Egy telefon eladásánál egyetlen értékesítő sem követel meg a vásárlótól egy bizonyos intelligenciaszintet. Indokolt volna? Sokan bizonyára úgy vélik, igen, mert alaposan megsínyli a közösség, ha csak egyetlen tagja is úgy gondolja, rá nem vonatkoznak az illemszabályok. Márpedig bizonyos konvenciók már a vezetékes telefonok fénykorában is léteztek, ám a mobiltelefonok elterjedése indokolttá tette, hogy a szabályok még részletesebbé váljanak. Nem beszélve az okostelefonokról, amelyek funkciók garmadájával kényeztetik a felhasználót.
Görög Ibolya protokollszakértő szerint akármennyire is meglepő, de bizony egyesek számára még azt is el kell magyarázni, hogy a telefonban bizony illik köszönni, bemutatkozni.
– Nem csak a hívónak, a hívott félnek is azonosítania kell magát, mégpedig azonnal a hallóval való bejelentkezés után. Így hamar kiderül, ha a hívás téves – magyarázta az egyetemi docens. A tanácsadó hozzátette: nincs fontosabb a szemkontaktussal történő beszélgetésnél. Ez azt jelenti, hogy ha egy adott pillanatban valakivel személyesen beszélgetünk, az megelőzi azt az illetőt, aki pont akkor keres telefonon.
– Természetesen előfordulhat, hogy egy nagyon fontos hívást várunk, de ezt illik a személyes beszélgetés elején jelezni. Ha a hívás valóban megérkezik, a beszélgetőpartnerünktől néhány méterre illik eltávolodni. Teljesen váratlanul azonban nem vehetem fel a telefont, mert az olyan, mintha a társamat orrba vágnám – tréfált a szakértő. Az okostelefonok jellemzője, hogy nem csak hanghívásra alkalmasak, hanem írott, például messengerüzenetek küldésére is. Ezek jellemzője, hogy nem tudhatjuk, a címzett mikor kapja meg vagy olvassa el. Az éjszaka aktív embertársaink hajlamosak akár hajnali kettőkor megörvendeztetni ismerőseiket vagy munkahelyi feletteseiket, nem gondolva arra, hogy a rezgő készülék a címzettet és teljes családját felébresztheti. A protokoll-tanácsadó szerint azonban ebben az esetben a küldő nem hibáztatható.
– A mobiltelefonokat bármikor kikapcsolhatjuk, ezért a küldő joggal gondol arra, hogy ha valaki egy időszakban nem szeretne hívásokat vagy üzeneteket fogadni, akkor a készüléket legalább lenémítja. Persze léteznek szakmák, amelyek képviselői sosem kapcsolják ki készüléküket, hiszen elvben bármikor riaszthatónak kell lenniük. Nos, nekik meg kell tanulniuk ezzel együtt élniük. A docens azt is kifejtette, szomorú, de még mindig akadnak, akik színházban vagy moziban sem némítják le a készüléküket, ám szégyenkeznek, ha előadás közben megcsörren a telefonjuk, és a jelen lévő ezer ember rosszallóan néz rájuk.
– Egy olyan esetet is hallottam, hogy egy temetésen csörrent meg a szertartást vezető telefonja. Ezt már kommentálnom sem kell…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.