Jó a repohár, de rendezni kell a körülötte kialakult összevisszaságot

Jó a repohár, de rendezni kell a körülötte kialakult összevisszaságot

friss
PUBLIKÁLÁS: 2022. augusztus 19. 11:56
Legyen egységes repohár visszaváltási rendszer, a vendégek a leadott repoharak után kapják vissza a pénzüket! A BKIK és a Zöld Követ Egyesület közös felhívása a repohár visszaváltása körüli anomáliák megszüntetése érdekében.

A repohár több mint egy évtizeddel ezelőtti bevezetése kétségtelenül az egyik legnépszerűbb zöld újítás volt az egyszer használatos műanyagok visszaszorításának területén. A repohár, vagyis az újratölthető, visszaváltható poharak széles körben való felhasználása jelentős mértékben csökkentheti a környezetszennyezést, éppen ezért a repohár használatának minél szélesebb körben való használata, népszerűsítése közös érdekünk.

Ugyanakkor a repohár visszaváltásának feltételeiként jó néhány vendéglátó és szórakozóhelyeken olyan körülményeket teremtenek a repoharat választó vendégek számára, amely ezt a nagyon hasznos, a környezetvédelemre fókuszáló gyakorlatot megnehezíti, sőt vissza is szorítja. A jelenlegi alkalmazott token-rendszeren alapuló visszaváltás ugyanis nem ügyel arra, hogy a repoharak a vásárlás helyétől függetlenül egyéb, szintén repoharat kínáló vendéglátóhelyeken is visszaválthatóak legyenek. Magyarul a repoharat kínáló vendéglátóhelyek csak az általuk kibocsátott tokenek alapján váltják vissza a poharakat. Így a vendégeknek olykor 4-5 tokennel felszerelkezve kellene készülnie erre a lehetőségre– de ez a mindennapokban elsikkad, nem megvalósítható gyakorlat. A repohár a vendégek „nyakán” marad, vagy a kapott tokennel nem tud újat kiváltani - így a repohár rendszere csak részben tölti be eredeti célját.

Ez alkalmanként többszáz forint bukás is lehet, és a repoharat választó vendégek joggal sérelmezik ezt. Hiszen a fesztiváloktól eltekintve, ahol esetleg szívesen viszik haza a fesztiválozók az adott fesztiválra logózott repoharat – a vendéglátóhelyeken váltott repoharakat nem feltétlenül akarják „megvásárolni”. Ez a gyakorlat nem csak szembemegy a környezetvédelmi célokkal, - hiszen nem a műanyag poharak otthoni halmozása a cél - de nem is etikus magatartás. Az eredeti cél alapján a vendégek a repohár választásával teszik le a voksukat a környezetvédelem mellett, ám joggal érzik megvezetve, megkárosítva magukat akkor, ha a repohár, mint zöld gyakorlat nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, mert a repoharat kínáló egységek között nincs összhang. 

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Zöld Követ Egyesület közös erővel hívja fel a figyelmet a repohár visszaváltásának visszásságaira. Kezdeményezik a visszaváltást elősegítő egységes gyakorlat (akár egységes, összehangolt tokenrendszer, akár közös applikáció) kialakítását, valamint szorgalmazzák, hogy a repoharat választó vendégek kapják vissza a repohár ellenértékét. Egyetlen vendéglátóhely se kényszeríthesse a repoharat választó vendéget a pohár megvásárlására! A vendégek kapják vissza a csak bizonyos időre „megváltott” repoharak után lerakott pénzüket, illetve kerüljön kialakításra egy olyan visszaváltási (token-rendszer), amely elősegíti a repoharak begyűjtését, visszaváltását vagy új pohár kiváltását – akár másik, szintén repoharat kínáló vendéglátó, szórakozóhelyen!

A BKIK és a Zöld Követ Egyesület közös gondolkodásra hívja az ügyben érintetteket, mivel a szektor önszabályozó megoldása lenne a legjobb megoldás. A piaci önszabályozó megoldás mielőbbi kidolgozása érdekében a BKIK és a Zöld Követ Egyesület felajánlja a koordináló szerep elvégzését, és infrastruktúra biztosítását az egyeztetések lebonyolításához. Ugyanakkor fontos előre hangsúlyozni, hogy ennek esetleges sikertelensége vagy jelentős elhúzódása esetén az állami szabályozás kezdeményezése marad csak eszközül a probléma megoldására!

Az egyeztetéseken való részvételhez jelentkezni a [email protected] email címen lehet.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.