Aktuális

Hetven éve döntötték le a legszörnyűbb  halálsorompót

Bors

Létrehozva: 2018.06.20.

Sokan szó szerint az életükkel fizettek, mert türelmetlenek voltak, mások csak a hosszas várakozásba meg a dugókba haltak bele majdnem. <br /> A halálsorompók – azok a helyek, ahol a fő vasútvonalak egy szintben keresztezték az egyre forgalmasabb fővárosi utakat – évtizedekig megkeserítették a budapestiek életét.

Forrás: Fortepan

„Öt évtizede, amióta a fejlődő város túllépte terjeszkedésében a régi határokat, a Thököly úti sorompó negyed­órával korábbi felkelést, értelmetlen időpazarlást, a várakozás nehéz perceit és töméntelen bosszúságot jelentett a zuglóiak életében. De ezenfelül a forgalom számára állandó életveszélyt és napi 4 órás forgalomzárlatot, időkiesést jelentett az újjáépítésben.

Megindult az újjáépítési munka, hogy 150 nap alatt felépítsék a vasúti felüljárót, amit az elmúlt rendszer ötven év alatt sem tartott fontosnak felépíteni” – számolt be a kor szellemének megfelelő diadalittassággal a Magyar Filmhíradó 1948 tavaszán az ikonikus Thököly úti halálsorompó megszüntetéséről. Akkor adták át a ma szörnyen lepusztult állapotban lévő Zugló vasútállomást is.

Előbb jön a kaszás

De mit is jelentett pontosan a köznyelvben elterjedt halálsorompó kifejezés? Azokat a so­rompókat hívták így az 1970-es évekig, ahol a fő vasútvonalak Budapesten belüli szakaszai egy szintben keresztezték a forgalmas fővárosi utakat. Érdekesség, hogy nem csak azért, mert ezeknél az átjáróknál rengeteg türelmetlen gyalogost gázolt el a vonat.

A sorompóknál veszteglő városi közlekedők úgy érezték: előbb jön el értük a kaszás, minthogy végre felnyíljanak a karok. Ráadásul ezek – ahogy a mai szleng fogalmaz – „bekésették” a tömegközlekedési járatokat is, bónuszként pedig a feltorlódó járművek megbénították egy komplett városrész forgalmát.  A legtöbb ilyen gebaszos sorompó a Nyugati pályaudvarra befutó vasútvonalakhoz tartozott. A legkritikusabb helyzet a Budapest–Cegléd–Szolnok/Szeged vonalon alakult ki, ez keresztezi a Thököly utat a Hungária körútnál is. 

Hét és fél óra

Ennél a bizonyos zuglói kereszteződésnél egy nap – a filmhíradóban elhangzottakkal ellentétben – összesen hét és fél (!) óra hosszat voltak zárva a sorompók a negyvenes évek má­sodik felében, természetesen tipikusan a legforgalmasabb nappali időszakban. Nem csoda: ez a vasútvonal köti össze Budapestet Kelet- és Délkelet-Magyarországgal, olyan nagyvárosokkal, mint Debrecen, Nyíregyháza, Szeged, Kecskemét vagy Szolnok.

A megoldás csak az lehetett, hogy a vasútvonalat magas töltésre helyezik át – azaz megemelik –, a halálsorompót pedig egy vasúti híddal váltják le. Az építést 1940 májusában kezdték el, de a második világháború közbeszólt. A félkész földművet ráadásul Budapest ostroma idején megrongálták, nagy részét elhordták védvonalak építé­séhez.

Rákosváros megálló

Bár a háború után általános építőanyag-hiány volt, a zuglói építkezés gyorsan haladt. A töltésbe a salakanyag mellett a romba dőlt budapesti épületek anyagából is jócskán jutott. Most hétfőn volt 70 esztendeje, hogy az új nyomvonal és vasúti híd 1948. június 18-án megnyílt az új Rákosváros megállóhellyel együtt – ezt hívjuk ma Zugló vasútállomásnak. Az első vonat este fél hat előtt pár perccel haladt át a Thököly út fölött az egybegyűlt tömeg ovációjától kísérve. Majd Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter elvtárs beszéde után az építkezésen dolgozó munkások jelképesen ledöntötték a halálsorompót. 

A kommunista sikerpropagandától eltekintve a felüljáró megépítése a közlekedési szakemberek szerint is nagyszerű döntés volt. A budapesti halálsorompók többségét aztán az 1970-es évekre felszámolták, de még ma is létezik belőlük négy. Legismertebb a Rákosrendező pályaudvar melletti, Szegedi úti átkelő, ami továbbra is neuralgikus pontja a főváros közlekedésének.

Háromszor ment át rajta a vonat

– 1946 júniusában a Thökölyn járó villamos összeütközött egy tolató vasúti szerelvénnyel – idézte fel a Borsnak Tóth Eszter Zsófia történész, a Veritas Intézet munkatársa.

– Több súlyos sérült mellett halálos áldozat is volt: a vonat fűtője, aki leesett az ütközés miatt. Olyan is előfordult, hogy két tolató mozdony ütközött a 67-es villamosnak. Három katona megsérült, egy minisztériumi hivatalszolga pedig életét vesztette.

Egyszer egy mérnök lelte halálát a halálsorompónál, rá­adásul nem tudták eldönteni, hogy öngyilkosság vagy baleset volt-e. Imádta a focit, és benézett a közeli kocsmába a meccs után. Ittasan tartott hazafelé, amikor elütötte a vonat, és még másik két szerelvény is átment a holttestén.

Ez is érdekelhet

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17139894_auto_resized.jpg
origo.hu

A világ legjobb focistájának totális csődje és egy nagyképű 11-es végezte ki a Manchester Cityt

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27198_resized.jpg?avcount=1713500710
origo.hu

Remegve menekült a kérdések elől Magyar Péter - videó

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17141669_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Örömhír: 43 évesen bekopogtatott a gólya sokak kedvenc énekesnőjéhez

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17142395_auto_resized.jpg
vg.hu

Kétmilliárdból újul meg a Hévíz-Balaton repülőtér

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17141496_auto_resized.jpg
vg.hu

Hiába adna egy magyar cég havi 600–700 ezer nettót, nincs jelentkező az állásra

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27197_resized.jpg?avcount=1713500710
origo.hu

Így búcsúznak a sztárok Azahriah menedzserétől

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17135104_auto_resized.jpg
astronet.hu

Ennek a 4 csillagjegynek bőséget hoz a Bika hava

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27151_resized.jpg?avcount=1713500710
she.life.hu

A hajszolt életvitel nem lehet kifogás, vedd komolyan a vashiányt (hirdetés)

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27156_resized.jpg?avcount=1713500710
videa.hu

Káposztás kofta, sült szeretetgolyók fűszeres paradicsommártásban -receptvideó (hirdetés)

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17139583_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Óriási fordulat a Házasság első látásra című műsorban, ezt ki gondolta volna?

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17140135_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Csobot Adél és Istenes Bence a poklok poklát járja meg - külföldön érte őket utol a szerencsétlenség

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

https://cdn.borsonline.hu/2024/04/mSts2k-JQqRYODCdW16d4eqJA9FMyXwYmZjTAbujoAc/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzU0ZWEyYWViNjJmOTRhMzZhN2VhOTU0NWViNDI3MjJh.jpg
Megindító

„A szemeim előtt hunyt el” – kisfia 5. születésnapján halt meg Luca

https://cdn.borsonline.hu/2024/04/JIJelZCZnGCtu6W-rcfNnVOo_DQavFwenPnAqUoGoHU/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2Q5MmFmZDE3ZjY1NDQ5YzFhYWNlOGY4NDc5ZGZkNDlm.jpg
Dráma

Visszatért a színpadra a Nemzeti Színház lebénult művésze