Magyar szoftverrel szerelik fel a világ önvezető autóit

automata
PUBLIKÁLÁS: 2023. január 23. 19:00
Egy fővárosi vállalkozás nem kisebb fába vágta a fejszéjét, minthogy önvezető autóknak gyártsanak különböző programokat. A céget most felvásárolta a világ egyik vezető autóipari vállalata, így néhány év múlva már a legismertebb márkákban is magyar szoftverek felelnek az önvezető autók biztonságáért.
BGA

Létezik hazánkban, a főváros második kerületében egy cég, amelynek nevét mostmár az egész világ ismeri. Az aiMotive első olvasatra nem biztos, hogy ismerősen hangzik, de hamarosan a legtöbb autógyártó az ő szoftvereiket fogja használni, ha önvezető autókról lesz szó. A Borsnak Boda Bence, az aiMotive marketing- és kommunikációs menedzsere árulta el a kulisszatitkokat.

Kishonti László (balra), az aiMotive alapítója, Boda Bence (jobbra) a cég marketingmenedzsere
Kishonti László (balra) a cég alapítója, Boda Bence (jobbra) marketing- és kommunikációs menedzser Fotó: aiMotive

Mobiloktól az autókig

A cég alapítója, Kishonti László korábbi vállalkozásában mobiltelefonokban használt chipeket tesztelt, majd egy nemzetközi projekt alatt jutott eszébe, hogy a telefonoknál tapasztalt folyamat, miszerint a szoftver szerepe egyre fontosabb lett, az autóknál is le fog előbb-utóbb játszódni.

– Akik akkor vele dolgoztak, azoknál megvolt a kellő szakértelem, ezért fordultunk a sofőrt segítő és önvezető szoftverek fejlesztése felé, amiből később az aiMotive kialakult - kezdte a Borsnak Boda Bence. A vállalkozás célkitűzése az volt, hogy az autókba épített biztonsági funkciók minél több ember életét könnyítsék-, vagy adott esetben mentsék meg. Főhadiszállásuk Budapesten van, itt folyik a fejlesztői és tesztelési munka oroszlánrésze, több mint 200 munkatárs segítségével. Az aiMotive azonban a világ minden pontján ott van: Amerikában ugyancsak dolgoznak tesztmérnökök, így az ottani utakat is járja a cég tesztautója, míg Németországban és Japánban kereskedelmi tevékenységet folytatnak.

Önvezető autók információgyűjtő szenzorokkal
A magyar cég rendszeresen teszteli saját fejlesztésű szoftvereit a hazai utakon Fotó: aiMotive

Világverő szimulátort is fejlesztettek

A vállalkozás egyik kiemelkedő terméke a szimulátor, amely szinte végtelen forgalmi szituációt képes kezelni számos útviszonnyal és időjárási helyzettel együtt.

– A szimulátort kifejezetten a sofőrt segítő és önvezető funkciók tesztelésére fejlesztette ki a csapatunk. Nem csak azért különleges, mert minden része fizikailag korrekt, tehát az időjárás, a fények, a járművek pont úgy viselkednek a szimulált világban, ahogy a való életben, de azért is, mert

ez a világ első autóipari biztonsági tanúsítvánnyal hitelesített szimulátora.

Ez biztosítja, hogy az egyes alkatrészek azt csinálják, amire tervezték őket, és akkor, amikor azt kell - emelte ki a marketingmenedzser. Az aiSim szimulátor használatával olyan forgalmi helyzeteket is tudnak virtuálisan tesztelni, amiket a valós utakon nagyon nehezen, vagy csak veszélyek mellett tudnának megtenni. A program azért is csúcsteljesítményű, mert egy félperces valós úton készült felvételből végtelen mennyiségű módosítást képes előállítani - meg lehet változtatni a forgalmi helyzet szereplőit, az időjárási körülményeket, a napszakot, az útviszonyokat és minden mást is -, ami a fejlesztési időt és költséget is jelentősen csökkenti. Boda Bence szerint nem véletlen, hogy ez most az egyik olyan téma, amire a nagy autógyártók azonnal ugranak.

Önvezető autók, információgyűjtés, tesztelés
A szimulátorral végtelen számú forgalmi szituációt elő lehet idézni, hogy idővel az önvezető autó a lehető legtöbb dologra felkészüljön Fotó: aiMotive

Felfoghatatlan mennyiségű adatra van szükség

Manapság az adat az egyik legértékesebb információforrás, különösen az informatikában. Ezt természetesen a már említett szimulátorból is ki lehet nyerni, de a valós szituációkat csak a fizikai világból lehet kinyerni és összegyűjteni.

– Az adatok megszerzése a legnagyobb kihívás ehhez, hiszen az önvezetés arról szól, hogy gyakorlatilag meg kell tanítanunk irányítani az autót. Ehhez pedig több százezer órányi autózást kell rögzíteni azért, hogy a megfelelő, úgynevezett tanítóadat rendelkezésre álljon - részletezte a szakember. Ehhez létre is hozták a saját programukat, amely az aiData névre hallgat. Ez a szoftver különböző automatizált eszközök segítségével rögzíti, generálja, összefoglalja, majd felhasználja és kiértékeli az információkat. Természetesen a vezetéshez egy másik szoftverre volt szükség, amit évről évre fejleszt a csapat.

Önvezető autók, információgyűjtés, forgalmi szituáció, tesztelés
A szenzorok azonnal felismerik, ha például gyalogosok mennek át a zebrán, ilyenkor a modern önvezető autók maguktól lassítanak vagy állnak meg Fotó: aiMotive

Önállóan parkoltatják az autókat

Az automatizált vezetési szoftvereknek különböző szintjei vannak, amiket nemzetközi sztenderdek írnak elő. A legtöbb autóban L0 szintű program van, ami azt jelenti, hogy a sofőr teljes mértékben felelős a kocsi mozgásáért. A legmagasabb szint L5-ös, ahol az autót kezelő szoftver sofőr nélkül is elvezeti a járművet bárhová. Az aiMotive programjának különböző moduljai vannak, amelyek más-más szintet képviselnek.

– Az aiDrive szoftverünket több szintre fejlesztettük. Ez az L2-es szinten elsősorban vezetőt támogató rendszereket (baleset megelőző funkciók, sávtartás, vészfékezés stb.) jelent. Egy szinttel feljebb már képes az autó automatikusan haladni, manőverezni, gázt adni és fékezni, miközben a sofőr akár filmet is nézhet, azzal a kitétellel, hogy képesnek kell lennie adott időn belül visszavenni az irányítást - magyarázta a kommunikációs menedzser. Az aiDrive parkolási megoldása majdnem a legmagasabb, L4-es szintű, ami azt jelenti, hogy lényegében

a parkoló bejáratánál kiszállhat a sofőr, az autó pedig önállóan megoldja a helykeresést és a beparkolást, majd aztán a kiállást is.

Összességében kérdés, hogy ezektől a modern megoldásoktól vajon változik-e a vezetési élmény? 

– Véleményem szerint nem, hiszen ezek a rendszerek inkább az „unalmas” forgalmi szituációk terhét veszik le a vezetők válláról, úgymint az autópályás hosszú utak, vagy a dugóban araszolás - hangsúlyozta Boda Bence.

Önvezető autók, tesztelés
Mindent figyelnek az önvezető tesztautókban lévő szenzorok Fotó: aiMotive

Pár év és magyar szoftver hajtja az önvezető autókat

Az aiMotive-ot tavaly év végén felvásárolta a világ egyik legnagyobb autóipari cége, a Stellantis. Ez a fővárosi vállalkozásnak példátlan lehetőség a fejlesztésre és a világpiaci ismertség szempontjából is.

– Számunkra a lehető legjobb forgatókönyv valósult meg, hiszen amellett, hogy stabilitást, elképesztő erőforrásokat és egy világelső autóipari cég tapasztalati tudását kaptuk, teljesen önálló leányvállalat maradunk, olyannyira, hogy a termékeink továbbra is értékesíthetőek maradtak a piacon, tehát akár a Stellantis versenytársai is megvásárolhatják őket - magyarázta a menedzser. De vajon mikor terjedhetnek el a magyar szoftverrel rendelkező önvezető autók?

– Mivel a fejlesztési ciklusok általában több évig tartanak az autóiparban, így

azt tudom mondani, hogy néhány év múlva várhatóak az első olyan modellek, amikben már az általunk fejlesztett szoftver működik majd

- zárta az interjút Boda Bence.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.