Félelem és reszketés a Csepel Művekben

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2013. június 27. 08:49
Ha érdekel minket a történelem, akkor azért, ha pedig még nem, akkor pláne érdemes részt venni a BudapestScenes csepeli bunkertúráján, ahol a légibombázások idején több mint ezer ember óvóhelyéül szolgált szuperbiztos bunkereket próbálhatjuk ki.

Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo

Valljuk be, a Csepel Művek nem az a hely, ahol az ember első körben a péntek estéjét eltölteni képzeli. A Travelo csapata mégis felejthetetlen élményekkel lépett ki éjjel az egykori Weiss Manfréd Acél- és Fémművei főkapuján, ahol a Budapest Scenes városnéző túráinak vezetőjével, Somogyi Leventével annak eredtünk nyomába, hogyan érintették a második világháború légitámadásai az egykori hadiüzem területén dolgozókat és hogyan igyekezett az ipartelep vezetése a mintegy 150, nagyrészt ma is álló óvóhellyel biztosítani a folyamatos munkát, miközben akár 1000 kg-os bombák potyogtak a gyártelepre.

Konzervtől a repülőig

A Weiss Manfréd és testvére, Bertold által 1882-ben alapított első magyar konzervgyár kezdetben a Lövölde téren, majd a Soroksári úton működött. Miután azonban a tölténytárak és lőszerek gyártása nem volt veszélytelen, és a gyárban valóban történtek is robbanások, a főváros egyre külsőbb területire kényszerültek költözni, így kerültek ki végül a Csepel szigetre 1892-ben.


A 19. század végére az üzem legfőbb megrendelője már a hadsereg volt, az első világháborúban pedig már a Weiss Manfréd Vas- és Fémművei Rt. a Monarchia második legnagyobb - közel 30 ezer embert foglalkoztató - hadiüzemévé nőtte ki magát. Ezután már autókat és repülőket is gyártottak, valamint a híres Csepel Kerékpárt. Ez utóbbi valóban sikertörténetnek bizonyult, míg az autók és repülők gyártása bizonyos esetekben a külföldi modellek puszta lemásolását jelentette, melynek során olyan licenszbe is sikerült belefutniuk, melyeknek akár több mint száz verzióját is képesek voltak elkészíteni, mire belátták, hogy a modell alapvetően rosszul van megtervezve.


1944-ben aztán egy éjszaka kopogtak a Weiss-konszern tulajdonosainak az ajtaján és az üzem papíron 25 évre az SS vagyonkezelésébe került. Cserébe a család tagjai Svájcba és Portugáliába menekülhettek. A második világháborúban, különösen az 1944. július 27-i bombázások során szinte teljesen szétzúzták az üzemet, a megmaradt felszerelések Németországba hurcolását pedig a csepeli lakosok akadályozták meg a németek kivonulásakor. Az ipartelepet 1948-ban államosították, 1950 és 1956 között Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek néven, 1956-tól Csepel Vas- és Fémművek néven működött, s a szocialista nagyipar fellegvárának számított.

Hogy a termelés a második világháború alatt az ipari területet kiemelten ért bombázások miatt se álljon le, a Weiss család előbb kényszerűségből, majd később, mivel a munkásoknak érthető módon nem igazán akarózott élő célpontként dolgozni járni, saját érdekükből is óvóhelyeket kellett kialakítaniuk a gyár területén.

Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo

A túra a Csepel Művek területén sétálva indul, ami már önmagában is nagy élmény a folyamatos gépzaj, és a mini „város a városban" hangulat miatt. A Csepel Művekben ugyanis akár hónapokat is le lehet élni úgy, hogy el sem hagyja az ott dolgozó a környéket: munkásszálló, közért, büfé, szórakozóhely, és maga a munkahely is adott egy helyen. Mi kicsit Balaton retro hangulatot is beleéreztünk a helyenként egészen zöld utcákon sétálva, mely a monstrum gyárépületek között valahogy az ipartelep iránti egyre nagyobb tisztelettel is vegyült. A Színesfém, a Nagykalapács és a Központi utcákon megállva, az egykor több mint 150 légoltalmi óvóhely megmaradt példányaiból is megnézhettünk néhányat, miközben Levi arról tartott előadást, hogyan is fejlődött a bunkerek védelmi szintje a föld alá ásott törmelékbiztos bunkerektől egészen a bombabiztos betonkockákig.

A Csepel Művel területén mindkettőre láthatunk ma is példát. Különösen ez utóbbira, melyből a legépebben megmaradt példányba mi magunk is bemehettünk. A gyártelep kellős közepén, a víztorony alatt található, egykori kettesszámú bunker anno 350-400 ember védelmét szolgálta, amit igen nehéz elképzelni, mivel a bunker csaknem 200 nm-es teljes alapterületének a felét a falak teszik ki. Így a megmaradó hasznos beltéren egy ember mintegy fél négyzetméternyi területen szorongott, miközben a kint süvítő bombák folyamatosan rázták a falakat.

Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo
Fotó: Zubreczki Judit/Travelo

A bunkerben tartózkodás még a kinti békés körülmények között is próbára teszik az ember idegrendszerét. Nem csak a bezártság és a zsúfoltság érzése miatt, melyet annak ellenére érzékeltünk, hogy tizenöten, nem pedig háromszáz ötvenen tartózkodtunk a helységben, hanem azért is, mert a korhű állapotban megmaradt óvóhelyen egy idő után egyre kevésbé lehet érzékelni 2013-at.

A falról lógó gázmaszkok, az orvosi szoba hordágyai, a megszólaló légoltalmi sziréna emelkedő és csökkenő hangú hullámzása és a falon lógó figyelmeztetések – miszerint légitámadás esetén a falnak támaszkodni a bunker rázkódása miatt balesetveszélyes – bemászik az ember bőre alá, és egy idő után már menekülhetnékünk támad, holott eszünkkel tudjuk, hogy ez ma már csak egy látványosság, nincs valós veszély. A bunkerben mi maguk is kézbe vehetünk, kipróbálhatunk tárgyakat, egykori eszközöket.

A légfrissítő berendezés, melyhez egy idő után már automatikusan lép oda valamelyikünk, hogy a játék kedvéért friss levegőt jutasson a bunkerbe, a légoltalmi sziréna, melyet poénból próbálunk ki, mégis mindenkinek összeugrik a gyomra tőle, így egy-két megszólaltatás után valahogy nem is akarózik már senkinek hozzányúlni, a TC feliratú ajtók mögötti tőzegvécék látványa, melyről el sem merjük képzelni, milyen szagok áradhattak belőlük, éppen azt az érzést segítenek átélni, amit a múzeumok steril környezete szinte soha: hogy ez az egész valóban megtörtént.

A túra legsokkolóbb pontja, amikor a ma még élő, egykor bombázások során bunkerba menekült szemtanúk mesélnek élményeikről. Majd lekapcsolódnak a lámpák, és a vaksötétben, hangszimulátorok segítségével halljuk, amit egykor a halálfélelemben összezsúfolódott munkások: a közeledő bombázógépek morajlását, a bombák vékonyka, majd egyre erősödő hangú süvítését, melyről csak tippelni tudsz, vajon milyen közel fognak becsapódni. Végül a hatalmas robbanást, mely a betonkocka falait ugyan ma már nem rázza meg, de még így, valós rizikó nélkül is szinte halálfélelmet kelt bennünk, ahogy egymásba kapaszkodva ülünk a padokon.

A bunkerből éjjel 11-kor lépünk ki. A Csepel Művekre már sötétség borul, de a hatalmas gépek még mindig dolgoznak az üzemépületekben, ahonnan fény szűrődik ki, és be lehet lesni a kapukon. A főbejáraton távozva látjuk, ahogy a munkások lassan hazafelé szállingóznak a szállásaikra. Ismét 2013 van, de a gyomrunkban és a mellkasunkban valami nyom, ami még másnap reggelre sem múlik el.

Hasznos infók a bunkertúráról

A bunkerben még júniusban is 14-15 fok van, ezért érdemes még a legnagyobb melegben is pulóvert vinni magunkkal.
A túra 3,5 óra hosszú.
Ha a meleg ruhákat, cipőt egy hátizsákban cipeljük, azt a bunkerban le lehet tenni, így nem kell végig, a három és fél órás séta alatt a hátunkon cipelni.
A bunkerben nincs wc.
Fényképezni mindenhol lehet.
A bunkertúra ára: 3500 forint.
Túrák jellemzően hetente két alkalommal indulnak el: pénteken esténként 7 órakor és szombaton délelőtt 11 órakor.
Előzetes bejelentkezés szükséges.
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.