Sztárkiállítással lepi meg látogatóit a Nemzeti Galéria

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2020. október 13. 17:38

Az absztrakt festészet egyik legnagyobb élő alakja, Sean Scully életművét mutatja be átfogó módon, csaknem száztíz alkotáson keresztül a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Átutazó című kiállítása, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében, írja az MTI.

Magyar Nemzeti Galéria Szöllősi Márton (Rez-hidroxid)/wikipedia

A kiállítás kurátora, Fehér Dávid a nemzetközi léptékben is "a legeslegnagyobbak közé sorolható" művésznek nevezte Sean Scullyt. Ritkán adódik arra lehetőség Magyarországon, hogy egy ilyen kaliberű alkotó munkáiból valódi, a teljes életmű minden fontos műcsoportját bemutató, retrospektív tárlat nyílhasson - tette hozzá.

A kiállítás címe Scully egyik fontos műcsoportjára (Passenger) utal, de felfogható életmetaforaként is, hiszen a művész Írországban született, Angliában töltötte fiatalkorát, az Egyesült Államokban lett elismert alkotó, majd több európai városban is műtermet nyitott.

A kiállítás visszanyúl Scully pályafutásának kezdetéig, bemutatva néhány korai, figurális munkán keresztül a művész útkereséseit. Ezeken a képeken jól végigkövethető Scully festészete, és az a folyamat, ahogyan a figurális ábrázolástól az absztrakt felé fordult.

Sean Scully Pazar felemelkedés (Opulent Ascension, 2019) című szobra a velencei San Giorgio Maggiore templomban Jean-Pierre Dalbéra/wikipedia

A Szuperrácsok műcsoport szigorú szerkesztésmódjában még az ornamentikus és architektonikus hatások dominálnak, Scully pályájában azonban 1981-ben éles fordulat következett be, ekkortól fogva a művész megpróbálja "emberivé tenni a geometriát".

A festő képeinek struktúrája a nyolcvanas évek elejétől oldottabbá vált, ugyanekkor pedig megjelent az erős referencialitás is: festményeit elkezdte gazdag képzőművészeti és irodalmi utalásrendszerre építeni, gyakran egyértelmű metaforákat, illetve parafrázisokat alkotva. Ennek az évtizednek a második fele hozta el a festő számára a nemzetközi áttörést, első fiának halála azonban komor, szinte sivár hangulatú munkákat eredményezett.

A kiállítás kitér Scully és más festők kapcsolatára is, bemutatva, hogy az ír származású alkotó hogyan idézi meg és bontja színfoltokra képein korábbi, emblematikus művészek - mások mellett Bonnard vagy Van Gogh - megoldásait.

Az utóbbi évtizedek termését áttekintő termekben a nyolcvanas évek zaklatottságát felváltó harmónia uralkodik, a Tájvonalak sorozat például a romantikus tájképfestészeti hagyományokkal rokonítható, a Fényarchitektúrák műcsoport pedig az impresszionista és cézanne-i hatásokat viszi tovább.

A Fekete négyzet című festmény egyenesen Sean Scully műterméből érkezett, így a világon még sehol nem találkozhatott vele élőben a közönség.

Valódi szenzációként hatott, mikor kisfia 2009-es születése után Scully az egyik legnagyobb kortárs absztrakt festőként ismét elkezdett figurális munkákat alkotni; ezekből a képekből az utolsó teremben látható válogatás.

A mintegy száztíz Scully-művet bemutató kiállításon a monumentális festmények mellett szerepelnek papírművek, illetve megjelenik egy-egy plasztika és fotó is. A művek értelmezését Sean Scully saját írásai, feljegyzései és vázlatai segítik az MNG A épületében, a 2021 májusáig látható kiállításon.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.