Egy nemrégiben folytatott régészeti feltárásból kiderül, hogy az ókori minósziak sem szerettek mosogatni, állítják a szakértők, a The Guardian cikke szerint.
A 3500 éves borivó poharakat Kréta szigetén találták, a knósszoszi palotában és a minószi civilizáció más régészeti lelőhelyein. Ezeket a fogantyú nélküli kúpos agyagedényeket péntektől a londoni British Museumban láthatjuk a Hulladék és mi (Rubbish And Us) című kiállításon.
A Kréta szigetén élő minószi elit a különböző nagy formátumú összejövetelek, ünnepségek rendezésével fitogtatta státuszát. Ilyen volt például a bika-ugrató fesztivál, ami a gátfutás „kockázatosabb" változata, meséli Julia Farley, a múzeum kurátora.
Az ünnepségek alkalmával az emberek óriási létszámban gyűltek össze, és éppúgy mint ma, nehezen akadt valaki, aki vállalta a mosogatást. Az eldobható pohár kényelmes megoldás volt, ugyanakkor arra is szolgált, hogy az elit kérkedhessen a vagyonával, tette hozzá.
Eddig úgy gondoltunk az ókori emberekre, mint akik teljes harmóniában éltek a természettel. De az agyagot is ki kell égetni, amihez fákat kell kivágni, a tüzelés pedig szén-dioxidot bocsát ki, mondta a kurátor.
Úgy tűnik tehát, hogy az ókoriak sem voltak jobbak nálunk. Az emberek mindig is szemeteltek, mi sem csinálunk mást, mint az elődeink. Farely szerint azonban van egy jelentős különbség: a szemetelés mértéke.
Több ezer ilyen minószi poharunk van, és ez sok. De ma évente több mint 300 milliárd papírpoharat gyártunk világszerte. A minószi civilizáció nagysága elenyésző a jelenlegi globális fogyasztói gazdasághoz képest".
Az ókori tárgyat egy a 90-es évek elejéről származó viaszos papírpohár mellett állítják ki. Emellett különféle műanyag tárgyak és a Csendes-óceánról készült fotók a műanyag szennyezés mértékével is szembesítik a látogatót.
Farely reményei szerint a kiállítás arra ösztönzi a látogatókat, hogy gondolkodjanak el, hogyan lehetne csökkenteni a hulladék mennyiségét, ahelyett, hogy csak bűntudatot éreznének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.