Kevesebb lézer, de több drón zavarja a repülőket

jelentés
PUBLIKÁLÁS: 2019. december 02. 10:47

Immár huszadik alkalommal adta ki a légiforgalmi szolgáltatók által önkéntesen bejelentett események (EVAIR) elemzését a Eurocontrol. A dokumentum a 2013 és 2017 közötti időszak eseményeit dolgozza fel, összesen 28 ezer jelentés adatait tartalmazza, illetve az IATA repülésbiztonsági trendjeit (STEADES) is figyelembe vették elkészítése során.

Drón - illusztráció Forrás: MikaGeiloo/pixabay.com

A jelentés kiemeli, hogy egy-egy célzott repülésbiztonsági kampány vagy új szabályozás bevezetése után 3-5 évig csökkent az olyan típusú események száma, amelyre az akció fókuszált. A kampányok hatása azonban csak időleges, a befejezésüket követően az események száma újra növekedésnek indul.

A drónokkal történő találkozások száma jelentősen, 4-5-szörösére nőtt a vizsgált időszakban.

Ezek főleg akkor történnek, amikor a repülőgépek a futópálya végső megközelítését végzik, de magasabban is előfordultak esetek. A jelentések mindössze tíz százaléka esett a veszélyes megközelítések kategóriájába, ám több olyan eset is volt, amikor mindössze néhány méter távolságra kerülte el a repülőgép a pilóta nélküli repülőeszközt.

A lézeres zavarások még mindig problémát jelentenek, azonban közel harmadára csökkentek a vizsgált időszak végére

, amelyben az is közrejátszott, hogy időközben a legtöbb országban bűncselekménnyé nyilvánították.

Az utóbbi években a fedélzeti ütközéselkerülő rendszer (ACAS) riasztásainak aránya állandósult, körülbelül 20 ezer járatra jut egy-egy megoldási javaslat (RA). Az esetek többsége utazómagasságon történt, ugyanakkor 184 hamis riasztás is történt a TCAS II hibrid megfigyelési módja miatt.

A jelentés alapján a pilóták és a földi személyzet közötti kommunikációs zavarok immár második éve a légiforgalmi események bekövetkezésének vezető oka.

Egyre ritkábban fordul elő a hívójelek összetévesztéséből eredő eset, valamint a légiforgalmi szolgáltatók is kevesebbszer fedeztek fel hasonlóságot a hívójelek között. Ez is bizonyítja, hogy azok a légitársaságok, amelyek használják a Eurocontrol hívójel-összehasonlító alkalmazását (CSST), jóval kevesebb esetben szembesülnek ezzel a problémával.

A GPS-jelek kimaradása a politikailag instabil területek felett okozott problémát.

Ez főleg a Fekete- és Kaszpi-tenger környékét, illetve a kelet-mediterrán térséget jelentette az elmúlt időszakban.

Az EVAIR a Eurocontrol által létrehozott közös platform, ahol a légitársaságok, illetve légiforgalmi szolgáltatók oszthatják meg névtelenül a légiforgalmi irányítást érintő eseményeket. A bejelentők minden esetről kapnak visszajelzést, ami az utóbbi években egyre hamarabb megtörténik. Míg 12 évvel ezelőtt, a rendszer indulásakor ez több mint 60 napot vett igénybe, addig ma már 15-20 napon belül választ kapnak az érintettek az esemény feldolgozásáról.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.