Fontos változás jöhet Magyarországon az elektromos rollerek miatt

KRESZ
PUBLIKÁLÁS: 2023. március 27. 15:30
A tervezet már elkészült.
LA

Az elektromos rollerekre vonatkozó KRESZ-módosítás szerint a 25 kilométer/órás végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, az ennél gyorsabbak pedig segédmotoros kerékpárnak. A tervezet elkészült, és átkerült a Lázár János vezette közlekedési minisztériumhoz – mondta a Magyar Nemzetnek Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár.

Fotó: MTI

Az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozás illeszkedni fog az uniós nagyvárosokban már életbe lépett formulához.

A huszonöt kilométer/órás végsebességű elektromos rollerekre, elektromos kerékpárokra ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Jelenleg Európában így van mindenhol, mi ezt követjük

 – emelte ki Révész Máriusz. Ezek a szabályok a kis sebességű e-rollerekre, segwayekre és a rollermegosztó szolgáltatások eszközeire vonatkoznak. A gyors rollerek más szabályozás alá esnek: ha a jármű végsebessége meghaladja a 25 kilométer/órát, már segédmotoros kerékpárnak minősül majd.

– Ha az összes elektromos rollert segédmotoros kerékpárnak minősítenénk át, akkor a rollermegosztó cégek lehúzhatnák a rolót. A segédmotoros kerékpár használatához kötelező a bukósisak, viszont a rollerezők közül senki sem hord ilyen védőeszközt. Tehát azoknál a rollereknél, ahol 25 kilométer/óra sebességnél gyárilag lekapcsol a motor, egységesen az unióban kerékpárokra vonatkozó szabályozás van érvényben – magyarázta Révész Máriusz, aki hangsúlyozta, hogy Magyarország a többi uniós tagállam példáját követi.

Már az általános iskolában oktatnák a KRESZ-t

Révész Máriusz kitért arra is, hogy a kerékpárosok nyolcvan százalékának van jogosítványa is, a balesetek többségét pedig a szabályok be nem tartása okozza. Általában a fiatal, kiskorú kerékpárosok és rolleresek nem ismerik a KRESZ-t, de ők vannak kevesebben. Révész Máriusz szerint a közlekedési morál megváltoztatására lenne leginkább szükség, mert Magyarország az egyik olyan uniós tagország, ahol a legmagasabb a közúti halálozás.

– Célszerű lenne bevezetni az általános iskolákban a közlekedési alapvizsgát. Azt szeretnénk, ha az európai nagyvárosokhoz hasonlóan a gyerekek még 12 éves koruk előtt levizsgáznának – mondta az államtitkár. – Mindezt előremozdítaná, ha a gyerekek közlekedési alapvizsgát tehetnének, ami hozzájárulna ahhoz, hogy a következő generáció normálisabban közlekedjen.

 

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.