Szendy Szilvi Kecelen járt általános iskolába, Baján szakközépiskolában érettségizett, majd elvégezte az Operettszínház stúdióját. 1998-tól a teátrum szubrettje. A férje Lőcsei Jenő táncművész, a fiuk, Jenci egyetemista.
Említetted, hogy a szakdolgozatodat írod. Hová jársz?
– A Károli Gáspár Református Egyetem színháztudomány mesterképzési szakán vagyok végzős. A szakdolgozatom témája Szerepkör és műfajiság Lehoczky Zsuzsa pályájának tükrében. Már majdnem kész, de hiába elégedettek a konzulenseim, ha én még nem.
Egész eddigi életedben tanultál – kezdve Kecellel, a szülővárosoddal.
– Ott jártam ének-zene tagozatos általános iskolába. Nagyon szerettem énekelni. Jóval később derült ki, hogy volt egy velem született rendellenesség a torkomban. Azzal járt, hogy egyszerűen elment a hangom. Előfordult, hogy elkezdtem egy előadást, és Peller Anna fejezte be a szerepemet. Jártam orvostól orvosig, belenéztek a torkomba, és nem tudtak segíteni. Majd géppel vizsgáltak meg. Végül Hacki Tamás professzorhoz kerültem. Megműtöttek, és járok is az ő tanácsára egy magánénekes-logopédushoz. Mindig énekeltem, de középiskolás koromban más irányt vettem: Baján érettségiztem a Türr István Közgazdasági és Postaforgalmi Szakközépiskolában. Közben elkezdett hiányozni a zene, és beiratkoztam a tanárképzős Vígh Laci bácsihoz zeneelméletre. Színpadról nem is gondolkodtam: zongoráztam, az összhangzattan érdekelt. Jelentkeztem a szegedi zeneművészeti főiskolára. Nem vettek fel.
Véletlenül lett belőled szubrett?
– Egy ideig tengtem-lengtem, majd elutaztam nyaralni Pestre a nagybácsimhoz. A vonaton elkezdtem beszélgetni egy lánnyal, aki elmondta, hogy a Fővárosi Operettszínház zenés színészképző stúdiójába jár. Színházban sem nagyon voltunk, operetteket sem sokat ismertem, de amikor a lány javaslatára elmentem Domonkos Zsuzsához, és elkezdte játszani a Ringó vállú csengeri violámat, rájöttem, hogy én ezt sokszor hallottam. Nálunk mindig szólt a rádió, a nagymamának még magnója is volt. Zsuzsa elküldött felvételire a stúdióba – Alföldi Robi azóta emlegeti, milyen pösze kis fruska voltam. „Szvetnyik Szilvia vagyok” – ez az eredeti nevem, Kero tanácsára lettem Szendy –, így mutatkoztam be. A harmadik forduló végén a felvételiztető Szinetár Miklós azt mondta: „Itt a következő szubrett!” Én meg a szót sem hallottam addig.
Hogy folytatódott a pesti életed?
– Albérletet kellett keresni és tanulni. Mindenkinek, akit felvettek, volt előképzettsége gyerekszínészként vagy Földessy Margithoz járt. Én meg a naiv vidéki kislány voltam. Édesanyám otthon volt velem meg az öcsémmel, kalocsai riseliős hímzéseket készített, nagymama a pécsi kesztyűgyárnak varrt, édesapa ezermester volt. Senkinek nem volt köze a színházhoz. Peller Karcsival együtt bújtuk a kottatárat, erőltettem a lábamat a balettmesternél. Három év után végeztem, megkaptam a színész II., később a színész I. besorolást.
Nem is akartál jelentkezni a Színművészetire?
– Siménfalvy Ágota barátnőm, akivel együtt végeztük a Stúdiót, a Szirtes Tamás–Léner Péter-osztályba járt, ahová én is próbálkoztam. Szirtes tanár úr azt mondta, én már egy szubrett vagyok, lesz nekem feladatom az Operettszínházban. Megsértődtem – többet nem jelentkeztem.
Később lett egyetemi diplomád a Színművészetin, drámainstruktor szakon. Csak azért is jelentkeztél?
– A színházban a közalkalmazottak bizonyos százalékának szükséges volt a diploma. És nagyon sokat kaptam: Radnai Annamáriával Csehovot elemeztünk, Karsai György ókori görög dráma órái nagy élményt jelentettek, Györei Zsolttól magyar drámaelméletet tanultunk. Drámákat fogok elemezni – határoztam el, és a könyvespolcom az ötszörösére nőtt.
Időközben pedig te voltál az Operettszínház szubrettje: Stázi a Csárdáskirálynőben, Liza a Marica grófnőben, a Koldusopera Lucyje. Az Operettszínháznak köszönheted a férjedet is.
– Lőcsei Jenő hazajött Németországból, az Operaház után a Operettszínházhoz szerződött. A Marica grófnőt ő koreografálta, így ismerkedtünk meg, így szerettünk egymásba. A színházban Szinetár Dórával nagyon jóban voltunk – fogalmam sem volt róla, hogy ő Jenő előző felesége! Csak annyit tudtam, hogy annak idején hozzáment egy idősebb férfihoz, aztán elvált.
Egyidősek vagytok, így te is egy idősebb férfihoz mentél hozzá.
Dóri volt a legnagyobb drukkerünk: szerette volna, ha Jenőnek jó felesége lesz, már csak a közös gyerekük miatt is.
A ti gyereketekről, Jenciről korábban elmondtad, hogy Asperger-szindrómás.
– Az Asperger-szindrómások többnyire nagyon intelligensek, magas IQ-júak. Jenci gyerekként felnőtt társaságban érezte jól magát, de ma már együtt van a korosztályával. Már egyetemista, az ELTE-re jár történelem szakra.
A szubrett szerepkör mellett mindig vágytál valami másra, prózai szerepekre is. Nem hívtak soha más színházak?
– Úgy gondolták, a helyemen vagyok. Épp ezért volt különleges a találkozás a Nine musicallel és a rendezővel, Balázs Zoltánnal. Ő már az első napon tudta mindenkinek a nevét – és nem csak a színészekét. Mindenkihez volt-van egy jó mondata. Biztos vagyok benne, hogy ha külföldön élne, világszínvonalúnak tartanák a rendezői tehetségét. Ami a mást játszást illeti, az Art Színtéren benne vagyok két előadásban is. Agnieszka Osiecka Ő meg ő című darabja különleges élmény Kerényi Miklós Máté és az én számomra is – meg a közönségnek. Két ember ül a vonaton, és elmeséli az életét. Eljött megnézni egy házaspár, épp válófélben voltak. Egyszer csak kaptam egy üzenetet: „Nem válunk”. Mindig ilyesmire vágytam, egész pályám alatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.