Az első laoszi vasútvonal, amely a fővárost, Vientiánt köti össze Kunming dél-kínai nagyvárossal, a kínaiak építették. A teljes villamosított vasútvonal 1035 kilométeren halad, melynek laoszi szakasza buján 414 kilométer hosszú, és zöldellő hegyek, illetve dombok között halad végig. A vonalon 75 alagutat és 167 hidat építettek az öt éve kezdődött beruházás során - olvasható az MTI hírében.
A 7,2 millió lakosú kommunista országban eddig mindössze négy kilométernyi vasúti vágány létezett.
Az 5,9 milliárd dollárból, főleg kínai hitelből létesült vasutat a kínai sajtóban nagysebességű vonalként írják le, de az elegáns, kínai gyártmányú piros-kék-fehér szupervonatok, amelyek odahaza 320 kilométeres sebességgel száguldnak, Laoszban csak 160 kilométeres sebességgel haladnak.
A gyorsan fejlődő, de még mindig szegény délkelet-ázsiai ország első vasútját december 2-án, egy buddhista ceremónia során áldották meg, Phankham Viphavanh miniszterelnök hétszer kongatott meg egy gongot, hogy az szerencsét hozzon az új vasútnak.
A kínai-laoszi "szupervasúton" 10 óra alatt lehet eljutni Kunmingból Vientiánba, de a koronavírus-járvány miatt elrendelt utazási korlátozások ideje alatt csak tehervonatok közlekednek rajta. Az első szerelvény pénteken délután indult el Kínába a laoszi fővárosból, főleg egy kínai-laoszi vegyesvállalat által kitermelt műtrágya-alapanyagokkal és gumiipari termékekkel megrakott vagonokkal.
Kína tervei szerint az "új selyemút" részét képező vasútvonalat Thaiföldön és Szingapúron át meghosszabbítják egészen Szingapúrig. Kínai kivitelezők már építik a Bangkok és a laoszi határon fekvő Nong Khai közti nagysebességű vasutat, amely 2028-ra készülhet el a tervek szerint.
A Laoszban mindössze 21 állomással rendelkező vasút azért épült, hogy Kína gyorsan elérhessen külföldi kikötőket. Ahhoz, hogy a laoszi földművesek eljuttathassák termékeiket a piacokra, több megállóra lenne szükség - nyilatkozta az AP-nek Scott Morris, a washingtoni Center for Global Development munkatársa. Szerinte vitathatatlanok a vasútvonal előnyei Kína és talán más országok számára is, de "nehéz megállapítani, mi is pontosan a gazdasági haszna Laosz számára".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.