„A televízió egy fenevad, amit folyton etetni kell” – a műsorszórás trendjei változnak, de a tartalomgyártásra mindig szükség lesz

„A televízió egy fenevad, amit folyton etetni kell” – a műsorszórás trendjei változnak, de a tartalomgyártásra mindig szükség lesz

televízió
PUBLIKÁLÁS: 2022. szeptember 19. 12:58 / FRISSÍTÉS: 2022. szeptember 19. 13:01
Magyarországon még mindig a televízió az elsődleges tartalomfogyasztási csatorna, nálunk kiemelkedően magas a televíziózással töltött idő - összegezte két évtized tapasztalatait Závodszky Zoltán, a működésének 20. évfordulóját ünneplő Show & Game Zrt. elnöke.

A Show & Game a legrégebbi magyar tulajdonban lévő, 20 éve változatlan tulajdonosi formában működő műsorgyártó cég, amely gyakorlatilag a kereskedelmi televíziózás kezdete óta jelen van a piacon, és valamennyi csatorna vetített már általa gyártott műsorokat. Závodszky Zoltán szerint a stúdióban készített napi szappanoperák ideje lejárt, most a minisorozatok és a külső helyszínes, fikciós szériák hódítanak, emellett az élő show varázsa megtörhetetlen, mert a közös élmény, amit együtt élnek át a nézők, feledhetetlen. A trendek előrejelzik, hogy újabb és újabb platformok jelennek meg, de a tartalom a lényeg, amit a nézők szeretnek. Már kaptunk olyan felkérést, ami nem televíziós platformra készülő műsorra szólt – hangsúlyozza Závodszky Zoltán, aki a kerek évforduló alkalmából beszélt a tartalomgyártási piacról, műsorokról, az elmúlt évekről és az előttünk álló időszak kihívásairól is. A Show&Game most fejezte be a Város vs. Vidék műsorsorozatot, jelenleg a novemberben képernyőre kerülő Virtuózok V4+ és utómunkálatain dolgozik, és közben forog az Észbontók következő évada is.

A magyar televíziós piac legrégebbi magyar tulajdonban lévő, változatlan formában működő egyik legnagyobb gyártó cége, a Show & Game, szinte a kereskedelmi televíziózás kezdete óta van jelen a piacon, 53 fajta műsorból több ezer adást gyártott, 19 nemzetközi licensz hazai verzióját készítette el. Fő profilját a szórakoztató műsorok jelentik, comedy műsorokból a legtöbbet és a legtöbb félét gyártotta Magyarországon. A cég nevéhez kötődik többek között pl. a Duna TV-n látható Virtuózok és annak nemzetközi V4+ változata, valamint a Honfoglaló és a Dal első négy évada de a Csináljuk a Fesztivált első 6 évada is. A TV2-n került sugárzásra többek között Az ének iskolája, a Bumm, a Kocka a Nagy Duett korábbi adásai. A VIASAT3-on futó Észbontók, mely a Show & Game díjnyertes saját formátuma a most induló 11 évadával igazi rekorder a magyar piacon. Az elmúlt 10 évben a cég átlagos éves árbevétele mindig meghaladta az 1 milliárd forintot, ami az elmúlt két pandémiával terhelt évben némiképp csökkent, de a 2022-es árbevétel újra visszaáll a covid előtti szintre és 1 milliárd forintos nettó árbevétel felett zárják az idei évet. A cég fő piaca Magyarország, ahol 3 országos csatornán van jelen a műsoraival, de sikerrel értékesítették már külföldön is saját formátumaikat, és jelenleg is fut általuk készített műsor Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában és Szlovéniában. Emellett saját és vásárolt licensz értékesítést is folyik a Közép-Kelet Európai régióban. Nem csak a cég 3 magyar magánszemély tulajdonosa állandó, de büszkék arra is, hogy az egész szakmában itt a legkisebb a fluktuáció, sok olyan munkatárs van, akivel 20 éve, a cég megalakulása óta együtt dolgoznak.

Závodszky Zoltán a Show & Game Zrt. elnöke, a cég társtulajdonosa emlékeztetett rá, hogy a cégalapítók 1997 óta dolgoznak együtt, 2002 óta a Show & Game keretei között és arra a legbüszkébbek, hogy a szakember gárdájuk magja szinte két évtizede változatlan. A kereskedelmi televíziózás kezdete óta a cég az egyik legnagyobb magyar független produkciós társaság lett, az egyetlen, amely az itthoni televíziós piac minden nagy csatornájával kapcsolatban áll - hangsúlyozta. A televíziós tartalomgyártás szűk piac, csak a gazdaságilag stabil, nagy tapasztalattal rendelkező vállalkozások tudnak fennmaradni. Egy tévéműsor elkészíttetése többszáz millió forint, amit a csatornáknak kell kockáztatniuk, így biztosra kell menniük, hogy a produkció minősége megfelelő lesz. A csatornák nem csak anyagi, de presztízs kockázatot is vállalnak, hiszen a néző a műsorokat az adott csatornával azonosítják, ezért olyan nagy a műsorgyártó felelőssége – tette hozzá-

A siker zálogaként említette a profi kollégából álló stábot, akik saját területük elismert szakértői, lefedik a gyártás teljes spektrumát. A televíziós szakma legprofibb partnerei biztosítanak mindent, a díszlet és műszaki tervezéstől a kivitelezésen át az utómunkálatokig – fejtette ki a társtulajdonos. Az egyik legnagyobb eredménynek nevezte, hogy az egész szakmában a Show & Game-nél a legkisebb a fluktuáció. „Rengeteg munkatársunk van, akivel 20 éve, a cég megalakulása óta együtt dolgozunk, mi több ezek közül sokakkal már azt megelőzően is kollegiális vagy baráti kapcsolatban álltunk” - mondta.

Arról is beszélt, hogy Magyarországon irreálisan magas, 100 felett van a magyar nyelven sugárzó televízió csatornák száma, ebben az USA után Magyarország toplistás a világban a lakosság arányában. A tévénézéssel töltött percek száma is nagyon nagy, Dél-Amerikában töltenek csak több időt a tv előtt, mint nálunk. Megemlítette azt is, hogy a televíziózási szokások változnak. Hangsúlyozta ugyanakkor „tartalom előállító cég vagyunk, körülöttünk változhat, hogy a tartalmakat milyen platformon juttatjuk el a nézőkhöz, de tartalom előállításra szükség volt, van és lesz”. Érdekességként megemlítette, hogy kaptak már megrendelést Tik Tok tartalom gyártására is.

Felidézte, hogy több mint 10 éve az Antenna Hungária szervezett a televíziózás jövőjéről egy konferenciát, amikor még csak beszéltek arról, hogy milyen lesz, ha majd jönnek a streaming-szolgáltatók befellegzik-e a televíziózásnak. „Akkor is azt mondtam és máig is tartom, a televíziónak mindig is van és mindig is lesz jövője”.  Élő show-kat az emberek élőben szeretnek nézni, ez a varázsa nem múlik el – mondta. Ráadásul minden csatornát a saját gyártású műsorai alapján azonosítanak be az nézők. Ez egy drágább műfaj, mint filmet venni, de míg pl. a filmes jogokat egy-két vetítésre veszik csak meg a csatornák, a saját gyártású tartalom jogai örökre ott marad azon a csatornán. Ez köti össze a csatornát a nézővel – szögezte le.

Závodszky Zoltán szerint ugyanakkor a klasszikus napi sorozatok ideje elmúlt, ezért hagytak fel vele a csatornák. Most a mini, 8-10 részes sorozatok népszerűek. A napi sorozatok nem szűntek meg, csak a stúdióban gyártott szappanoperákat váltották fel a külső helyszínes fikciós sorozatok.

Koós György rendező-producer, a cég társtulajdonosa az egyes műsorokon keresztül mutatta be a cég sokszínűségét. Elmondta, a szórakoztatás, a játékshow-k, a talk show-k, a vígjátékok, a reality, gasztro műsorok, életmód, és a napi szappansorozatok is szerepelnek a cég két évtizedes portfóliójában, ezekből eddig több mint 5500 órányi minőségi műsort készítettek. Koós György szerint legalább egy-két műsorunkat valószínűleg mindenki látott már, hisz a cégük jegyezte például a Jóban Rosszbant, de számos vetélkedő és zenés show jelenlegi vagy korábbi évada is fűződik a nevükhöz, többek között az Áll az alku, Maradj talpon!, A Kocka, az Észbontók, Az ének iskolája, A Nagy Duett, vagy a Csináljuk a fesztivált. „Mi fejlesztettük ki és gyártottuk a Virtuózokat is és a Dalt is” – tette hozzá. Sőt cégünk gyártotta a hazai piac első gastro-reality-jét, a Masterchef-et a Viasatra.  Nagy tapasztalattal rendelkezünk mind a nemzetközi formátumokra épülő produkciókban, mind a saját formátumok fejlesztésében és létrehozásában. A fő piac Magyarország, jelenleg 3 országos csatornán vagyunk folyamatosan jelen, de Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában és Szlovéniában is készítjük a Virtuózok produkció arra az országra szánt mutációját. Az általunk megvásárolt Város vs. Vidék licenszét is tervezzük értékesíteni a környező országokban és megjegyezte, hogy a korábbi években Magyarországon kívül értékesítették már a saját fejlesztésű Legendát, a Honfoglalót és az Észbontókat is.

 

Arról is beszélt, hogy az általuk fejlesztett televízióműsorokból saját költségre gyártanak pilot adásokat, mert így nagyobb eséllyel tudják értékesíteni azokat. „Folyamatosan monitorozzuk a nemzetközi műsorokat és saját fejlesztésű műsorokon is dolgozunk” – tette hozzá.

A legnézettebb műsoraink közé tartozott a Jakupcsek show, a Dalnokok ligája, az Áll az alku, a Maradj Talpon, A Dal, a Jóban Rosszban, Nagy Duett, de korábban a Csináljuk a Fesztivált vagy az Ének Iskolája is mind az adott csatornák emblematikus műsorai voltak a maguk idejében. De nem csak a nézettség az egyetlen mérőszáma a sikernek, hiszen a Mindentudás Egyeteme vagy a Virtuózok pl. nyilván nem vetekedhetett nézettségben a szórakoztató műsorokéval, de ismertsége, pozitív visszajelzései és a tudomány vagy a komolyzene népszerűsítésében kifejtett hatása kiemelkedő volt - hangsúlyozta Koós György.

A népszerű rendező szerint mindig meg kell újulni, és a világot kell figyelni. Ezért járunk rendszeresen Cannes-ba a világ egyik legnagyobb televíziós vásárára, MIPTV-re, és minden évben szervezünk egy-egy tanulmányutat. Ilyenen láttuk meg például Angliában a Kockát, aminek aztán nálunk is nagy sikere volt. A Város vs. Vidék (City vs. Country) licenszét pedig Cannes-ban vettük meg Közép-Európára.

Oláh Károly producer, a Show & Game társtulajdonosa hozzátette, hogy az elmúlt évtizedek egyik legösszetettebb televíziós műsora gyártási szempontból a nemzetközi Virtuózok V4+. Öt országból érkeztek a gyerekek, akik öt különböző nyelven beszéltek. Állt mellettük egy lengyel és egy német anyanyelvű műsorvezető és az ötfős zsűri minden tagja más országból érkezett. Ez azt jelentette, hogy a műsort úgy vettük fel, hogy a műsor felvételén 6 nyelven folyt szinkrontolmácsolás, hogy mindenki mindenkivel szót tudjon érteni. Ez egészen elképesztő előkészítést és szervezést igényel - mondta a producer, megjegyezve, hogy ehhez képest annak az összehangolása, hogy ez a rengeteg ember mikor milyen országból, milyen közlekedési eszközzel érkezik, szinte már ujjgyakorlat.

A szakmában a váratlan kihívásokra is profi módon kell reagálni, hangsúlyozta és példaként elmondta, amikor a pandémia alatt kellett forgatniuk, külön szakértőt kellett felkérniük annak megtervezésére, hogy hogyan tudják a munkát elvégezni változatlan végeredmény mellett, de úgy, hogy a stábban dolgozó 120 ember kontaktusszámát a minimálisra csökkentsék és szigorúan szabályozzák, hogy ki kivel találkozhat a forgatás közben. „Ez egy olyan új terület volt, amiben még a sokat látott gyártási szakembereknek sem volt tapasztalata”.

Oláh Károly arról is beszélt, hogy az általuk gyártott műsorok döntő többsége nagy költségvetésű, főműsoridős produkció. A jelenlegi munkák közül kiemelte, hogy most fejeződött be a Város vs. Vidék műsorsorozat. zajlik az Észbontók 11. évadának előkészítése, közben zajlanak a Virtuózok V4+ utómunkálatai - a Virtuózok nemzetközi évada 5 országban kerül képernyőre egy időben- és mindkét műsor novemberben kerül majd képernyőre.

A siker egyetlen produkciónál sem borítékolható, gyakran érik pozitív, meg persze negatív meglepetések is a készítőket – hívta fel a figyelmet Oláh Károly. Példaként említette, hogy a Maradj Talpon nagyon újszerű formátum volt, amikor megvásárolták a licenszét és „lássuk be, nem túl bonyolult a szerkezete, viszont a végkimenetele biztos, majdnem mindenki leesik”. De mint mondta, ezt a momentumot a nézők hosszú ideig nem tudták megunni. A saját fejlesztésű Észbontók pedig a magyar piacon a nem licensz műsorok közül a leghosszabb ideje van folyamatosan és sikerrel képernyőn.

Volt egy olyan szombat esténk, amikor a magyar televíziósásban egyedülálló módon egy időben két csatornán futott saját gyártású élő show műsor, a TV2-n a Nagy Duett, a közmédián pedig a Dal élő adása. És ez nem akármilyen logisztikát igényelt, de szerencsére sikerrel megugrottuk ezt a feladatot is – hangsúlyozta Oláh Károly. A szakember szerint vannak visszatérő korszakok a televíziózásban. Volt olyan időszak, amikor a humoros műsorok nagyon népszerűek voltak, majd mindenki kvíz műsort akart, később jöttek a realityk. Most a nagy táncos, éneklős, átalakulós, és a főzős műsorok divatját éljük – összegzett.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.