FÖLD

Borzasztó felfedezés: így fog elpusztulni a Föld

2022. január 17. hétfő 21:00

A svájci ETH Zürich bolgyókutatója, Motohiko Murakami annak az ásványi anyagnak egyetlen kristályát tanulmányozta, amely a mai ismeretek szerint messze a leggyakoribb ásvány a föld mélyén, mégis csak egyetlen egyszer sikerült közvetlenül megfigyelni, arra is 2014-ig kellett várni.

4,5 milliárd évvel ezelőtt a fiatal Föld felszínét szélsőséges hőmérsékletek uralták, és mély magma-óceán borította. A Föld volt, nemcsak azért válhatott éltető bolygóvá, mert a felszíne megszilárdult és élhetővé hűlt, hanem azért is, mert a magja tovább izzott, és a belsejében lévő hatalmas hőenergia mozgásba hozza a tektonikus lemezeket, és vulkánkitöréseket okoz.

„Eredményeink új fényt vetnek a Föld dinamikájának változására. Arra utalnak, hogy a Föld más kőzetbolygókhoz, például a Merkúrhoz és a Marshoz hasonlóan a vártnál sokkal gyorsabban hűl ki és válik inaktívvá” – nyilatkozta a kutatás vezetője.

A tudósok mindeddig nem tudták, milyen gyorsan hűlt le a Föld, és mennyi időbe telhet, amíg ez a folyamatos lehűlés megállítja a mélyben zajló geológiai folyamatokat.

A kutatók egy pulzáló lézerrel hevítették és helyezték egyre nagyobb nyomás alá a bridgmanite-kristályt, majd megmérték, milyen gyorsan veszíti a hőt. Ebből a mérésből derült ki, hogy az eddig feltételezettnél másfélszeresével nagyobb a hővezető képessége, vagyis a hő a Föld forró magjából jóval gyorsabban halad a hideg földkéreg felé, mint eddig hitték.

Az Earth and Planetary Science Letters folyóiratban megjelent tanulmány új fényt vet a Föld dinamikájának alakulására, de nem tudja pontosan megmondani, mennyi ideig tarthat még a a Föld belsejének vulkanikus tevékenysége. A kutató csapat szerint a földi élet, a bolygó kihűlésétől függetlenül még így is jóval előbb meg fog szűnni.

Ez is érdekelhet

origo.hu

Megdöbbentő videón, ahogy az oroszok lefegyverzik az ukrán neonáci Azov ezredet

vg.hu

Az oroszok megsemmisítettek egy nyugati fegyverszállítmányt

borsonline.hu

A műsorvezetők sem ismertek rá a magyar színészre, így jelent meg a kamerák előtt

vg.hu

Ilyen puszítást végzett a halálos tornádó Németországban

ripost.hu

Friss hír érkezett Korda György és Balázs Klári állapotáról

magyarnemzet.hu

Orbán Viktor szerint nehezebb lesz a tél, mint sokan gondolják

mandiner.hu

Az emberek már verekednek az élelmiszerért

astronet.hu

Napi horoszkóp 2022. május 22.: a Vízöntő Hold sok vidámságot jelez

lakaskultura.hu

Megújult lakás pillanatok alatt, fillérekből? Lehetséges!

borsonline.hu