FÖLD

Borzasztó felfedezés: így fog elpusztulni a Föld

2022. január 17. hétfő 21:00

A svájci ETH Zürich bolgyókutatója, Motohiko Murakami annak az ásványi anyagnak egyetlen kristályát tanulmányozta, amely a mai ismeretek szerint messze a leggyakoribb ásvány a föld mélyén, mégis csak egyetlen egyszer sikerült közvetlenül megfigyelni, arra is 2014-ig kellett várni.

4,5 milliárd évvel ezelőtt a fiatal Föld felszínét szélsőséges hőmérsékletek uralták, és mély magma-óceán borította. A Föld volt, nemcsak azért válhatott éltető bolygóvá, mert a felszíne megszilárdult és élhetővé hűlt, hanem azért is, mert a magja tovább izzott, és a belsejében lévő hatalmas hőenergia mozgásba hozza a tektonikus lemezeket, és vulkánkitöréseket okoz.

„Eredményeink új fényt vetnek a Föld dinamikájának változására. Arra utalnak, hogy a Föld más kőzetbolygókhoz, például a Merkúrhoz és a Marshoz hasonlóan a vártnál sokkal gyorsabban hűl ki és válik inaktívvá” – nyilatkozta a kutatás vezetője.

A tudósok mindeddig nem tudták, milyen gyorsan hűlt le a Föld, és mennyi időbe telhet, amíg ez a folyamatos lehűlés megállítja a mélyben zajló geológiai folyamatokat.

A kutatók egy pulzáló lézerrel hevítették és helyezték egyre nagyobb nyomás alá a bridgmanite-kristályt, majd megmérték, milyen gyorsan veszíti a hőt. Ebből a mérésből derült ki, hogy az eddig feltételezettnél másfélszeresével nagyobb a hővezető képessége, vagyis a hő a Föld forró magjából jóval gyorsabban halad a hideg földkéreg felé, mint eddig hitték.

Az Earth and Planetary Science Letters folyóiratban megjelent tanulmány új fényt vet a Föld dinamikájának alakulására, de nem tudja pontosan megmondani, mennyi ideig tarthat még a a Föld belsejének vulkanikus tevékenysége. A kutató csapat szerint a földi élet, a bolygó kihűlésétől függetlenül még így is jóval előbb meg fog szűnni.

Ez is érdekelhet