Ezt a kódot soha nem akarod hallani a kapitánytól a repülőn

repülőgép baleset
PUBLIKÁLÁS: 2024. november 20. 18:30
Ha olyan repülőgépen ülsz, amely a 7500-as kódot küldi vissza a légiforgalmi irányításnak, akkor nagy bajban vagy. Elmondjuk a veszélyt jelentő kódokat és jelentésüket, amiket soha nem akarsz hallani a kapitánytól a repülőn.
Vannak olyan kódok, amelyeket ha bemond a kapitány a repülőn a légiforgalmi irányításnak, akkor nagy a baj - illusztráció Forrás: Shutterstock/Slava Stock

Ezt a kódot soha nem akarod hallani a kapitánytól a repülőn

Általában a „squawk kódokat" használja a légiforgalmi irányítás az égbolton lévő összes repülőgép nyomon követésére. Egy 0000 és 7777 közötti kódot véletlenszerűen hozzárendelnek egy repülőgéphez, amit a pilóta beír a gép transzponderébe, és folyamatosan továbbítja vissza, hogy a földön tartózkodók nyomon tudják követni a repülőgépet.

Vészhelyzetben azonban a pilóta megváltoztathatja a gép squawk kódját, hogy tudja a légiforgalmi irányítás, hogy mi történik.

Három fő kódot használnak a pilóták a repülőgépen a hibákra:

7600 - Nincs kommunikáció a légiforgalmi irányítással

Valószínűleg ez a legkevésbé veszélyes helyzet a három közül.
Ez lényegében azt jelenti, hogy a repülőgép megszakította a verbális kommunikációt, talán azért, mert elromlott a rádiója.
Ha a légiforgalmi irányítás ezt látja, megpróbálnak más módokon kommunikálni a pilótával.

7700 - Vészhelyzeti kód

Ez az általános vészhelyzeti squawk kód, és mindenféle dolgot jelenthet.
Ez lehet egészségügyi vészhelyzet, motorhiba, madárral történő ütközés, nyomáscsökkenés vagy számos egyéb forgatókönyv, amelyek azt jelentik, hogy a repülőgép veszélyben van.

A 7700-as kód bemondásával a pilóta lényegében bármit megtehet a gép biztonsága érdekében, például végrehajthat egy kényszerleszállást, így a légiforgalmi irányítás tudni fogja, hogy baj van és elsőbbséget ad nekik. Ha utas vagy, ez nem ideális helyzet, de a 7500-as kód még rosszabb.

Van olyan kód, ami repülőgép eltérítést jelez - illusztráció Forrás: Shutterstock/guys_who_shoot

7500 - Repülőgép eltérítés

Ez a kód a repülőgép eltérítést jelzi. Ez azt jelenti, hogy van valaki a fedélzeten, akinek rosszindulatúak a szándékai. A 7500-as kód „jogellenes beavatkozást" jelez, és lehetővé teszi a földön tartózkodók számára a beavatkozás előkészítését. Legyen szó katonai légi kíséretről, vagy arról, hogy a hatóságok a repülőtéren vannak, hogy eltávolítsák és elfogják a tettest.

A pilótákat erre a forgatókönyvre is kiképezték, mert vannak dolgok, amelyeket meg kell tenniük a levegőben. A Simple Flying például megjegyzi, hogy eltérítés esetén a pilótának „el kell terelnie és le kell tennie a repülőgépet a legközelebbi megfelelő repülőtéren, ahol az irányítók rangsorolhatják a leszállást, és megadhatják a szükséges segítséget".

De nem valószínű, hogy ez egy olyan forgatókönyv, amellyel találkozni fogsz.
Ennek az az oka, hogy a rögzített gépeltérítések száma manapság gyakorlatilag nulla.

1990-ben, még 38 globális gépeltérítési incidens volt, 2021-ben utoljára három történt, amelyek nem mindegyike volt halálos.

A Statista eredményei megerősítették, hogy az incidensek száma folyamatosan csökken – írja az Unilad.

Az alábbi videóban a ferihegyi irányítók munkájába nyerhetsz bepillantást:

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.