Szponzorált cikkek népszerűsítik hazánkat

New York Times
PUBLIKÁLÁS: 2014. március 11. 09:10
Sorra jelennek meg a külföldi sajtóban a Magyarország turisztikai látványosságait bemutató cikkek: a CNN, a New York Times, az angol Daily Mail és a Sunday Times is közölt az elmúlt évben a romkocsmák, a termálfürdők és a magyar konyha érdemeit méltató írást. Népszerűségünk azonban nem ok nélküli: a cikkek egy része állami költségvetésből finanszírozott tanulmányút eredményeképp született, más része pedig előre megrendelt, szponzorált tartalom.

A CNN-en megjelent, hazánk nevezetességeit méltató Destination: Hungary cikksorozat például nettó 400 ezer euróba, vagyis mintegy 125 millió forintba került. Mint megtudtuk, a Magyar Turizmus Zrt a 2013-as külföldi médiahirdetésekre összesen mintegy 800 millió forintot költött. Mit várunk ezért a befektetésért cserébe? Nyilván azt, hogy özönleni kezdjenek az egyedi és szervezett utak keretében hazánkba látogató turisták. Ezt azonban másként is el lehet érni: a szponzorált cikkeknél jóval költséghatékonyabb megoldás a tanulmányutak szervezése. Ilyenkor meghívunk néhány külföldi újságírót, adunk nekik ingyen szállást, ellátást és megmutatjuk nekik az ország nevezetességeit, aztán felrakjuk őket a repülőre, és reménykedünk, hogy majd jót írnak rólunk. Az esetek többségében működik az elképzelés.

Fotó: Bloomberg / Getty Images Hungary
Fotó: Angela Maria Lobefaro / Getty Images Hungary
Fotó: uk.lifestyle.yahoo.com
Fotó: cnn.com
Fotó: cnn.com
Fotó: Sunday Times
Fotó: Faszination Tier Und Natur
Fotó: Buzzfeed.com
Fotó: dailymail.co.uk

Mint a Magyar Turizmus Zrt-től megtudtuk, a szervezet elmúlt három évben több mint háromezer külföldi tévést és újságírót látott vendégül tanulmányútjai keretében. Az MT Zrt számításai szerint a tanulmányutak alapján születő média-megjelenések hírértéke éves szinten meghaladja az egymilliárd forintot. "A tanulmányutak szervezése az egyik legköltséghatékonyabb marketingeszköz" - tudtuk meg a szervezet kommunikációs irodájától. A szervezet a 2013-as külföldi médiahirdetésekre 799,7 millió forintot költött, emellett eltörpül a tanulmányutak költségvetése.

Pontosan nem lehet tudni, mennyi állami pénzt fordítottak a külföldi újságírók vendégül látására, mivel a tanulmányutakat partnereikkel koprodukcióban szervezik. "Gyakori eset az egyes légitársaságokkal és/vagy szállodákkal közösen szervezett út, amelyek során az utazást a légitársaság, a szállást pedig az érintett szálloda fizeti. Az MT Zrt. legtöbbször a magyarországi idegenvezetés és étkezés költségeit vállalja magára" - közölte a kommunikációs iroda. Mint megtudtuk, a tavalyi nemzetközi tanulmányutak összköltsége mintegy 250 millió forint volt, mely éves szinten több mint 230 tanulmányút megszervezését jelenti.

A Magyar Turizmus Zrt szerint a tanulmányutak szervezése az egyik legköltséghatékonyabb marketingeszköz. Ilyen tanulmányúton született például Jeanine Barone cikke, aki az amerikai Huffington Postban áradozott tavalyelőtt Budapest turisták által kevésbé ismert látványosságairól, például az Instantról, a Kopaszi gátról és a Húspatikáról. Kicsit frissebb Stephanie Fsadni tavaly nyári cikke a Sunday Timesban (képernyőképe a galériánkban), akit a lap konzervatív, izgalmakat mérsékelten hajhászó olvasóközönségének megfelelő itineren vittek végig: Széchenyi fürdő, városnéző hajó, Nagycsarnok, és végül vacsora "a menő Gozsdu Udvarban", majd pálinka "a romkocsmák Mekkájában, a Szimplakertben".

Fotó: Bloomberg / Getty Images Hungary
Fotó: Angela Maria Lobefaro / Getty Images Hungary
Fotó: uk.lifestyle.yahoo.com
Fotó: cnn.com
Fotó: cnn.com
Fotó: Sunday Times
Fotó: Faszination Tier Und Natur
Fotó: Buzzfeed.com
Fotó: dailymail.co.uk

Az elmúlt napokban nagy érdeklődést váltott ki a Buzzfeed oldal egyik angol nyelvű cikke, főleg a magyar olvasókból. A 33 magyar ételről szóló posztot még Orbán Viktor is megosztotta Facebook-oldalán. De ki és miért népszerűsíti a magyar ételeket Amerikában, ráadásul egy olyan cikkel, melyben még a bonyolultabb ételnevek is ékezetekkel, helyesen vannak írva?

Nos, mint Jókuti Világevő András kinyomozta, egy magyar-nigériai származású, New Yorkban élő lány, Anita Badejo írta a posztot. Mint a Világevőnek írja: "Kicsi koromban költöztünk az USA-ba, de minden nyarat Magyarországon töltöttem és imádom a magyar ételeket (pláne amit a nagymamám főz!). Akartam írni egy cikket mind magyaroknak, mind amerikaiknak a remek magyar konyha ünneplésére." Ez sikerült is: cikkére a megjelenés óta eltelt nagyjából két hétben 720 ezer olvasó kattintott. Bármennyire felkapott is lett azonban a Buzzfeed a magyar közösségi hálón, olvasottságban, ismertségben azonban eltörpül az olyan médiaóriások mellett, mint mondjuk a napi 1,8 millió olvasót magáénak tudó New York Times.

Fotó: Bloomberg / Getty Images Hungary
Fotó: Angela Maria Lobefaro / Getty Images Hungary
Fotó: uk.lifestyle.yahoo.com
Fotó: cnn.com
Fotó: cnn.com
Fotó: Sunday Times
Fotó: Faszination Tier Und Natur
Fotó: Buzzfeed.com
Fotó: dailymail.co.uk

A lap egyik népszerű utazási újságírója, a Takarékos Utazó álnéven író Seth Kugel nemrég valamilyen különös ötlettől vezéreltetve Mezőberényben járt. Mint az MT Zrt-től megtudtuk, ez a cikk is egy tanulmányút eredménye, bár áttételesen: Kugel ugyanis egy hazánkban tanulmányúton járt brazil újságírónő lelkes ajánlására döntött úgy, hogy Magyarországra látogat. A Takarékos Utazó szokásához híven saját (szerkesztőségi) zsebre utazott, utazásához információkkal azonban a Magyar Turizmus Zrt. New York-i külképviselete is hozzájárult.

A viszonylag kevés látványossággal kecsegtető Mezőberényben Kugel rátalált a helyi szeszfőzdére, sőt még egy disznóvágásra is meghívták, ám sajnos sietnie kellett, hogy elérje a New York-i gépet. Vidéki látogatása előtt még Pesten járt, ahol a magyar konyha nem hatotta meg, a zsidó annál inkább, szuvenírt vásárolt a Szimpla Design Shopban, és a londoni árakhoz képest fillérekért megnézte Johann Strauss Denevérjét az Operában. Hogy aztán majd ez az élménybeszámoló vonz-e több turistát, vagy a CNN körképe a romkocsmákról, azt innen nézve nehéz megbecsülni. Mindenesetre beszélnek rólunk.

Újabb cikkünk ebben a témában:

Kínai szappanoperában népszerűsítik hazánkat
A Magyar Turizmus Zrt. szerint 2017-ben majd félmilliárd nézőt megszólító sorozat révén hazánk hihetetlen reklámot kap a legnagyobb távol-keleti országban

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.