A húsvéti locsolkodás hagyománya a pogány tavaszünnep, az ókori Róma Lupercalia fesztiváljának része volt. Ezen az ünnepen a férfiak vízzel öntözték a hölgyeket, hogy biztosítsák a termékenységet.
A keresztény hagyomány szerint a húsvéti locsolkodás eredete Jézus feltámadásának történetéhez kapcsolódik. A hírnökök vízzel locsolták az asszonyokat, akik elsőként találkoztak az üres sírral, majd hirdettek a feltámadást.
Mások szerint a hagyomány a fiatalok közötti udvarlási szokásból alakult ki. A fiúk locsolással fejezték ki a lányok iránti tiszteletüket, és a vízpermet segítségével védették meg őket a rossz szerencsétől és a betegségektől.
A húsvéti locsolkodás a középkori Európában terjedt el először. Akkoriban a tavasz kezdetét jelentette, és az emberek a természet újjászületését ünnepelték vele. A falvakban és városokban az emberek vízzel öntözték egymást, hogy megünnepeljék a tavasz beköszöntét.
Egyes régiókban a locsolás az árvízzel hozható párhuzamba, persze csakis jó értelemben. A férfiak azért locsolták a hölgyeket, hogy kapcsolatuk a következő évben is folytatódjon, valamint a zúduló víz termékenységet hozzon.
A keresztény miséken is jelen szokott lenni a locsolás. Az egyházban az általános szokás az volt, hogy a hívek fröcsköléssel köszöntötték egymást a húsvéti miséken, és ezzel kifejezték a feltámadás örömét és a megtisztulás szimbolikus jelentőségét.
Bármilyen forrást is olvasunk, a lányokra vizet öntő férfiakat mindig a jószándék vezérli, azonban ezért nem minden nő annyira hálás. Valljuk be, van benne némi igazság, hogy nem feltétlenül esik jól a jéghideg víz a nyakunkba. Pontosan ezért találták ki a nők, hogy legyen egy úgynevezett „húsvéti visszalocsolás” is, amikor ők látogatják meg a legényeket, és öntik le őket jó alaposan jeges vízzel.
Most már a férfiak kicsit kedvesebb módját választják a locsolásnak, ugyanis a jéghideg vödör víz helyett egy kis parfümöt szoktunk kapni. A kedves gesztust festett tojással vagy olykor némi zsebpénzzel szokás jutalmazni.
Ahogy a karácsonynak a fenyőfa, úgy a húsvétnak a tojás a szimbóluma. De miért? A kereszténység előtt a pogányok ilyenkor a tavasz újjászületését ünnepelték, amikor a növények és virágok újra életre kelnek a hideg után. A tojás ekkor a termékenységet testesítette meg, így alakult ki, hogy a hölgyek ezzel ajándékozták meg a férfiakat.
A piros tojást már jóval a húsvét előtt is használták. Az egyiptomi kultúrában a termékenység istennőjét köszöntötték piros tojással, valószínűleg innen ered a tojás szimbólum is. A keresztény legenda szerint, amikor Jézust megfeszítették, akkor egy nő tojásokkal a kezében állt a kereszt alatt. Krisztus lehulló vére befogta ezeket tojásokat, így lett az újjászületés és feltámadás jelképe a piros tojás.
Igen összeférhetetlennek tűnik a kép, ha jobban belegondolunk: nyúl és tojás? Pedig valójában nem az! A nyúl, pont úgy, mint a tojás a termékenység jelképe volt régi korokban. Bár ez az állat valójában nem tud tojni, mégis sokszor emlegették őket együtt. Ennek oka a mezei nyulak lehetnek, akik nem üregben hozzák világra utódaikat, hanem fészkekben, amelyek meglehetősen hasonlítanak a madarakéhoz.
Bár ez inkább mesének hangzik, de vannak, akik arra esküsznek, hogy a nyuszi húsvéti mivolta egy véletlen esetből ered. Németországban a földművesek gyöngytyúkot adtak földesuruknak ajándékba húsvétkor. Az állatot németül „Haselhuhn”-nak hívják, amit a szlengben csak „Hasel”-ként használnak. A kavarodás ott kezdődött, hogy a nyúl pedig a német nyelvben „Hase”. Ez alapján valószínűleg egy félrehallásból keletkezett a húsvéti nyuszi.
A bárány a legősibb és a legelterjedtebb húsvéti jelkép, Jézust jelenti. Kapcsolatba hozható azzal a vallási tétellel, miszerint Jézus Krisztus áldozati bárányként halt kereszthalált az emberiség megváltásáért. Ezért nevezik őt a mai napig Isten bárányának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.