Kié a járda, ha biciklisávot festenek rá?

járda
PUBLIKÁLÁS: 2012. július 31. 20:00
Bringázni jó és egészséges. Csakhogy a járdára terelt kerékpárutak balesetveszélyesek, és folyamatos vitát okoznak. Nem csak ránk jellemző a probléma, Koppenhágában annyira elfajult a helyzet, hogy megalakult a Dán Gyalogosok Szövetsége.
Bors

 

A budapesti Széna téren a zebrán áthaladó gyalogosok csak félve léphetnek a járdára, mert éppen ott kanyarodik egy kerékpársáv. A bringások egy része a legnagyobb csúcsforgalomban is csengetve, bosszankodva hajt az emberek közé.

* Sajnos tömegével sorolhatnánk még az ilyen veszélyes csomópontokat. Utánajártunk, vajon tényleg a gyalogosoknak kell félreugrálni, hogy ne legyenek útban? Kié a járda, ha arra kerékpársáv is fel van festve?

* László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke elmondta: – Az elmúlt 20-30 évben a gyalogosok kárára történt szinte minden közlekedési fejlesztés, a parkolástól a kerékpársávok megoldásáig. Mára ott tartunk, hogy a járdán gyakorlatilag lehetetlen normálisan közlekedni. Az említett csomópont az egyik legrosszabb megoldás, ami létezik. Mi sem örülünk, hogy a járdára terelték a kerékpárosokat, mert ez egy közlekedési eszköz, aminek az úttesten van a helye. A kerékpársávban a járdán is a kerékpárosnak van elsőbbsége, de mindenkinek azt tanítjuk, hogy vendégként viselkedjen. Én magam is lassan közlekedem ott, elnézést kérek, megköszönöm, ha elengednek. Hogy a járdán való biciklizés rossz megoldás, az is mutatja, hogy a kerékpáros balesetek 75 százaléka a zebráról járdára való felhajtáskor történik.

* A Budapesti Közlekedési Központhoz tartozik a kerékpársávok, kerékpárutak kialakítása. Sajnos nem kaptunk választ kérdéseinkre, hogy milyen előzetes vizsgálatok, adatok alapján készülnek a kerékpárutakra, kerékpársávokra az útvonaltervek. Modellezik-e a terveket a gyalogosforgalom változásai alapján a járdára terelt kerékpársávok esetében?

* Megkérdeztünk egy igazságügyi közlekedési szakértőt is, aki elmondta, hogy a szabályokat a biciklisekkel is könnyebb lenne betartatni, ha a kerékpároknak a térfigyelő kamerák által is látható azonosítója lenne. Persze baleset esetén az ez is kevés lehet, szükséges egy speciálisan a kerékpárosok számára kialakított kötelező biztosítási rendszer is.  

 

Tanítják a mazsolát

A Magyar Kerékpárosklub a kevésbé gyakorlott városi bringásoknak rendszeresen tart a forgalomban oktatást. Céljuk, hogy a rutintalanabbak is biztonságosan tudjanak közlekedni a városi utakon. Részletek: https://www.facebook.com/bebiciklizes.  

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.