Aktuális

Kiderült: nem tenne csodát a városban a sebességcsökkentés

Bors

Létrehozva: 2021.04.03.

Ha a nagyvárosokban 50 kilométer/óráról 30-ra változna a sebességhatár, az nem csökkentené a levegő- és zajszennyezést.

Forrás: MTI

A hazai nagyvárosok, elsősorban Budapest közlekedési terheltsége az elmúlt évtizedekben jelentősen emelkedett, ezzel együtt a környezetszennyezés, a levegő- és zajszennyezettség is jelentős mértékben nőtt. Az érintettek folyamatosan keresik a megoldást, miként lehetne csökkenteni ezeket a hatásokat, és a pandémia előtt gyakran lehetett hallani, hogy a megengedett sebességet 50-ről 30-ra mérsékelnék. A döntést ugyan egyelőre elhalasztották, de nem került le a napirendről.

Tanulmány készült

A témáról sokan fejtették már ki a véleményüket, mind a pártolók, mind az ellenzők oldaláról, most azonban megjelent egy tanulmány, amelyet a Műegyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának munkatársai csináltak, modellezve az esetleges korlátozás hatásait.
A közlekedés egy na­gyon összetett, komplex rendszer, így nehéz olyan döntést hozni, amely minden szempontból pozitív eredményt hozna. A fő­város célja a biztonságosabb közlekedés, a légszennyezés csökkentése, és ezzel együtt az alternatív közlekedési módok, mint a gyaloglás vagy a kerékpározás előtérbe helyezése.
A tanulmányhoz egy számítógépes forgalomszimulátort használtak.

Meglepő eredmény

Két útszakaszt vizsgáltak három forgalomsűrűség mellett, és a megadott paraméterek alapján az látszik, hogy a lassított forgalommal az üzemanyag-fogyasztás, ezzel együtt az emisszió is növekszik, de a hosszabb menetidő mellett na­gyobb a zajszennyezés is. Természetesnek tűnik, és érveltek is vele sokan, hogy kisebb sebesség mellett kevesebbet fogyasztanak és szennyeznek majd a járművek, ám a körülmények miatt a tanulmány mást mutat.

Ennek persze megvan az oka: bár azt hihetnénk, hogy alacsonyabb sebesség mellett az autó kevesebbet fogyaszt, ami részben igaz, de a lassabb haladás miatt ezt hosszabb ideig teszi egy adott útvonalon, ráadásul a benzinmotoros autóknál olyan rossz, alacsony hatásfokú fordulatszám-tartományban kell üzemelnie a motornak, hogy az üzemanyag elégetése sem olyan tökéletes. Arról nem is beszélve, hogy folyamatosan 30-as sebességgel menni szinte lehetetlen. A lassabb haladás miatt a lámpáknál való álldogálás is fokozódik, és persze több indulással – ezáltal magasabb fogyasztással – is kell számolni. 

A tömegközlekedést is figyelembe kell venni

Persze mondhatnák, hogy a lámpákat át kell állítani erre a tempóra. De visszautalva arra, hogy a közlekedés egy komplex rendszer, amelyben a tömegközlekedési járművek is benne vannak, és velük is össze kell hangolni a ritmust, ez nem is olyan könnyű. Ráadásul a teljes menetrendet át kellene írni a hosszabb menetidők miatt, több járműre lenne szükség az azonos szolgáltatáshoz (mivel a buszok hosszabb ideig vannak lekötve egy fordulóban), szóval nehéz olyan beállítást találni, ami a közlekedés minden résztvevőjének – a főútvonalnak, a kötött pályás forgalomnak, a keresztirányú forgalomnak – előnyös.

A súlyos sérülések száma visszaszorulna

Egy sebességcsökkentésnek persze vitathatatlanul nagy előnye lenne a közlekedésbiztonság javulása, a kevesebb súlyos személyi sérülés, akár halálos baleset. Viszont a lassabb tempónál alkalmazott rövidebb követési távolsággal a koccanások száma emelkedhet.
Mindezek alapján a szakértők remélik, hogy egy területi alapú rendszer kerülhet kidolgozásra, ahol az adott városrészek környezeti lehetőségeit figyelembe véve határozzák majd meg a maximális sebességet.

Ez is érdekelhet

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17140396_auto_resized.jpg
origo.hu

Haalandot keresik, Ancelotti szemöldöke legyőzte Guardiolát - mutatjuk a legjobb BL-negyeddöntős mémeket

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27196_resized.jpg?avcount=1713475509
origo.hu

Spontán öngyulladás: minden magyarázat nélkül gyulladt fel több ember

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17136775_auto_resized.jpg
mindmegette.hu

Megdöbbensz, ezért kérik el a személyidet ha az Aldiban vásárolsz

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17141496_auto_resized.jpg
vg.hu

Hiába adna egy magyar cég havi 600–700 ezer nettót, nincs jelentkező az állásra

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17140991_auto_resized.jpg
ripost.hu

Nem hiszed el, miből él most Klapka György lánya

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17139532_auto_resized.jpg
vg.hu

Csupán milliméterek választják el Iránt az atomfegyvertől

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27195_resized.jpg?avcount=1713475509
origo.hu

Elképesztő dolgok történtek a római bordélyházakban

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17135104_auto_resized.jpg
astronet.hu

Ennek a 4 csillagjegynek bőséget hoz a Bika hava

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27151_resized.jpg?avcount=1713475509
she.life.hu

A hajszolt életvitel nem lehet kifogás, vedd komolyan a vashiányt (hirdetés)

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/27156_resized.jpg?avcount=1713475509
videa.hu

Káposztás kofta, sült szeretetgolyók fűszeres paradicsommártásban -receptvideó (hirdetés)

https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17142175_auto_resized.jpg
borsonline.hu

Visszatért a színpadra a Nemzeti Színház lebénult művésze

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

https://cdn.borsonline.hu/2024/04/mSts2k-JQqRYODCdW16d4eqJA9FMyXwYmZjTAbujoAc/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzU0ZWEyYWViNjJmOTRhMzZhN2VhOTU0NWViNDI3MjJh.jpg
Megindító

„A szemeim előtt hunyt el” – kisfia 5. születésnapján halt meg Luca

https://cdn.borsonline.hu/2024/04/JIJelZCZnGCtu6W-rcfNnVOo_DQavFwenPnAqUoGoHU/fill/550/310/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2Q5MmFmZDE3ZjY1NDQ5YzFhYWNlOGY4NDc5ZGZkNDlm.jpg
Dráma

Visszatért a színpadra a Nemzeti Színház lebénult művésze