Bringázni jó és egészséges. Csakhogy a járdára terelt kerékpárutak balesetveszélyesek, és folyamatos vitát okoznak. Nem csak ránk jellemző a probléma, Koppenhágában annyira elfajult a helyzet, hogy megalakult a Dán Gyalogosok Szövetsége.
A budapesti Széna téren a zebrán áthaladó gyalogosok csak félve léphetnek a járdára, mert éppen ott kanyarodik egy kerékpársáv. A bringások egy része a legnagyobb csúcsforgalomban is csengetve, bosszankodva hajt az emberek közé.
* Sajnos tömegével sorolhatnánk még az ilyen veszélyes csomópontokat. Utánajártunk, vajon tényleg a gyalogosoknak kell félreugrálni, hogy ne legyenek útban? Kié a járda, ha arra kerékpársáv is fel van festve?
* László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke elmondta: – Az elmúlt 20-30 évben a gyalogosok kárára történt szinte minden közlekedési fejlesztés, a parkolástól a kerékpársávok megoldásáig. Mára ott tartunk, hogy a járdán gyakorlatilag lehetetlen normálisan közlekedni. Az említett csomópont az egyik legrosszabb megoldás, ami létezik. Mi sem örülünk, hogy a járdára terelték a kerékpárosokat, mert ez egy közlekedési eszköz, aminek az úttesten van a helye. A kerékpársávban a járdán is a kerékpárosnak van elsőbbsége, de mindenkinek azt tanítjuk, hogy vendégként viselkedjen. Én magam is lassan közlekedem ott, elnézést kérek, megköszönöm, ha elengednek. Hogy a járdán való biciklizés rossz megoldás, az is mutatja, hogy a kerékpáros balesetek 75 százaléka a zebráról járdára való felhajtáskor történik.
* A Budapesti Közlekedési Központhoz tartozik a kerékpársávok, kerékpárutak kialakítása. Sajnos nem kaptunk választ kérdéseinkre, hogy milyen előzetes vizsgálatok, adatok alapján készülnek a kerékpárutakra, kerékpársávokra az útvonaltervek. Modellezik-e a terveket a gyalogosforgalom változásai alapján a járdára terelt kerékpársávok esetében?
* Megkérdeztünk egy igazságügyi közlekedési szakértőt is, aki elmondta, hogy a szabályokat a biciklisekkel is könnyebb lenne betartatni, ha a kerékpároknak a térfigyelő kamerák által is látható azonosítója lenne. Persze baleset esetén az ez is kevés lehet, szükséges egy speciálisan a kerékpárosok számára kialakított kötelező biztosítási rendszer is.
Tanítják a mazsolát
A Magyar Kerékpárosklub a kevésbé gyakorlott városi bringásoknak rendszeresen tart a forgalomban oktatást. Céljuk, hogy a rutintalanabbak is biztonságosan tudjanak közlekedni a városi utakon. Részletek: https://www.facebook.com/bebiciklizes.