70 méter mélyre fúrnak le Budapest legújabb alagútjához

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2021. április 14. 18:29

A Közvágóhíd és a Kálvin tér között tervezett mélyalagút terveinek elkészítéséhez 93 helyszínen kezd próbafúrásos talajvizsgálatokba a Budapest Fejlesztési Központ – elsőként a Kálvin téren indult meg a munka. Az alagút nyomvonala most vált véglegessé, és a Nemzeti Múzeum előtt 70 méter mélyre fúrtak le, hogy pontos talajmintához jussanak. A következő hetekben a további 92 helyszínen indulnak munkák.

Budapest, metró, hév, alagút, fúrás, minta Forrás: facebook.com/vitezydavid

A mélyalagút annak a fejlesztésnek a része, melynek keretében a ráckevei H6-os és a csepeli H7-es hévet is felújítják és meghosszabbítják a Kálvin térig. A hévek metróként süllyednének a föld alá a Közvágóhíd térségében, és három állomást érintve közösen futnának a föld alatt a tervezett 5-ös metróval. A járművek a Közvágóhídnál a Déli Körvasút új állomásához, az 1-es, 2-es és 24-es villamosokhoz kapcsolódnak majd, a Boráros téren a nagykörúti villamosokra kínálnak átszállást, a Kálvin téren elérik a 3-as és 4-es metrót, illetve több felszíni járatot.

A hévprojekt fúrópajzzsal fúrt alagúti szakasza a Közvágóhíd állomással kezdődik. Az alagút ezen a szakaszon mintegy 20 méter mélyen indul majd a belváros felé, lassan ereszkedve lefelé a Boráros tér állomásig, ahol 25 méter mélyen fog haladni. A Boráros tér után az alagút hirtelen süllyedni kezd egészen 50 méter mélységig, hogy biztonságosan elérje a Kálvin teret, és itt a meglévő M3 és M4 metrók állomásai alá fusson be. Az alagút a Kálvin tér után még 500 méter hosszon fut majd az ELTE alatti végéig. Ide, a kihúzóvágányra fognak a hévszerelvények beállni, mielőtt visszafordulnak – az utasok itt már nem lehetnek majd a vonaton, legalábbis addig, amíg a vonal nem folytatódik északra, Óbuda felé, hogy az 5-ös metró távlati terve szerint ott majd egy észak-déli regionális gyorsvasútként egyesüljön a H5-ös szentendrei hévvel.

Városi környezetben az alagútépítők sok kihívással néznek szembe: az alagút feletti talajréteg vastagsága, a változó talajviszonyok, a talajban előforduló talajvíz olyan körülmények, amelyek közvetlenül befolyásolják az alagútépítés módját. Ráadásul mindezt úgy kell végrehajtani, hogy közben meg kell óvni a meglévő épületeket, műemlékeket, csatornákat, villamos, víz- és gázvezetékeket, távközlési kábeleket (azaz a közműveket). Az építkezés teljesen átalakítja a felszíni közlekedést, alapvetően változtatja meg az emberek mindennapjait. A H6/H7 hév alagútja fúrópajzzsal fog készülni. Az alagútfúró pajzs alkalmazásának legfőbb előnye, hogy a felszín legkisebb zavarása mellett, közmű érintése nélkül, gyorsan, biztonságosan tud a talajban előrejutni.

Forrás: facebook.com/vitezydavid

Mivel az alagút változatos talajkörnyezetben épül majd, tervezéséhez szükséges minél több információt begyűjteni a környezetről. Ez ún. geotechnikai feltárásokkal (fúrásokkal, szondázásokkal) lehetséges. Ezek a feltárások a mérnökök számára szolgáltatnak nélkülözhetetlen információkat a tervezéshez. A feltárásokat előre meghatározott helyeken készítik, az alagút teljes hossza mentén. A fúrások a Kálvin tér környezetében akár 65-70 méter mélységig is lehatolnak, ennek nyomán megismerhetők a különböző földtani korokban települt geológiai képződmények.

A feltárásokat napközben készítik egy teherautóra szerelt fúrógéppel. A nagy mélységek miatt egy helyszínen több napot is eltöltenek. A készülő vizsgálatokból vett talajmintákon laboratóriumban számos mechanikai vizsgálatot végeznek, ezek eredményei alapján a tervezők meg tudják határozni az alagútépítés technológiáját, az építendő szerkezetek méreteit. A fúrások során nyert talajmintákból megállapítható az adott helyszínre jellemző talajrétegződés, az egyes talajrétegek típusa (agyag, homok, kavics, márga stb.). A talajmintákon elvégzett laborvizsgálatok segítségével pedig megállapíthatóak az egyes tajrétegek fizikai jellemzői (szilárdsági paraméterek, alakváltozási paraméterek, vízáteresztés stb.), ezek nélkülözhetetlen alapadatok a tervezés során elkészítendő számításokhoz, az építés számítógépes modellezéséhez - számolt be részletesen a munkafázisokról Vitézy Dávid a Facebook-oldalán, ahol további képek is láthatók.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.