagyományos légitársaságok check-in pultjainál. Ja, és valamiért minden harmadik ember óriásfolpackba csomagoltatja – súlyos forintokért - a bőröndjét. Minek? Vajon ki akarja kilopni útközben a fürdőnadrágját, pólóját és a strandlepedőjét?

Vannak persze kivételek. Ők úgy néznek ki, mint egy átlagos utazó.

-Szállás: az all inclusive-világ a sorozatgyártású nagy rendszerek logikájának megfelelően működik. Meghatározott szabványok alapján felhúzott – de egyénileg díszített / csicsázott – hotelek, azzal a minimummal, amit az adott csillagszám alapján nyújtani kell. Négy csillagnál például előírás, hogy legyen konditerem? Oké: itt egy 2x3 méteres levegőtlen lyuk, telezsúfolva vészjóslóan nyikorgó kondigépekkel. A hangszigetelés sem mindig az épületek legerősebb oldala. Legutóbb például egy szexuálisan hiperaktív pár nyaralt a fölöttünk lévő szobában, és e tulajdonságukról több alkalommal is éjjel három körül bizonyosodhattunk meg, oly tisztán, mintha a mi fürdőnkben estek volna egymásnak

+Környezet: a szállodák parkja, kertje, medencéje, közösségi terei általában gondozottak. A növényeket locsolják, a medencék vizét tisztítják, naponta legalább egyszer takarítják a közösségi tereket. Ha valakit nyomaszt a zsúfolt medencepart, nyugodtan piknikezhet a szobája előtti pázsiton.

Képünk illusztráció egy törökországi all inclusive-szállodából Fotó: Travelo / Travelo

+ és Karszalag: a szállodák előszeretettel adnak vendégeikre műanyag karszalagot, ami egyfelől hasznos, mert megkönnyíti az ebédlőben a felismerhetőséget, másfelől rossz, mert a 30 fokban épp olyan érzés néhány nap után, mint a Sziget negyedik napján a hetijegy: bepállik, beakad, beizzad.

+ és -Kajálda: a legtöbb szállodában tömegétkeztetés folyik, ennek megfelelően rengeteg az étel, jobbára svédasztalos stílusban tálalva. Ha távol tudják tartani a legyeket, akkor ez jó. Ha nem tudják, akkor rossz. Az mindnképpen jó, hogy a nagy számok törvénye miatt mindig akad ehető dolog az ételek között, és a mediterrán éghajlat miatt szerencsére sok a friss és valódi nap alatt érlelődött zöldség. Ami viszont rossz, hogy a bőség a többségnél habzsolást, púpozásig pakolt tányérokat és végeredményben irtózatos pazarlást eredményez. Mivel tömegeket kell ellátni, a szakácsok az ízvilágban nagyon középre lőnek, csínján bánnak a fűszerekkel, ám gazdagon a díszítéssel. Sajnos túl sok helyi ételt egyik helyen sem találtunk, nyomokban persze igen, és általában azok voltak a legfinomabbak.

Illusztráció Fotó: View Pictures / Europress / Getty

-Elhelyezkedés: ha azt mondjuk, szállodasor, akkor ne Siófokra gondoljunk, ahol a városi szövetbe integrálva, az emberek lakóhelyéhez közel sorakoznak a szállodák. Mindkét helyen, ahol voltunk, sokkal nagyobb a lépték: a szállodák az ún. szállodaövezetben vannak, ahol helyieket csak a hotel és a környező üzletek személyzeteként lehetett viszontlátni. Amúgy három kilométeres távolságban egyik helyen sem találtunk éttermet. (Minek is lenne, ha minden hotelben mindenki reggeltől estig zabál?). Ez nagyon steril, izolált, mű – és gyakran igen giccses - világot eredményez, ahol ott van ugyan a sok mindent feledtető tengerpart, de ha valódi életet akar látni az ember, azért bizony buszoznia vagy taxiznia kell.

+Gondoskodás: ez a nyaralástípus az égvilágon semmilyen önállóságot nem igényel. Így nemcsak azoknak kiváló, akik anyanyelvükön kívül nem beszélnek semmilyen nyelven, hanem a már nem annyira mozgékony időseknek, az egészen kicsi gyerekkel utazóknak és a mozgáskorlátozottaknak is. Legutóbbi helyszínen egyik kedvencem az a német hölgy volt, aki kerekesszékével villámgyorsan lavírozott a hotel medencéje, étkezdéje és lobbija között - és szemlátomást remekül nyaralt, bár egyedül volt.

+Társaság: nos, ha valaki szingliként vagy idős özvegyemberként érkezik, akkor sem fogja magát magányosan érezni. Mindig lesznek körülötte emberek, a személyzet jobbára kedves, és a legtöbb szállodában vannak animátorok is, akik munkaköri leírásukból és általában habitusukból fakadóan boldogan haverkodnak mindenkivel. A szálloda pedig naponta többféle ingyenes programot biztosít a vízi tornától kezdve az esti vetélkedőkig – ízlés szerint ezekben is részt lehet venni.

+Ár/érték arány és spontaneitás: ennyi pénzért (= olcsón) a bő kétórás repülőútra lévő helyszíneken aligha nyaraltunk volna. Ráadásul mikor fordulhat elő - akár egy fapados - légitársaságnál, hogy amikor másfél héttel az indulás napja előtt kitaláljuk, hogy akkor most utazunk, már nem horrorisztikusak a repjegyárai? Itt pont fordított az árképzés logikája: előző ilyen jellegű nyaralásunkra két héttel az indulás előtt fizettünk be, a mostanira bő egy héttel korábban.

-A hotel / utazási iroda által szervezett kirándulások: szemben az alapárakkal, ez totális lehúzás. Mindkét helyszínen azt tapasztaltuk, hogy minimális kérdezősködéssel minden kirándulást (legyen az a Szaharába vagy egy hegyvidéki kanyonba) pontosan harmadannyi pénzből meg tudtuk magunknak oldani (helyi tömegközlekedéssel), mint amennyit a hotelben kértek volna érte. Természetesen itt megint bejön az a faktor, hogy ha valaki idős / nehezen mozog / nem beszél nyelveket / fél az ismeretlentől (?), annak ez a megoldás nem játszik.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.