Két évvel azután, hogy öt ember életét vesztette a Titan katasztrófában, egyre több részlet derül ki arról, hogy pontosan mi is okozhatta a balesetet. A tengeralattjáró öt tehetős üzletemberrel, köztük a felfedező expedíció vezetőjével merült alá, azért, hogy megközelítsék a Titanic roncsát. A People magazin most interjút készített az ügyben eljáró nyomozókkal, illetve a tengeralattjárót gyártó vállalat munkatársaival. Elmesélésükből egy ambíciókkal, hatalomvággyal és önzéssel teli történet rajzolódik ki. Ami a legszomorúbb: a Titan tragédiája megelőzhető lett volna.
Az OceanGate által épített tengeralattjáró 2023. június 18-án éppen a Titanic roncsai felé haladt az Atlanti-óceánban, amikor Kanada partjainál, egészen pontosan Új-Fundlandnál megszűnt jelet sugározni. A világ azonnal megmozdult, mindenki azt találgatta, hogy mikor fogyhat el a búvárhajó utasainak levegője 3800 méter mélyen, az óceánban.
Az eltűnés után 4 nappal végül minden remény szertefoszlott, a Titanic roncsaitól nem messze - ami már 100 éve nyugszik hullámsírban - végül megtalálták a tengeralattjáró darabjait is, benne a 4 utas, és az expedicíót vezető férfi, Stockton Rush maradványaival.
Bár az amerikai parti őrség végleges jelentésére még várni kell, kezd kikristályosodni, hogy pontosan mi is történt azon a végzetes napon. Egyre többen szólalnak meg ugyanis Stockton Rush személyével kapcsolatban: volt kollégái egyöntetűen azt vallják, hogy a férfi hatalomvágya volt a katasztrófa legfőbb oka. Ezt állítja Rush, egyik közeli ismerőse is.
Eltökélte, hogy minden áron végrehajtja a szenzációs expedíciókat, mivel ezáltal beírhatja magát a történelembe.
A férfi még akkor sem tudott leállni, amikor már egyértelműen ott voltak a vészjósló jelek.
Az esetet az egyik legnagyobb streaming platform is feldolgozta, a dokumentumfilm június 11-től elérhető a Netflixen.
Minden Stockton Rush-ra vezethető vissza. Az ő döntései vezettek ide. Ez egy személyi kultusz volt. Ha ellenszegültél, végleg kiestél a kegyeiből
– mondta Mark Monroe, a Netflix-dokumentumfilm rendezője.
Rush előkelő család sarja volt, őseit egészen az államalapításig vissza lehet követni. Űrhajózási mérnöki szakon szerzett diplomát, saját repülőgépet és tengeralattjárót épített és vezetett, kockázati tőke befektető lett, és feleségül vette a Titanicon elhunyt egyik házaspár ükunokáját.
Rush 2009-ben alapította az OceanGate-et, majd később elkezdett dolgozni egy szénszálas tengeralattjáró tervezésén, amely könnyebb és olcsóbb is megépíteni, mint a hagyományos titánból vagy acélból készült változatot. Rush próbálta a költségeket alacsonyan tartani, ugyanis később az is kiderült, hogy a férfi állandó pénzügyi gondokkal küzdött.
Bár sok kritika érte találmányát, mondván, hogy a szénszálas verzió nem tud ellenállni az óceán mélyén uralkodó szélsőséges nyomásnak, de ő továbbra is hitt benne.
A Titan névre keresztelt tengeralattjárót végül elkezdték megépíteni. Érdekes a névválasztás, titánból ugyanis csak az úgynevezett ‘végdugók’ készültek, amiket speciális ragasztókkal rögzítettek a hajótesthez. A folyamatnál lévő szemtanúk úgy nyilatkoztak, hogy teljesen megdöbbentek ezen a technikán. Senki nem ellenőrizte, hogy a ragasztás megfelelő-e. Sőt, a tengeralattjáró elkészülte után Rush nem volt hajlandó biztonsági ellenőrzésnek alávetni a hajót, amit normál esetben független ügynökségek szoktak végezni. A Titan fejlesztése során a fedélzeti riasztórendszer aggasztó jeleket észlelt: a szénszálak repedésének hangjait, ami valószínűleg gyengítette a hajótest szerkezetét.
2021-ben a Titan elindult első útjára. Aki részt akart venni az expedicióban, attól hatalmas összeget kért el Rush. Az utasokat úgy tüntették fel, mint “missziós szakértők”, azért, hogy az utasok legénységnek tűnjenek – mondta Jason Neubauer, a parti őrség tagja, aki nyugdíjba készülve vállalta a Titan-kutatás vezetését.
A szénszálak repedéseit egyre gyakrabban jelezte a rendszer, 2022-ben az egyik merülés során már olyan hangosak voltak, hogy Neubauer szerint azokat a vízfelszínről is hallotta a legénység.
Ezek az esetek azonban soha nem vizsgálták ki, mert Rush szerint ez drága lett volna.
A tél során nem folytattak merüléseket, hanem a hajót fél éven át egy parkolóban tárolták, ahol sokáig hó borította. A szélsőséges időjárás viszont köztudottan nem tesz jót a szénszálaknak.
A Titan 2023. június 18-án újra útra kelt. Ezúttal 4 tehetős férfi szerette volna közelről megcsodálni a Titanic roncsait. Rush mellett a hajón tartózkodott a 77 éves Titanic szakértő Paul-Henri Nargeolet, a 48 éves üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia, Suleman, valamint a 58 éves felfedező ,Hamish Harding. Már másfél órája voltak a víz alatt, amikor a hajóval megszakadt a kapcsolat, majd a támogató hajón tartózkodók, köztük Rush felesége, egy hatalmas robbanásra lettek figyelmesek.
Hetekkel később végül megtalálták a fedélzeten utazók holttestét. A nyomozók azt nyilatkozták, hogy szinte semmi nem maradt belőlük, iszappá préselődtek össze a hatalmas nyomás miatt.
Még mindig minden nap felteszem magamnak a kérdést: Rush hogyan nem látta, hogy ez veszélyes? Szerintem egyértelműen a hírnévre vágyott. Eldöntötte, hogy megcsinálja, bármibe is kerüljön
– nyilatkozta a könyvelő, aki korábban Rush cégénél dolgozott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.